Kokoomuksen Häkkänen: Nato-ratkaisu on asetettava kaiken muun eduskuntatyön edelle

Kokoomuksen varapuheenjohtaja Antti Häkkänen esittää eduskunnan ei-välttämättömien asioiden käsittelyn keskeyttämistä muutaman viikon ajaksi, jotta kansanedustajilla on riittävästi aikaa Nato-kannan muodostamiseen ilman viivytyksiä.

Kansanedustaja Antti Häkkänen piti kokoomuksen ryhmäpuheenvuoron eduskunnan käsitellessä valtioneuvoston ajankohtaisselontekoa turvallisuusympäristön muutoksesta.

”Eduskunta voisi myös keskeyttää muiden asioiden käsittelyn Nato-ratkaisun ajaksi. Ei-välttämättömien asioiden keskeyttäminen muutamaksi viikoksi antaisi jokaiselle kansanedustajalle riittävästi aikaa oman kannan muodostamiseen ilman viivytyksiä. Nato-ratkaisu on asetettava kaiken muun eduskuntatyön edelle”, Häkkänen sanoi.

”Eduskunnan ei myöskään tule ennalta rajata Suomen Nato-jäsenyyden yksityiskohtia. Kaikista jäsenyyden elementeistä täytyy voida neuvotella. Kansallinen turvallisuus aina etusijalle asettaen”, Häkkänen sanoi.

”Ulko- ja turvallisuuspolitiikka pitää rakentaa siten, että se parhaiten varmistaa suomalaisten vapauden ja turvallisuuden uudella vaarallisemmalla aikakaudella. Tämä on eduskunnan perustuslaillisista tehtävistä tärkein", Häkkänen sanoi.

"Siksi jokaisen kansanedustajan on aika päättää, onko suomalaisille turvallisempaa olla Naton sisäpuolella vai ulkopuolella. Kokoomuksen linja on edelleen johdonmukainen: Naton sisäpuolella on turvallisempaa”, Häkkänen sanoi.

Puhe on luettavissa kokonaisuudessaan kokoomuksen verkkosivuilla

Antti HäkkänenPuolueen varapuheenjohtaja

Perustuslakivaliokunnan varapuheenjohtaja (Kaakkois-Suomen vaalipiiri)

antti.hakkanen@eduskunta.fi

Kokoomuksen Valtonen: Nato-jäsenyys selkeyttää Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittista asemaa17.5.2022 11:57:08 EEST | Tiedote

Kokoomuksen varapuheenjohtajan ja eduskunnan ulkoasianvaliokunnan jäsenen Elina Valtosen mielestä Nato-jäsenyys selkeyttää merkittävällä tavalla Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittista asemaa. Se mahdollistaa myös yhä syvemmän eurooppalaisen turvallisuusajattelun. Ulkoasianvaliokunnan mietintö Suomen turvallisuusympäristön muutoksesta ja Nato-jäsenyydestä valmistui tänään.