Kokoomuksen Risikko: Lasten ja nuorten ongelmiin puututtava heti!

Sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Paula Risikko (kok.) on huolissaan nuorten kasvaneista mielenterveysongelmista. Esimerkiksi jopa joka kolmannes korkeakouluopiskelija kokee ahdistuksen tai masennuksen oireita. Arviolta 20 prosentilla nuorista on jonkin asteisia mielenterveysongelmia.

Paula Risikko. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

”Kokoomus on useaan otteeseen ehdottanut terapiatakuun toteuttamista. Hallitus on tätä jarrutellut ja useaan otteeseen eduskunnassa nurin äänestänyt. Tilanne ei voi jatkua näin. Nyt tarvitaan ryhtiliike palvelujen saatavuuden varmistamiseksi”, Risikko toteaa.

Risikko muistuttaa, että opiskelijat toisella ja korkea-asteella ovat eläneet koronan vuoksi lähes kaksi vuotta pelkästään etäopetuksessa. Opiskelijoiden ongelmat ovat polarisoituneet ja monimutkaistuneet. Huoli tulevasta on kasvanut.

”Kannan suurta huolta nuoristamme. Toivon, että jokainen nuori tänä päivänä pystyisi katsomaan tulevaan luottavaisin mielin ilman huolta omasta jaksamisesta”, jatkaa Risikko.

Risikon mukaan hallitus on jatkuvasti lisännyt määrärahoja, mutta ei ole tehnyt toimenpiteitä sen osalta, että matalan kynnyksen mielenterveyspalvelut lisääntyisivät. Päinvastoin niiden saatavuus on heikentynyt.

”Paha olo ei helpotu jonoissa, siksi tarvitaan palveluja. Tarvitaan terapiatakuu. Tänään 4.6. toivon päivänä muistutan, että nuorissa on meidän kaikkien toivo ja tulevaisuus”, päättää Risikko.

Paula Risikko. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen Kauma haluaa riippumattoman tutkimuksen poikkeuksellisen suurista kuolleisuusluvuista ja 4. koronarokotteet laajaan jakoon!2.7.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Kansanedustaja, kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Pia Kauma ihmettelee hallituksen toimia koronapandemian hoitamisen osalta. Hän on jättänyt aiheesta kirjallisen kysymyksen. Kauma on ihmeissään myös ylisuurista kuolleisuusluvuista. Syyt ylikuolleisuuden taustalla pitäisi nyt tutkia tarkoin.

Missä viipyy translaki, Sanna Marin?30.6.2022 10:40:37 EEST | Tiedote

Sanna Marinin hallitus on lykännyt translain antamista. Ajoitus uudelle lykkäämiselle on harvinaisen huono, toteavat Kokoomuksen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Elina Valtonen, kansanedustaja Saara-Sofia Sirén ja kansanedustaja Jaana Pelkonen. He ovat tänään jättäneet kirjallisen kysymyksen hallituksen toiminnasta koskien sukupuolivähemmistöjen asemaa Suomessa. "Olisi myönteinen yllätys, mikäli pääministeri Marin tuo Pride-kulkueeseen lauantaina tuliaisena hallituksensa esityksen translaiksi," edustajat toteavat. "Translaki tulee antaa viipymättä eduskunnalle. Mikäli vasemmistohallitus ei pysty translakia antamaan, on sekin sanottava reilusti ääneen," toteaa Valtonen. "Syytä kerta toisensa jälkeen tapahtuneelle uudistuksen lykkääntymiselle ei ole annettu. Lisäksi lakiluonnoksessa ei edelleenkään oteta huomioon intersukupuolisten lasten itsemääräämisoikeutta. Olemme sitoutuneet kansainvälisillä laeilla lasten oikeuksien puolustamiseen. Nyt näyttäisi siltä, että tarpeettomien, kosmeett