Koko kansan Turun Messut 24.-27.8. - Kyläjuhlamainen yleismessutapahtuma sopii kaikille

Varusmiesten muotinäytös, kyläjuhlat ja sotekeskustelu. Yleismessujen kursailemattoman kattava tyyli sopii kaikenikäisille. Turun Messujen ohjelmalavoilla puhutaan niin alueen positiivisesta rakennemuutoksesta kuin soteuudistuksestakin. Toiminta-alueella sammutetaan näytösluonteistesti kemikaalipaloa, talutetaan alpakoita, tutustutaan sähköautoihin ja katsellaan koirien muotinäytöstä. Turun Messut järjestetään Turun Messukeskuksessa 24.-27.8.

Suomi 100 -vuoden kunniaksi messuilla esitellään myös suomalaista osaamista, ja Yhdessä-viikonlopun tapahtumana on messuilla kyläjuhlat.

- Koko tapahtumakin on oikeastaan neljäpäivänen kyläjuhla, kuvailee messujen projektijohtaja Krista Ahonen.
- Nykyään ei enää ole kovinkaan paljon tapahtumia, joissa ohjelmaa ja sisältöä olisi kaikenikäisille.

Suuri tapahtuma-alue takaa osaltaan sen, että ahtaus ja vilinä ei käy sietämättömäksi. Lepohetken voi viettää messujen Sotilaskodissa munkkeja ja hernekeittoa nautiskellen.

Yhteistyössä syntyvä tapahtuma

Tapahtumassa on lähes 200 näytteilleasettajaa. Tämän vuoden messuisäntinä ovat Puolustusvoimat ja Turun Sanomat. Merkittävää yhteistyötä on tehty myös mm. Turun kaupungin, Turun kauppakamarin ja Varsinais-Suomen liiton kanssa.

Vuoden varsinaissuomalainen tuote palkitaan myös avajaispäivänä. Messut avaa Turun kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Elina Rantanen.

Avajaispäivänä Suomi 100 -lavalla on vapaa sana klo 13-18. Paikalle voi tulla avautumaan aiheesta kuin aiheesta.

Eläkeläisille suunnattua ohjelmaa on runsaasti. Asiaa on mm. eläkeläisten edunvalvonnasta, josta messuilla puhuu EKL:n toiminnanjohtaja Timo Kokko.
Puolustusvoimien lavalla nähdään varusmiesten pukunäytös ja myös Laivaston soittokunnan varusmiesbändi musisoi. Jokaisena messupäivänä nähdään mm. moottoripyörien stuntnäytöksiä.

Avajaispäivä päättyy Suomi 100 -yhteiskonsertissaan palkittu nuorisokuoro KaMu ja mahtava Turun Veteraanilaulajien kuoro.

Koululaiset tutustuvat Tekniikan päiviin

Perjantaina on paikalle tulossa mm. satoja koululaisia. Tekniikan päivät -koululaisohjelman järjestää Tekniikan Akatemia, Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Turun AMK. Paneelikeskustelussa puhutaan mm. siitä missä vaiheessa terveysmittaukset kääntyvät epäterveellisiksi. Esillä on myös demopisteitä.

Perjantain esiintyjiin kuuluu myös psykologi Pirkko Lahti, joka puhuu eläkeläisten elämänilosta.

Toimittaja Pirjo Nuotio moderoi Turun seudun positiivinen rakennemuutos -keskustelun. Turun kauppakamarin keskusteluun osallistuu useita Turun alueen yrityksiä.

Piknik-korit mukaan lauantaina

Turun Messuilla vietetään Suomi 100 -hengessä valtakunnallista #Yhdessä-viikonloppua lauantaina 26.8. Ulkoalueella on piknik-alue ja lisäksi on mahdollisuus mm. katutanssiin. Samalla kuullaan myös Turkuseuran mainioita murre-esityksiä.
Lauantaina messuilla esiintyvät myös Duudsoneista tutut HP ja Jarppi.

Suuri sote- ja maakuntauudistuskeskustelu käydään myös lauantaina. Paneelikeskusteluun osallistuvat muutosjohtajat Antti Parpo ja Laura Leppänen, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin johtaja Leena Setälä ja Varsinais-Suomen TE-toimiston palvelujohtaja Jaana Hernelahti. Keskustelun juontaa Pirjo Nuotio. Yleismessujen hengessä myös kansa saa äänensä halutessaan kuuluville.

Koirien kasvattajapäivät ovat myös lauantaina.

Lapsiperheiden sunnuntai

Sunnuntaina on odotettavissa runsas joukko lapsiperheitä, kun lavalle astuu Hevisaurus. TS Olohuoneessa on mielenkiintoisia haastatteluja pitkin päivää. Haastattelussa kuullaan mm. Linnateatterin johtajaa Kalle Lambergia ja Turun kaupunginteatterin dramaturgia Satu Rasilaa.

www.turunmessut.fi

www.facebook.com/TurunMessut/

Avoinna kello 10-18 joka päivä

Turun Messut 24.-27.8. Turun Messukeskuksessa

Tiedote ja kuvat: http://www.turunmessukeskus.fi/kylajuhlamainen-yleismessutapahtuma-sopii-kaikille/

Krista Ahonen
projektijohtaja
krista.ahonen@turunmessukeskus.fi

Turun Messu- ja Kongressikeskus on messu- ja näyttelytoimintaa harjoittava palveluyritys, jonka liiketoimintaan kuuluvat messujen ohella tilojen vuokraus erilaisia tapahtumia, kongresseja ja messuja varten sekä näihin liittyvän tekniikan ja osaamisen markkinointi.

SF-Caravan ry ja SF-Caravan Turku ry ovat mukana jatkossakin Caravan Show -messujen järjestämisessä7.9.2017 09:50Tiedote

Tiedote 7.9.2017. Matkailuajoneuvon käyttäjien muodostamien yhdistysten valtakunnallinen keskusjärjestö SF-Caravan ry ja Turun Messukeskus ovat sopineet messujärjestämisestä. Jo perinteinen Caravan Show järjestetään yhdessä keskusjärjestön ja Turun Messukeskus Oy:n kanssa. Tehty sopimus on kaksivuotinen. Mukana tapahtumakokonaisuuden järjestämisessä on myös SF-Caravan Turku ry. Yhdistys vastaa laajasta treffitapahtumasta messukentällä tapahtuman aikana.