Kokoomuksen Keto-Huovinen ja Kilpi: Väkivaltaisen materiaalin hallussapito on kriminalisoitava

Kokoomuksen kansanedustajat Pihla Keto-Huovinen ja Marko Kilpi vaativat väkivaltaisen materiaalin hallussapitoa kriminalisoitavaksi. Edustajat ovat huolissaan internetissä yleistyneestä raa’asta materiaalista, jossa väkivaltaa kohdistetaan lapsiin. Myös lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen vaatii kiristyksiä lainsäädäntöön.

Verkossa leviää enenevissä määrin kuvamateriaalia, jossa lapsia hyväksikäytetään, pahoinpidellään ja jopa kidutetaan. Nykyinen lainsäädäntö rankaisee levittämisestä, mutta ei tunnista tällaisen materiaalin hallussapitoa rikokseksi. Poliisi on kädetön, jos levittämistä ei voida todistaa”, Keto-Huovinen sanoo.

Myös lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen on tunnistanut ilmiön ja tehnyt aloitteen oikeusministeriölle toimenpiteisiin ryhtymiseksi. Väkivaltamateriaali on erittäin vahingollista paitsi väkivallan uhreille, myös niille lapsille, jotka materiaalia näkevät.

Poliisin mukaan lasten pahoinpitelykuvauksia tuotetaan koko ajan enemmän ja kotietsinnöillä löytyy videoita raa'asta väkivallasta ja jopa vauvan tappamisesta. Näissä tilanteissa, joissa näyttöä materiaalin levittämisestä ei saada, ei synny mitään seuraamuksia hallussapitäjälle.

Tällaisen materiaalin lataaminen ja hallussapito osoittaa tekijässä poikkeuksellista väkivallan ihannointia. Materiaalia käytetään seksuaalisiin tarkoituksiin ja myös maksuvälineenä, kun hankitaan lasten seksuaalista hyväksikäyttömateriaaliaNäistä syistä väkivaltamateriaalin hallussapidon säätäminen rangaistavaksi on perusteltua”, Kilpi toteaa.

Kun lasta seksuaalisesti esittävän kuvamateriaalin hallussapito on jo kriminalisoitu, tulisi rangaistavuutta laajentaa koskemaan myös väkivaltamateriaalia. Jätimme seksuaalirikoslainsäädännön uudistuksen yhteydessä asiasta vastalauseen lakivaliokunnan mietintöön”, Keto-Huovinen sanoo.

Keto-Huovinen ja Kilpi jättivät jo kesällä 2020 lakialoitteen väkivaltakuvauksen hallussapidon kriminalisoinnista. Hallitus ei ole ryhtynyt toimenpiteisiin, vaikka aloitteen allekirjoitti yli 100 kansanedustajaa.

Kansallinen Kokoomus on vuonna 1918 perustettu poliittinen puolue ja kansanliike, joka haluaa kehittää Suomea vastuullisesti.

Politiikkamme perustuu arvoihin – uskomme yksilöön, vastuuseen ja vapauteen. Haluamme rakentaa yhteiskuntaa, jossa jokaisella on mahdollisuus menestyä ja jossa heikoimmista pidetään huolta.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on 38 kansanedustajallaan toiseksi suurin eduskuntaryhmä.

Lue lisää eduskuntaryhmästä.

Tutustu myös puolueen uutishuoneeseen.

Tutustu kokoomuksen kuvapankkiin.

Kokoomuksen Sarkomaa: Yrityslähestymiskielto lisäkeinoksi puuttua toistuviin myymälävarkauksiin ja häiriökäyttäytymiseen19.11.2022 10:56:22 EET | Tiedote

Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sari Sarkomaa ehdottaa yrityslähestymiskieltoa keinoksi puuttua toistuviin myymälävarkauksiin, vakavaan väkivaltaan ja sen uhkaan kaupoissa. Sarkomaa jättää eduskunnassa asiasta toimenpidealoitteen, jossa esitetään lainsäädännön valmistelun aloittamista. Ruotsissa yrityslähestymiskielto on ollut voimassa vuoden 2021 maaliskuusta lähtien. Ruotsin Svensk Handelin mukaan asetettu kielto on ollut tehokas, sillä 75 prosenttia kiellon saaneista henkilöistä ei ole uhmannut kieltoa ja on pysynyt poissa kaupan tiloista.

Oppositio jättää välikysymyksen suomalaisen maatalouden kriisistä ja kotimaisen ruuantuotannon turvaamisesta18.11.2022 13:19:55 EET | Tiedote

Kristillisdemokraattien, Perussuomalaisten, Kokoomuksen ja Liike Nytin eduskuntaryhmät jättävät tänään yhteisen välikysymyksen maatalouden kriisistä ja kotimaisen ruuantuotannon turvaamisesta. Oppositioryhmien mielestä Marinin hallitus on välinpitämättömyydellään ja päättämättömyydellään osoittanut, ettei se ole tilanteen tasalla maatilojen ahdingosta.