Kokoomuksen Mykkänen: Suomi tarvitsee lisää ydinvoimaa

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen on tyytyväinen Fennovoiman päätökseen irtisanoa laitossopimus venäläisen Rosatomin kanssa. Mykkänen toivoo, että Suomeen syntyisi uusi ydinvoimala ei-venäläisellä teknologialla ja rahoituksella.

Kai Mykkänen. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi

Mykkäsen mielestä Suomen pitäisi pikaisesti tarjota ehdot täyttäville tahoille mahdollisuutta hakea periaatelupaa uutta ydinreaktoria varten.

”Fennovoiman päätös on oikea. Seuraava oikea päätös olisi tarjota vahvalle suomalaiselle tai länsimaiselle toimijalle mahdollisuus hakea periaatelupa uuden ydinvoimalan rakentamiseksi. Voimala voisi nousta Hanhikiven perustusten päälle mutta myös muualle, esimerkiksi Loviisaan. Varmaa on, että tarvitsemme lisää puhdasta sähköä”, Mykkänen sanoo.

”Pienydinvoima on realismia kymmenen vuoden säteellä, mutta se on lähinnä lämmitys- ja täsmäkulutuskohteiden ratkaisu. Kansallisen sähköriittävyyden kannalta uusi ydinvoimala olisi erittäin tervetullut. Se palvelisi sekä vetytalouden esiinmarssia että venäläisen kaasun poismarssia”, Mykkänen sanoo.

Kai Mykkänen. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi

Kokoomuksen Valtonen: Nato-jäsenyys selkeyttää Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittista asemaa17.5.2022 11:57:08 EEST | Tiedote

Kokoomuksen varapuheenjohtajan ja eduskunnan ulkoasianvaliokunnan jäsenen Elina Valtosen mielestä Nato-jäsenyys selkeyttää merkittävällä tavalla Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittista asemaa. Se mahdollistaa myös yhä syvemmän eurooppalaisen turvallisuusajattelun. Ulkoasianvaliokunnan mietintö Suomen turvallisuusympäristön muutoksesta ja Nato-jäsenyydestä valmistui tänään.