Kokoomuksen Kauma haluaa riippumattoman tutkimuksen poikkeuksellisen suurista kuolleisuusluvuista ja 4. koronarokotteet laajaan jakoon!

Kansanedustaja, kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Pia Kauma ihmettelee hallituksen toimia koronapandemian hoitamisen osalta. Hän on jättänyt aiheesta kirjallisen kysymyksen. Kauma on ihmeissään myös ylisuurista kuolleisuusluvuista. Syyt ylikuolleisuuden taustalla pitäisi nyt tutkia tarkoin.

”Kevään 2022 aikana Suomessa kuoli koronaviruksen aiheuttamaan tautiin enemmän ihmisiä kuin aiemmin koko pandemian aikana ja lähes yhtä paljon kuin väkiluvultaan kaksi kertaa suuremmassa Ruotsissa. Lisäksi huomionarvoista on kuolleisuuden nousu. Tilastokeskuksen mukaan tammikuun ja toukokuun välisenä aikana kuolleisuus suomessa oli korkeinta sitten 90-luvun, jolloin tilastointi on aloitettu. Myös kansainvälisten tutkimuslaitosten tiedot kertovat lähes poikkeuksetta samaa. Siksi esitänkin, että ylikuolleisuuden syitä tutkimaan asetetaan riippumaton työryhmä”, Kauma aloittaa.

Hallituksen lepsu toiminta kevään 2022 aikana ei myöskään saa Kaumalta kiitosta. Lisäksi se herättää epäilyksen siitä, onko valmistautuminen syksyn korona-aaltoon riittävää.

”Suomen linja neljänsien koronarokotteiden suhteen on paljon kitsaampi kuin verrokkimaissa. Suomessa alle 80-vuotias ei-riskiryhmäläinen ei saa neljättä rokotetta, vaikka kolmannen rokotteen teho olisi jo heikentynyt. Esimerkiksi Tanskassa ja Ruotsissa neljänsiä rokotteita jaetaan paljon laajemmin. Neljänsien rokotteiden jakaminen useiden muiden maiden tapaan olisi tehokkain keino valmistautua ennakoivasti syksyllä todennäköisesti kasvaviin tartuntalukuihin”, Kauma jatkaa.

”Ongelma ei ole siinä, etteivätkö ihmiset haluaisi suojautua taudilta, eikä siinä, etteikö rokotteita olisi varastossa. Todella ihmettelen, että miksi ihmisten ei anneta suojautua tältä hankalalta taudilta. Eniten olen huolissani iäkkäämmistä henkilöistä, joiden rokotesuoja on jo heikentynyt, mutta joille neljättä rokotetta ei hallitus suostu jakamaan”, Kauma päättää.