Kokoomuksen Heinonen vaatii hallitukselta selvitystä kehyspoikkeuksesta: “Hallitus ei kerro avoimesti mitä se on tekemässä”

Valtiovarainvaliokunta hyväksyi tänään mietinnön toisesta lisätalousarviosta. Kokoomuksen jäsenet jättivät mietintöön vastalauseen. Kansanedustajat vaativat hallitukselta selvitystä poikkeuslausekkeen perusteella kehysten ulkopuolelle siirretyistä menoista.

Kokoomuksen valtiovarainvaliokuntavastaava Timo Heinosen mukaan hallituksen talousarvioesityksessä näkyy kyvyttömyys tehdä valintoja.

“On ymmärrettävää, että turvallisuuteen tai koronaepidemian hoitoon vaadittavat lisämenot eivät kompastu budjettitekniikkaan. On kuitenkin sinisilmäistä ajatella, ettei valtavasti kasvanut velkataakka tai hurjat menopaineet tulisi vastaan tulevaisuudessa. Hallituksella ei ole mitään suunnitelmaa velkaantumisen taittamiseksi.”

Heinonen kritisoi erityisesti sitä, miten kehyksen ulkopuolelle siirretyt menot on jätetty erikseen merkitsemättä lisätalousarvoesitykseen.

“Kun kansalainen, toimittaja tai kollega menee lukemaan lisätalousarviota, ei tällä ole mitään mahdollisuutta tietää mitkä menot kuuluvat poikkeuslausekkeen piiriin. Samasta avoimuuden puutteesta hallitusta moitti jo Valtiontalouden tarkastusvirastokin. Hallitus ei kerro avoimesti mitä se on tekemässä.”, Heinonen sanoo.

“Mitä tahansa menoja ei voi perustella muuttuneella turvallisuustilanteella. Esimerkiksi hallituksen varautumisen ministerityöryhmän päättämät yli 800 miljoonan euron menolisäykset kehysten ohi eivät ole kaikilta osin perusteltavissa muuttuneella turvallisuustilanteella. Miksi juuri nyt on välttämätöntä velaksi tukea kaasuautojen hankintaa tai kosteikkoviljelyä?”, Heinonen kysyy.

Kokoomus vaatii hallitukselta selvitystä, jossa hallitus perustelee jokaisen poikkeuslausekkeen piirissä oleva momentin välttämättömyyden Venäjän aiheuttaman sodan takia.

“Olisihan se kivaa, jos eläisimme maailmassa, jossa valintoja ei tarvitse tehdä. Korkojen nousu laittaa meidät kuitenkin tosiasioiden eteen. Myös hallitus joutuu toteamaan, ettei loputtomiin voi elää velaksi.”, Heinonen sanoo.

Heinonen vaatii hallitukselta suunnitelmaa ja konkreettisia tekoja velkaantumisen taittamiseksi. Julkisen talouden suunnitelman mukaan velkasuhde jatkaa kasvuaan koko ennustejakson ajan.

“Vaadimme hallitukselta menojen priorisointia syksyn talousarvioesitykseen. On hallituksen velvollisuus löytää kehysten sisältä vastaavat säästökohteet niille menoille, jotka eivät liity sotaan. Pitemmällä aikavälillä joudumme tekemään vieläkin isompia reformeja velkaantumisen pysäyttämiseksi.”, Heinonen sanoo.

“Kokoomus on johdonmukaisesti esittänyt omaa vaihtoehtoaan menojen sopeuttamiseksi. Vaihtoehtobudjeteissa on tehty niitä valintoja, joihin hallitus ei kykene. Asetamme menot tärkeysjärjestykseen, sopeutamme maltillisesti menoja ja vahvistamme työllisyyttä. Tässä olisi hallituksellekin toimiva resepti.” Heinonen päättää.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on 48 kansanedustajallaan suurin eduskuntaryhmä.

Kokoomuksen Väyrynen: Hallituksen päätökset tukevat sote-henkilöstön riittävyyttä23.4.2024 14:20:00 EEST | Tiedote

Kokoomuksen kansanedustaja Ville Väyrysen mukaan hallituksen päätökset sote-henkilöstön riittävyyden turvaamiseksi ovat välttämättömiä. Kolmasosa hyvinvointialueiden henkilöstöstä on eläköitymässä kymmenen vuoden sisällä, eikä hajanainen palveluverkko nykyisellään pysty suoriutumaan velvoitteistaan. Väyrynen piti Kokoomuksen eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoron eduskunnan keskustellessa opposition välikysymyksestä sairaalaverkosta.

Kokoomuksen Autto: Pääministeri Orpo onnistui kääntämään EU:n katseen Suomen itärajaan20.4.2024 10:10:04 EEST | Tiedote

Suuren valiokunnan puheenjohtaja, kokoomuksen kansanedustaja Heikki Autto kiittelee Euroopan johtajien katseiden kääntymistä Suomeen. Suomen tavoitteet yhteisen rajaturvallisuusratkaisun löytämisestä ja rajamaakuntien rahoituksen lisäämisestä esiteltiin komission puheenjohtaja von der Leyenille, kun hän vieraili pääministeri Orpon kutsusta Itä-Suomessa perjantaina.