Kokoomuksen Häkkänen: Suomalaiset ovat ulkopoliittisesti valveutuneita ja jakavat yhteisen tilannekuvan

Tänään julkaistiin Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan (MTS) tuorein mielipidemittaus suomalaisten näkemyksistä koskien ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa. Puolustusvaliokunnan puheenjohtajan Antti Häkkäsen (kok.) mukaan mittaus osoittaa, että suomalaiset ovat ulkopoliittisesti valveutuneita.
Antti Häkkänen. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan tuorein mielipidemittaus osoittaa, miten Venäjän aloitettua hyökkäyssodan Ukrainaan Euroopan turvallisuusympäristö muuttunut monin tavoin. Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyys, energian riittävyys, hintojen nousu ja yleinen epävarmuus koettelevat kaikkia Euroopan maita. Tämä heijastuu myös MTS:n tämän syksyn mielipidetutkimuksen tuloksissa.

”Suomalaiset ovat ulkopoliittisesti valveutunutta kansaa ja tämä näkyy myös mielipiteiden muutoksissa. Monet päällekkäiset kriisit ja niihin liittyvät riskit tiedostetaan laajasti yhteiskunnassa. Sekä päättäjät että kansalaiset ovat tilanteen tasalla siitä, mitä edessämme nyt on ja tämä on hyvä asia. Kun jaamme yhteisen tilannekuvan, on myös poliittisten ratkaisujen hakeminen helpompaa”, puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Antti Häkkänen kommentoi.

Häkkäsen mielestä erityisen myönteistä on, miten kansalaisten maanpuolustustahto sekä tuki puolustusmäärärahojen korotukselle ja asevelvollisuudelle ovat kasvussa.

”Kansalaisten maanpuolustustahto on historiallisen korkeaa tällä hetkellä. Tämä on tärkeä viesti sekä kotimaahan, että ulospäin. Suomalaiset ovat valmiita puolustamaan maataan kaikissa olosuhteissa, lisäämään puolustusmäärärahoja ja asevelvollisuus koetaan merkittäväksi asiaksi. Vahva kansan tuki antaa eväitä maanpuolustuksen kehittämiseen lähitulevaisuudessa ja tähän työhön meidän on myös valmistauduttava”, Häkkänen sanoo.

Mielipidemittaus osoittaa myös selvästi, miten suomalaisten tuki Nato-jäsenyydelle, Ukrainan auttamiseksi, puolustusyhteistyölle Pohjoismaiden ja Yhdysvaltojen kanssa sekä Euroopan unionille ovat selkeitä.

”Suomen kansainvälistä asemaa vahvistaa se, että toteutamme johdonmukaista ja läntisyyttä painottavaa ulkopolitiikkaa. Tämän linjan jatkamiseksi on selkeä tuki suomalaisten keskuudessa ja hyvä niin. Jatkossakin meidän on keskityttävä turvallisuutemme vahvistamiseksi Naton, EU:n sekä kumppaneittemme kanssa tehtävään yhteistyöhön. Tukemme Ukrainalle jatkuu myös niin kauan kuin on tarpeen, tämä on selvää”, Häkkänen sanoo.

Suomelle suurin uhka nähdään tulevan tällä hetkellä Venäjältä.

”Todellisuus on, ettei suhteemme Venäjään tulee palautumaan entiselleen. Naapurimaamme käy häikäilemätöntä sotaa Ukrainassa, johon liittyy terroristisia piirteitä siviilejä kohtaan. Jatkossa Venäjä-suhteemme rakentuu yhä selkeämmin osana sekä EU:ta että Natoa ja sen pääsisältöä on eskalaation vaarojen hallinta. Parempaa kehitystä ei ole nyt näköpiirissä”, Häkkänen sanoo.

Antti HäkkänenPuolueen varapuheenjohtaja

Perustuslakivaliokunnan varapuheenjohtaja (Kaakkois-Suomen vaalipiiri)

antti.hakkanen@eduskunta.fi

Antti Häkkänen. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on 38 kansanedustajallaan toiseksi suurin eduskuntaryhmä.

Lue lisää eduskuntaryhmästä.

Tutustu myös puolueen uutishuoneeseen.

Tutustu kokoomuksen kuvapankkiin.