Kokoomuksen Autto: Turvallisuuskysymysten parlamentaarista valmistelua jatkettava

Kokoomuksen puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Heikki Autto vaatii maan hallitukselta aktiivisuutta Suomen turvallisuuteen vaikuttavien lakien ja viranomaistoimintojen ripeässä ajantasaistamisessa.

Heikki Autto. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

"Se tosiasia ei katoa jatkossakaan mihinkään, että Suomi sijaitsee aggressiivisen ja arvaamattoman Venäjän naapurissa, vaikka Nato-ratifioinnit etenevät ripeästi", Autto toteaa.

Autton mukaan onnistunut Nato-prosessi sekä valmius- ja rajavartiolakien päivittäminen osoittivat, että parlamentaarisella työskentelyllä voidaan saada nopeasti vaikuttavia tuloksia aikaan.

"Turvallisuus on kaikkein tärkein asia ja siksi on ollut hienoa huomata kuinka laajasti se yhdistää koko eduskuntaa. Olisi suurta viisautta jatkaa hallitus-oppositio-rajan ylittävää työtä Suomen turvallisuuden vahvistamiseksi edelleen", Autto esittää.

Autton mukaan muutosta vaativia akuutteja kysymyksiä liittyy esimerkiksi viisumikäytäntöihin, kaksoiskansalaisuuksiin ja venäläisten kiinteistöomistukseen mutta myös moniin huoltovarmuuteen ja maanpuolustukseen liittyviin kysymyksiin.

Autton mukaan olisi tärkeää saada kaikkien näiden kokonaisturvallisuuteen liittyvien kysymysten osalta parlamentaarinen valmistelu käyntiin ripeästi, jotta tarpeelliset lakimuutokset pystytään säätämään vielä nykyisen eduskunnan toimesta eduskuntavaalien lähestyessä tai tarvittaessa uuden eduskunnan toimesta heti vaalien jälkeen.

"Vaaliteemoiksi riittää kyllä muitakin kysymyksiä, mutta nämä suomalaisten turvallisuuden kannalta kriittiset kysymykset tulisi ratkaista ripeästi ja mahdollisimman laajalla yksituumaisuudella", Autto toteaa.

Heikki AuttoKansanedustaja

Kokoomuksen valiokuntavastaava liikenne- ja viestintävaliokunnassa, puoluevaltuuston puheenjohtaja (Lapin vaalipiiri)

Puh:09 432 3018heikki.autto@eduskunta.fi

Heikki Autto. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen Sarkomaa: Taas uusi päivystyksiä ruuhkauttava ja iäkkäiden hoitoa heikentävä säädös – tilanne kestämätön15.8.2022 10:27:26 EEST | Tiedote

Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sari Sarkomaa vetoaa hallitukseen, jotta se kuulisi mittavan joukon vanhustenhoitoon, geriatriaan ja palliatiiviseen hoitoon erikoistuneiden lääkäreiden hätähuudon hoivakodissa ja saattohoidossa olevien ihmisten hyvän hoidon puolesta. Lääkärit varoittavat hoivakotien akuuttilääkevarastoja rajoittavien uusien säädösten ja ohjeiden heikentävän hoidettavien elämän ja hoidon laatua sekä ruuhkauttavan entisestään päivystyksiä.