Kokkolan Halpa-Halli Oy tukee John Nurmisen Säätiön Itämeri-työtä

Kokkolan Halpa-Halli Oy ja John Nurmisen Säätiö ovat sopineet yhteistyöstä, jonka myötä HalpaHalli tukee merkittävällä taloudellisella panostuksella Puhdas Itämeri -hankkeita. Samalla HalpaHalli kannustaa asiakkaitaan ja yhteistyökumppaneitaan ympäristöä säästäviin kestäviin ratkaisuihin.
HalpaHallin taloudellinen panostus ohjataan John Nurmisen Säätiön Puhdas Itämeri-hankkeisiin.

- John Nurmisen Säätiö tekee äärettömän arvokasta ja tuloksellista työtä Itämeren hyväksi. HalpaHalli on vahvasti mukana ihmisten arjessa paikallisesti, ja esimerkiksi säätiön hanke vähentää Itämeren fosforipäästöjä peltojen kipsikäsittelyllä on merkittävä mahdollisuus myös HalpaHallin toimialueella. Itämeri on minulle henkilökohtaisestikin tärkeä. Vietämme perheen kanssa paljon aikaa sekä Tankarin historiallisella majakkasaarella että veneilemällä Itämeren saaristomaisemissa, sanoo Kokkolan Halpa-Halli Oy:n toimitusjohtaja Janne Ylinen.

Itämeren vakavin ympäristöongelma on rehevöityminen, jonka oireita ovat esimerkiksi jokakesäiset sinileväkukinnat.

- Meillä Pohjanmaalla Itämeren lähivesi tarkoittaa Pohjanlahtea ja ennen kaikkea Merenkurkkua. Esimerkiksi fosforin aiheuttamat ongelmat tiedostetaan hyvin myös HalpaHallin kaupallisella alueella, ja pidämme tärkeänä, että huolehdimme omalta osaltamme Itämerestä pitkäjänteisellä kumppanuudella John Nurmisen Säätiön kanssa, Ylinen jatkaa.

Rehevöityminen johtuu meren liian suuresta fosfori- ja typpikuormituksesta. HalpaHallin taloudellinen panostus ohjataan säätiön Puhdas Itämeri -hankkeisiin. Konkreettisissa hankkeissa parannetaan Itämeren tilaa vähentämällä mereen kohdistuvaa kuormitusta ja ympäristöriskejä.

- Perheyhtiönä tiedostamme erityisen hyvin vastuullisuuden ja ympäristöarvojen merkityksen. Investoimme vahvasti aurinkoenergiaan, ja esimerkiksi viime vuonna tuotimme ketjun aurinkovoimaloissa yhteensä 1 500 megawattituntia aurinkosähköä. Investoimme koko ajan lisää aurinkoenergiaan, ja tällä hetkellä jo joka kolmannessa myymälässä on aurinkovoimala. Yksittäisessä myymälässä aurinkosähköllä katetaan noin 20 prosenttia kokonaiskulutuksesta. Tämän lisäksi energiatehokkaat myymälät, kiertotalouden edistäminen ja hävikin minimointi ovat esimerkkejä ympäristövastuustamme, Janne Ylinen kertoo.

- On mahtavaa saada tukijaksemme sellainen yritys, jonka arvoissa korostuvat ympäristön ja Itämeren suojelu sekä kestävä kehitys, John Nurmisen Säätiön asiamies Annamari Arrakoski-Engardt kiittää.

Janne Ylinen
janne.ylinen(at)halpahalli.fi

Erkki Salo
varainhankintajohtaja