Kokoomuksen Marttinen: Pääministerin ei pidä kyseenalaistaa keskuspankin itsenäisyyttä

Kokoomuksen kansanedustaja Matias Marttinen vaatii pääministeriä selventämään, mitä hän tarkoittaa vihjailullaan siitä, ettei keskuspankin tulisi reagoida rajusti kiihtyvään inflaatioon.

Kokoomuksen kansanedustaja Matias Marttinen vaatii pääministeriä selventämään, mitä hän tarkoittaa vihjailullaan siitä, ettei keskuspankin tulisi reagoida kiihtyvään inflaatioon.

“Kansalaisilla on oikeus kuulla, millaisin talousopein suomalaisten asioita hoidetaan. Pääministerin on kerrottava avoimesti, mitä hän vihjailuillaan tarkoittaa. Voiko velkaantumista Marinin mielestä jatkaa loputtomiin? Pitääkö pääministerin mielestä rahapolitiikka siirtää poliitikkojen mestaroimaksi vastoin talouden perusoppeja?”, Marttinen kysyy.

Marttinen huomauttaa, että rahapolitiikka on itsenäisen keskuspankin vastuulla hyvästä syystä. Jos keskuspankki ei reagoisi kiihtyvään inflaatioon, olisi edessä pahimmillaan hyperinflaatio ja elintason raju lasku.

“Turkista voi nähdä mitä tapahtuu, kun poliitikko alkaa leikkimään keskuspankkiiria ja kuvittelemaan, että maailma toimiikin omien haavekuvien mukaan. Elintaso on romahtanut ja hinnat nousevat 80 prosentin vauhdilla, liira on mennyt jyrkänteeltä alas ja elintaso laskenut. Tämä talousoppi kannattaa kiertää kaukaa”, Marttinen sanoo.

Pääministeri Sanna Marinin hallituksen velkaantumiseen ja julkisen kulutuksen kasvattamiseen perustuva talouspolitiikka on saanut rajua arvostelua talousasiantuntijoilta. Marttisen mukaan hallitus on nojannut halpoihin korkoihin ja jättänyt talouden rakenteiden uudistamisen hoitamatta tietoisen ideologisen valinnan takia.

“Hallituksen vaalima nollakorkoutopia on ajanut karille realiteetit kohdatessaan. Velan tankkaaminen alkaa kostautua nopeasti korkojen noustessa. Hallituksen politiikka rajoittaa yhteiskunnan kykyä toimia tulevissa kriiseissä. Marinin talouspolitiikka jättää seuraaville hallituksille poikkeuksellisen ison työn hoitaa talous taas kuntoon”, Marttinen sanoo.

Kansallinen Kokoomus on vuonna 1918 perustettu poliittinen puolue ja kansanliike, joka haluaa kehittää Suomea vastuullisesti.

Politiikkamme perustuu arvoihin – uskomme yksilöön, vastuuseen ja vapauteen. Haluamme rakentaa yhteiskuntaa, jossa jokaisella on mahdollisuus menestyä ja jossa heikoimmista pidetään huolta.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on 38 kansanedustajallaan toiseksi suurin eduskuntaryhmä.

Lue lisää eduskuntaryhmästä.

Tutustu myös puolueen uutishuoneeseen.

Tutustu kokoomuksen kuvapankkiin.

Kokoomuksen Sarkomaa: Yrityslähestymiskielto lisäkeinoksi puuttua toistuviin myymälävarkauksiin ja häiriökäyttäytymiseen19.11.2022 10:56:22 EET | Tiedote

Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sari Sarkomaa ehdottaa yrityslähestymiskieltoa keinoksi puuttua toistuviin myymälävarkauksiin, vakavaan väkivaltaan ja sen uhkaan kaupoissa. Sarkomaa jättää eduskunnassa asiasta toimenpidealoitteen, jossa esitetään lainsäädännön valmistelun aloittamista. Ruotsissa yrityslähestymiskielto on ollut voimassa vuoden 2021 maaliskuusta lähtien. Ruotsin Svensk Handelin mukaan asetettu kielto on ollut tehokas, sillä 75 prosenttia kiellon saaneista henkilöistä ei ole uhmannut kieltoa ja on pysynyt poissa kaupan tiloista.

Oppositio jättää välikysymyksen suomalaisen maatalouden kriisistä ja kotimaisen ruuantuotannon turvaamisesta18.11.2022 13:19:55 EET | Tiedote

Kristillisdemokraattien, Perussuomalaisten, Kokoomuksen ja Liike Nytin eduskuntaryhmät jättävät tänään yhteisen välikysymyksen maatalouden kriisistä ja kotimaisen ruuantuotannon turvaamisesta. Oppositioryhmien mielestä Marinin hallitus on välinpitämättömyydellään ja päättämättömyydellään osoittanut, ettei se ole tilanteen tasalla maatilojen ahdingosta.