Kokoomuksen Pia Kauma: Leikkaamisen sijaan Kela-korvaukset tulisi kaksinkertaistaa!

Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Pia Kauma haluaa Kela-korvausten leikkaamisen sijaan kaksinkertaistaa ne. Hallitus suunnittelee korvauksiin 64 miljoonan euron leikkausta.

Pia Kauma. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Hallitus on suunnittelemassa 64 miljoonan euron leikkausta yksityisen tutkimuksen ja hoidon kustannuksien korvauksista. Esitetty leikkaus käytännössä lakkauttaisi monelle tärkeän kelakorvausjärjestelmän, jossa on mahdollista hakea osittaista korvausta yksityislääkärin määräämien tutkimusten ja hoitojen kustannuksista.

Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtajan ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenen Pia Kauman mukaan hallituksen esitys on järjetön erityisesti nyt, kun julkinen terveydenhuoltomme kärsii edelleen koronan aiheuttamasta hoitovelasta sekä mittavasta hoitajapulasta.

”Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan ongelmat ovat niin suuria, että ne jopa vaarantavat potilasturvallisuuden. Hallituksen ajama leikkaus romuttaisi kelakorvausjärjestelmän lopullisesti ja ajaisi aiemmin yksityisellä puolella käyneitä potilaita julkiselle puolelle. Jos julkinen terveydenhuolto ei selviä edes nykyisistä velvoitteistaan, niin eihän oikea ratkaisu voi olla lisätä julkisen sektorin potilasmääriä”, Kauma aloittaa.

Hoitojonojen purku vaatii useita toimia sekä julkisen että yksityisen sektorin yhteistyötä. Leikkaamisen sijaan Kauma kaksinkertaistaisi kelakorvausten määrän.

”Sillä ei ole lähtökohtaisesti väliä, tuottaako hoidon julkinen vai yksityinen toimija, vaan tärkeintä on, että hoito on mahdollisimman laadukasta ja että siihen pääsee nopeasti. Esimakua hoidon laiminlyönnin vaikutuksista näemme suun terveydenhuollon puolella, jossa koronan vuoksi peruuntuneet hammashoidot ovat vieneet ihmisiä jopa teho-osastoille”, Kauma jatkaa.

Yksityislääkärin tekemän hammashoidon kuluista korvataan tällä hetkellä noin 14 %. Hammashoidon kuluista vastaava osuus on noin 13 %.  Kauma haluaisi, että korvausmäärät olisivat kaksinkertaisia.

”Näemme hammashoidossa, mitä hoitoon pääsyn viivästyminen voi pahimmillaan tarkoittaa. En voi käsittää, miksi hallitus haluaa tietoisesti lisätä hoitojonoja marginaalisen säästön toivossa, joka saattaa tulevaisuudessa osoittautua hyvinkin kalliiksi leikkaukseksi”, Kauma päättää.

Pia Kauma. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen Sarkomaa: Taas uusi päivystyksiä ruuhkauttava ja iäkkäiden hoitoa heikentävä säädös – tilanne kestämätön15.8.2022 10:27:26 EEST | Tiedote

Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sari Sarkomaa vetoaa hallitukseen, jotta se kuulisi mittavan joukon vanhustenhoitoon, geriatriaan ja palliatiiviseen hoitoon erikoistuneiden lääkäreiden hätähuudon hoivakodissa ja saattohoidossa olevien ihmisten hyvän hoidon puolesta. Lääkärit varoittavat hoivakotien akuuttilääkevarastoja rajoittavien uusien säädösten ja ohjeiden heikentävän hoidettavien elämän ja hoidon laatua sekä ruuhkauttavan entisestään päivystyksiä.