Kokoomuksen Heinonen vaatii hallitukselta selvitystä kehyspoikkeuksesta: “Hallitus ei kerro avoimesti mitä se on tekemässä”

Valtiovarainvaliokunta hyväksyi tänään mietinnön toisesta lisätalousarviosta. Kokoomuksen jäsenet jättivät mietintöön vastalauseen. Kansanedustajat vaativat hallitukselta selvitystä poikkeuslausekkeen perusteella kehysten ulkopuolelle siirretyistä menoista.

Kokoomuksen valtiovarainvaliokuntavastaava Timo Heinosen mukaan hallituksen talousarvioesityksessä näkyy kyvyttömyys tehdä valintoja.

“On ymmärrettävää, että turvallisuuteen tai koronaepidemian hoitoon vaadittavat lisämenot eivät kompastu budjettitekniikkaan. On kuitenkin sinisilmäistä ajatella, ettei valtavasti kasvanut velkataakka tai hurjat menopaineet tulisi vastaan tulevaisuudessa. Hallituksella ei ole mitään suunnitelmaa velkaantumisen taittamiseksi.”

Heinonen kritisoi erityisesti sitä, miten kehyksen ulkopuolelle siirretyt menot on jätetty erikseen merkitsemättä lisätalousarvoesitykseen.

“Kun kansalainen, toimittaja tai kollega menee lukemaan lisätalousarviota, ei tällä ole mitään mahdollisuutta tietää mitkä menot kuuluvat poikkeuslausekkeen piiriin. Samasta avoimuuden puutteesta hallitusta moitti jo Valtiontalouden tarkastusvirastokin. Hallitus ei kerro avoimesti mitä se on tekemässä.”, Heinonen sanoo.

“Mitä tahansa menoja ei voi perustella muuttuneella turvallisuustilanteella. Esimerkiksi hallituksen varautumisen ministerityöryhmän päättämät yli 800 miljoonan euron menolisäykset kehysten ohi eivät ole kaikilta osin perusteltavissa muuttuneella turvallisuustilanteella. Miksi juuri nyt on välttämätöntä velaksi tukea kaasuautojen hankintaa tai kosteikkoviljelyä?”, Heinonen kysyy.

Kokoomus vaatii hallitukselta selvitystä, jossa hallitus perustelee jokaisen poikkeuslausekkeen piirissä oleva momentin välttämättömyyden Venäjän aiheuttaman sodan takia.

“Olisihan se kivaa, jos eläisimme maailmassa, jossa valintoja ei tarvitse tehdä. Korkojen nousu laittaa meidät kuitenkin tosiasioiden eteen. Myös hallitus joutuu toteamaan, ettei loputtomiin voi elää velaksi.”, Heinonen sanoo.

Heinonen vaatii hallitukselta suunnitelmaa ja konkreettisia tekoja velkaantumisen taittamiseksi. Julkisen talouden suunnitelman mukaan velkasuhde jatkaa kasvuaan koko ennustejakson ajan.

“Vaadimme hallitukselta menojen priorisointia syksyn talousarvioesitykseen. On hallituksen velvollisuus löytää kehysten sisältä vastaavat säästökohteet niille menoille, jotka eivät liity sotaan. Pitemmällä aikavälillä joudumme tekemään vieläkin isompia reformeja velkaantumisen pysäyttämiseksi.”, Heinonen sanoo.

“Kokoomus on johdonmukaisesti esittänyt omaa vaihtoehtoaan menojen sopeuttamiseksi. Vaihtoehtobudjeteissa on tehty niitä valintoja, joihin hallitus ei kykene. Asetamme menot tärkeysjärjestykseen, sopeutamme maltillisesti menoja ja vahvistamme työllisyyttä. Tässä olisi hallituksellekin toimiva resepti.” Heinonen päättää.

Kokoomuksen Kauma haluaa riippumattoman tutkimuksen poikkeuksellisen suurista kuolleisuusluvuista ja 4. koronarokotteet laajaan jakoon!2.7.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Kansanedustaja, kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Pia Kauma ihmettelee hallituksen toimia koronapandemian hoitamisen osalta. Hän on jättänyt aiheesta kirjallisen kysymyksen. Kauma on ihmeissään myös ylisuurista kuolleisuusluvuista. Syyt ylikuolleisuuden taustalla pitäisi nyt tutkia tarkoin.

Missä viipyy translaki, Sanna Marin?30.6.2022 10:40:37 EEST | Tiedote

Sanna Marinin hallitus on lykännyt translain antamista. Ajoitus uudelle lykkäämiselle on harvinaisen huono, toteavat Kokoomuksen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Elina Valtonen, kansanedustaja Saara-Sofia Sirén ja kansanedustaja Jaana Pelkonen. He ovat tänään jättäneet kirjallisen kysymyksen hallituksen toiminnasta koskien sukupuolivähemmistöjen asemaa Suomessa. "Olisi myönteinen yllätys, mikäli pääministeri Marin tuo Pride-kulkueeseen lauantaina tuliaisena hallituksensa esityksen translaiksi," edustajat toteavat. "Translaki tulee antaa viipymättä eduskunnalle. Mikäli vasemmistohallitus ei pysty translakia antamaan, on sekin sanottava reilusti ääneen," toteaa Valtonen. "Syytä kerta toisensa jälkeen tapahtuneelle uudistuksen lykkääntymiselle ei ole annettu. Lisäksi lakiluonnoksessa ei edelleenkään oteta huomioon intersukupuolisten lasten itsemääräämisoikeutta. Olemme sitoutuneet kansainvälisillä laeilla lasten oikeuksien puolustamiseen. Nyt näyttäisi siltä, että tarpeettomien, kosmeett