Kokkolassa vuokrat nousseet nopeammin kuin Vaasassa ja Seinäjoella

Suomen Vuokranantajien yhteistyössä Vuokraovi.comin kanssa tekemän vuokramarkkinakatsauksen mukaan Kokkolassa vuokrat ovat kasvaneet viimeisen vuoden aikana suhteellisesti enemmän kuin esimerkiksi Vaasassa tai Seinäjoella. Tuoreet havainnot vuokramarkkinoilta kuitenkin viittaavat vuokrakehityksen hidastumiseen.

Vuodessa vuokrataso on noussut Kokkolassa 1,1 prosenttia. Suhteellisesti kasvu on ollut nopeinta kolmioissa ja isommissa asunnoissa. Neliövuokratasoltaan Kokkola (11,4 €/m²) jää kuitenkin edelleen hieman jälkeen Seinäjoesta. Yksiöissä vuokrataso asettuu kuitenkin Seinäjoen ja Vaasan väliin.

Kokkolan asukasluvussa ei ole tapahtunut neljän viimeisen vuoden aikana suuria muutoksia. Kaupunki on kasvanut noin sadalla asukkaalla. Väkimäärän arvioidaan myös kuluvalla vuosikymmenellä pysyvän suhteellisen stabiilina. Yli 75-vuotiaita kaupungissa on kuitenkin vuonna 2030 noin 2500 enemmän kuin vuoden 2019 lopussa. Vastaavasti työikäisen väestön suhteellinen määrä vähenee Kokkolassa.

”Jos työpaikkakehitys vahvistuu Kokkolassa, väestön väheneminen voi myös kääntyä kasvuksi. Investoinnit suurteollisuusalueelle ovat olleet kasvussa. Maakuntakeskus hyötyy myös suoraan ja välillisesti Keski-Pohjanmaalle kaavailluista kaivos- ja tuulivoimahankkeista. Kokkolan kehitysnäkymät ovat hyvät, kunhan korona ei sotke alueelle suunniteltuja yksityisiä investointeja”, arvioi Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen.

Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Vuokraovi.com-sivustolla ilmoitettujen yksiöiden kokonaisvuokran mediaani oli Kokkolassa 490 euroa. Vuokrapyynnit olivat yksiöissä keskimäärin välillä 450–525 euroa. Vuokrapyyntien mediaani oli vertailun vuoksi Vaasassa vastaavana ajankohtana 530 euroa.

Kokkolassa vuokra-asuntojen keskimääräisen markkinointiajan trendi on ollut vuoden 2018 alun huippulukemien jälkeen laskussa. Viime vuoden lopussa ja tämän vuoden alussa markkinointiaika on alittanut vertailukaupunkien kehityksen. Keskimääräinen markkinointiaika oli kuluvan vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä kaksi viikkoa, mikä on viikon lyhyempi kuin vuosi sitten vastaavalla ajanjaksolla.

Katsauksessa tarkastellaan myös Vuokraovi.com-sivuston ilmoitusten vuokrapyyntien kehitystä huhti-toukokuussa verrattuna alkuvuoteen. Kokkolassa kaikissa huoneistotyypeissä on touko-huhtikuussa ollut laskua vuokrapyynneissä suhteessa alkuvuoteen. Erityisesti kaksioissa vuokrapyynnit ovat nopeasti laskeneet kasvujakson jälkeen. Myös uusien vuokrasuhteiden keskivuokra on kaupungissa hyvin lähellä vallitsevaa vuokratasoa.

”Kokkolassa tuoreet havainnot viittaavat vuokrakehityksen hidastuvan. Lyhyen aikavälin muutoksien tulkintaan liittyy kuitenkin aina epävarmuutta. Kokkola on teollisuuskaupunki ja sen vuokramarkkinatkin seuraavat työpaikkojen kehitystä pitkällä aikavälillä. Tärkein mittari vuokramarkkinoiden näkökulmasta onkin se, kuinka alueen teollisuus selviää koronakriisistä. Työpaikkakehityksen näkymät vaikuttavat myös Kokkolan Rautatientorin ja linja-autoaseman ympäristöön lisärakentamisen suunnitelmiin”, Rokkanen arvio.

Suomen Vuokranantajat ry on valtakunnallinen yksityisten vuokranantajien järjestö. Edustamme Suomen yksityisiä vuokranantajia, jotka vuokraavat yli 300 000 asuntoa. Nämä asunnot ovat noin kolmasosa kaikista vuokra-asunnoista ja niissä asuu noin 440 000 asukasta. Suomen Vuokranantajat tarjoaa asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta ja valvoo jäsentensä etua vuokrasuhteisiin liittyvissä asioissa. Pyrimme jatkuvasti kehittämään analyysi- ja tutkimustoimintaamme, jotta pystymme tarjoamaan entistä parempaa ajankohtaista tilannetietoa ja syvällisempää analyysia vuokra- ja asuntomarkkinoista, asuntosijoittamisesta ja asuntopolitiikasta.

Rakentamisen määräyksiä jäihin, infrahankkeet järjestykseen, asuntorakentamista ei pidä vaarantaa12.8.2020 07:53:59 EESTTiedote

Yksityisiä vuokranantajia edustava Suomen Vuokranantajat on laatinut laajan ehdotuslistan valtion talousarviokäsittelyyn. Järjestön mukaan koronakriisissä tehtävä elvytys on suunnattava kestävästi kasvua tuottaviin toimiin. Asuntorakentamisen turvaamiseksi järjestö antaa useita konkreettisia toimenpiteitä ja ehdottaa muun muassa, että väestönsuojien rakentamisvelvoite jäädytetään määräajaksi, toimitilojen muutokset asunnoiksi mahdollistetaan ilman kaavakäsittelyä ja valtio rahoittaa infrahankkeita sen perusteella, kuinka paljon ne käynnistävät asuntotuotantoa.

Korona vauhdittaa asuntosijoittamisen alueellisten erojen kasvua – Kaupunkirankingin kärjessä Kuopio4.8.2020 07:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajat ry on julkaissut yhdessä Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) kanssa vuosittaisen ennusteen asuntosijoittamisen tuottojen kehityksestä. Ennusteessa arvioidaan vuokrien jatkavan maltillista kasvua. Koronakriisin oletetaan iskevän asuntojen hintakehitykseen loven, josta toivutaan nopeimmin kasvukeskuksissa. Asuntojen arvonnousun notkahdus nostaa keskimääräistä vuokratuottoa, mutta heikentää kokonaistuottoa. Kaupunkirankingin kärkeen nousee välivuoden jälkeen Kuopio.