Kokoomuksen Laiho: Nuorten huumekuolemat on pysäytettävä

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan varapuheenjohtaja Mia Laiho on huolissaan nuorten lisääntyneistä huumekuolemista sekä nuorten olemattomista päihdepalveluista. Laiho jätti hallitukselle kirjallisen kysymyksen päihdehoitoonpääsyn parantamisesta ja hoitotakuun ulottamisesta päihdepalveluihin.

”On selvää, että asiaan on nyt kiireellisesti puututtava. Huumeiden käyttö, kokeilut ja kuolemat ovat yleisempiä kuin koskaan, samalla kun päihdepalvelut ovat retuperällä. Erityisesti nuorten puolesta huolestuttaa, kun juuri heille suunnattuja vieroitushoitopaikkoja ei ole”, sanoo Laiho.

”Julkisella puolella hoitojonot päihdehoitoa tarvitsevalle ovat kohtuuttoman pitkät. Nuori, joka tarvitsee päihdehoitoa, ei voi odottaa hoidon alkamista useita kuukausia. Päihdeongelmat, tuen puute ja hoitoonpääsyn vaikeudet aiheuttavat perheille erittäin vaikeita tilanteita ja johtavat usein lasten huostaanottoihin. Lastensuojelu ei ole erikoistunut päihdeongelmiin ja se on täysin väärä paikka hoitaa nuoren päihdeongelmaa. On kohtuutonta, että hoitoa saa vasta sitten, kun tilanne on erittäin hankala ja perheen tilanne erittäin tulehtunut tai lapsi on jouduttu jo huostaanottamaan. Nuoria putoaa ja syrjäytyy päihdeongelmien takia myös jatkuvasti koulutuksesta ja työelämästä. Tämä on sekä inhimillisesti että taloudellisesti raskasta”, jatkaa Laiho.

”On käsittämätöntä, että hallituksen esitys hoitotakuun tiukentamisesta ei koske päihdehoitoon pääsyä. Uusimmat huumekuolematilastot puhuvat kyllä puolestaan. Hoitotakuu on ulotettava myös päihdepalvelujen saantiin ja hoitoonpääsyyn. Myös mielenterveyspalveluihin pääsy pitää turvata päihdepotilaille samaan aikaan. Ei voida hoitaa vaan toista, jos nuorella on päihde- että mielenterveysongelmia”, huomauttaa Laiho.

Huumekuolemat painottuvat Suomessa nuorempiin ikäryhmiin kuin Euroopassa keskimäärin. Suomessa huumeisiin kuolevan keski-ikä on noin 34 vuotta. Muualla Euroopassa samasta syystä kuolee keskimäärin 10 vuotta vanhempia päihderiippuvaisia. Suomessa menehtyy joka viikko vähintään yksi nuori huumeisiin.

”Kysyinkin kirjallisessa kysymyksessäni ministeri Aki Lindéniltä, mihin toimiin hän aikoo ryhtyä huolestuttavasti kasvaneiden huumekuolemien takia, aiotaanko nuorten päihdehoitopaikkoja lisätä ja ulottaa päihdehoitoon pääsy hoitotakuuseen. Jokainen huumekuolema ja myös päihteiden takia syrjäytynyt nuori on perheen ja läheisen inhimillisen tragedian lisäksi hälytysviesti yhteiskuntamme ja järjestelmämme epäonnistumisesta elämän ja terveyden suojelemisessa. Toivon syvästi, että hallitus tarttuu nyt tähän ja korjaa päihdehoitotyön rapautuneen suunnan – näin tekisin itse”, päättää Laiho.