Kokonaisulkoistukset: mustia aukkoja maakuntakartalla vai oppia kaikille?

Sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisulkoistukset -selvityksen julkistamistilaisuus 28.11.

Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunta on toteuttanut selvityksen kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisulkoistuksista. Selvitys pureutuu siihen, miten kokonaisulkoistukset ovat vaikuttaneet sote-palvelujen kustannuksiin ja saatavuuteen? Selvitys on toteutettu Tampereen yliopiston, Hyvinvinvointiala HALI ry:n ja Norjalaisen tiederahaston (The research council of Norway) rahoittamana.

Tervetuloa kuulemaan selvityksen keskeisimmät tuloksetaamupalan merkeissä. Aamiaisella selvityksen tuloksia esittelee Tampereen yliopiston tutkijatohtori Esa Jokinen. Oman kuntansa kokonaisulkoistuskokemuksista kertovat Parkanon kunnanjohtaja Jari Heiniluoma, Tohmajärven kunnanjohtaja Olli Riikonen sekä Pyhtään kunnanjohtaja Olli Nuuttila. Mukana kommentoimassa myös Pihlajalinnan aluejohtaja Timo Hokkanen ja Attendon terveyspalveluiden johtaja Matias Pälve. Tilaisuutta emännöi Hyvinvointiala HALI ry:n toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas.

Tilaisuus pidetään ravintola Sunnin tiloissa, osoitteessa Aleksanterinkatu 26. Varmista paikkasi ilmoittautumalla tästä

Toimittajien ja kuvaajien ilmoittautumiset: vaikuttajaviestinnän asiantuntija Lauri Koponen (lauri.koponen@hyvinvonitiala.fi, p. 0405233563)

Lämpimästi tervetuloa!

Ohjelma:

08.30 Ilmoittautuminen ja aamiainen

9:00 Tervetuloa - Miksi selvitys toteutettiin

Ulla-Maija Rajakangas – toimitusjohtaja, Hyvinvointiala HALI ry

9:10 Sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisulkoistukset -selvityksen tulokset Esa Jokinen – tutkijatohtori, Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunta

9:30 Parkano - Kokemukset sote-palveluiden kokonaisulkoistuksesta

• Parkanon kunnanjohtaja Jari Heiniluoma
  • Kommentoimassa Timo Hokkanen - toimitusjohtaja, Kolmostien Terveys / aluejohtaja, Pihlajalinna

09:50 Tohmajärvi - Kokemukset sote-palveluiden kokonaisulkoistuksesta

• Tohmajärven kunnanjohtaja Olli Riikonen

10:00 Pyhtää – Kokemukset sote-palveluiden kokonaisulkoistuksesta

• Pyhtään kunnanjohtaja Olli Nuuttila

Tohmajärven ja Pyhtään kokonaisulkoistuksia kommentoimassa Matias Pälve – johtaja, terveyspalvelut Attendo

10:15 Yhteenveto

Hyvinvointiala HALI ry: Työvoimapulan ratkaisemiseksi tarvitaan monipuolinen ohjelma22.5.2019 10:20:49 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry esittää monipuolisen ohjelman käynnistämistä hyvinvointialojen ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden turvaamiseksi. Koulutuksen aloituspaikkoja on lisättävä merkittävästi sote-aloilla toisen asteen-, amk-tason ja yliopisto-tason koulutuksessa. Tarvitaan myös lisää työperäistä maahanmuuttoa ja naisten työmarkkina-asemaa vahvistava perhevapaauudistus.

Hyvinvointiala HALI ry: Varhaiskasvatuksen työvoimapula huolestuttaa21.5.2019 15:23:05 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry on huolissaan päiväkotien ammattitaitoisen henkilöstön riittävyydestä. Työ- ja elinkeinoministeriön maaliskuussa julkaistun ammattibarometrin mukaan lastentarhanopettajista on tällä hetkellä pulaa lähes koko maassa, erityisesti esimerkiksi pääkaupunkiseudulla. Tilannetta heikentää vuonna 2018 päivitetyn varhaiskasvatuslain myötä toteutettavat henkilöstön kelpoisuusehtojen tiukennukset. Uusien säännösten mukaan jopa puolella lastentarhaopettajista on oltava alan yliopistotutkinto viimeistään vuonna 2030.

Hyvinvointiala HALI ry esittää: Verottaja mukaan vanhuspalvelutalkoisiin17.5.2019 16:04:23 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry esittää, että hallitusohjelmaan sisällytettäisiin kirjaus ikääntyneille suunnatusta laajennetusta kotitalousvähennysoikeudesta. Kotitalous-, hoiva- ja hoitopalveluissa työn osuus on noin 90 prosenttia. Oikeus voitaisiin antaa esimerkiksi yli 75 -vuotiaille kotona asuville. He asuvat usein yksin ja heidän keskimääräiset eläkkeensä ovat melko pieniä. Verovähennyksen myötä ikääntyneiden mahdollisuuksia käyttää kotiin vietäviä hoiva- ja hoitopalveluita parannettaisiin. Samalla edistettäisiin ikääntyneiden kotona asumisen edellytyksiä.