Kokoomuksen Pia Kauma: Viinien myynti ruokakaupoissa sallittava!

Kansanedustaja Pia Kauma (kok.) kannattaa viinien myyntiä päivittäistavarakaupoissa. 2018 toteutetun alkoholilain uudistuksen jälkeen alkoholin kokonaiskulutus on jatkanut laskuaan. Suomalaiset ovat valmiita alkoholilain lisävapautuksiin.

Pia Kauma. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen kansanedustaja ja eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Pia Kauma kannattaa alkoholimyynnin maltillista vapauttamista sallimalla viinien myymisen päivittäistavarakaupoissa.

Heinäkuun puolivälissä ilmestyneessä Suomi syö -tutkimuksessa selvisi, että valtaosa suomalaisista kannattaa viinien myymistä ruokakaupoissa. Tutkimukseen vastanneista 59 % toivoi mietoja viinejä (alkoholia alle 15 %) ruokakauppoihin. Neutraalisti asiaan suhtautui 20 % ja eri mieltä oli 21 % vastaajista.

”Tutkimuksen tulos on selvä. Yhä useampi kuluttaja toivoo viinejä ruokakauppojen hyllyille usean muun eurooppalaisen maan käytäntöjen mukaisesti. Vähittäinen alkoholijuomien myynnin vapauttaminen siten, että muutoksen terveys- ja muita vaikutuksia seurataan, olisi hyvä tie myös Suomelle. Viinien myynnin vapauttaminen aluksi ainakin osaan vähittäiskaupoista voisi olla seuraava askel”, Kauma aloittaa.

Vuoden 2018 alusta lähtien ruokakaupat ovat saaneet myydä enintään 5,5 % alkoholia sisältäviä juomia. Kriitikoiden mukaan myynnin vapauttamisen seurauksena alkoholinkulutuksen piti kasvaa ja siihen liittyvien sairauksien ja muiden lieveilmiöiden yleistyä. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen tilastojen mukaan alkoholin kokonaiskulutus on kuitenkin jatkanut laskuaan myös uudistuksen jälkeen. Uhkakuvat, joita maalailtiin, eivät ole toteutuneet.

”Alkoholin väärinkäytöstä seuraavat kielteiset terveysvaikutukset on toki otettava huomioon, mutta ne eivät saa olla ainoa ohjaava tekijä. Lisäksi on otettava huomioon kaupan kilpailua lisäävä vaikutus, koska Alkon läheisyys yleensä lisää kaupan myyntiä sekä yksilön vapauteen liittyvät asiat”, Kauma jatkaa.

Kauman mielestä alkoholin myymiseen liittyvän sääntelyn tulisi kehittyä kulttuurin ja juomatottumusten muuttuessa maltillisemmiksi.

”Suuri osa suomalaisistahan kuitenkin käyttää alkoholia vastuullisesti. Me olemme harkitseva kansa, joka ei halua tai tarvitse liiallista holhousta valtion tasolta”, Kauma päättää.

Pia Kauma. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen Sarkomaa: Taas uusi päivystyksiä ruuhkauttava ja iäkkäiden hoitoa heikentävä säädös – tilanne kestämätön15.8.2022 10:27:26 EEST | Tiedote

Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sari Sarkomaa vetoaa hallitukseen, jotta se kuulisi mittavan joukon vanhustenhoitoon, geriatriaan ja palliatiiviseen hoitoon erikoistuneiden lääkäreiden hätähuudon hoivakodissa ja saattohoidossa olevien ihmisten hyvän hoidon puolesta. Lääkärit varoittavat hoivakotien akuuttilääkevarastoja rajoittavien uusien säädösten ja ohjeiden heikentävän hoidettavien elämän ja hoidon laatua sekä ruuhkauttavan entisestään päivystyksiä.