Kokoomuksen Sarkomaa ja Multala: Hallituksen päätökset kasvattavat ryhmäkokoja ja lisäävät koulutuksellista eriarvoisuutta

Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan sivistys- ja tiedejaoston jäsenet Sari Sarkomaa (kok.) ja Sari Multala (kok.) ovat huolissaan hallituksen päätöksistä leikata varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen tasa-arvorahoitusta. Päätöksellä on rajut heikentävät vaikutukset varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen laatuun, lasten mahdollisuuteen oppia ja opettajien opettaa. Koulutuksen tasa-arvon vahvistamiseen on jo vuosia panostettu merkittäviä summia.

Sari Multala ja Sari Sarkomaa. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

”Hallituksen päätökset vaarantavat koulutuksen tasa-arvon eteen tehdyn työn juuri, kun sitä tarvittaisiin eniten. Käytännössä tämä tulee johtamaan opettajien työsuhteiden päättymiseen ja ryhmäkokojen kasvamiseen, sekä oppimisen tuen heikompaan saatavuuteen”, aloittavat edustajat.

Nyt nämä koulutuksen tasa-arvorahat ovat jo niin vakiintuneita, että niiden vuoden 2023 alusta päätetty merkittävä leikkaaminen on tullut kunnille järkytyksenä. Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen tasa-arvorahoituksen rahoituksen leikkaus (yli 130 miljoonasta eurosta 15 miljoonaan) vuoden 2023 alusta vastaa OAJ:n arvion mukaan esimerkiksi perusopetuksessa yli 1400 opettajan palkkakustannuksia.

”Nyt jos koskaan pitäisi investoida pitkäjänteisesti koulujen työrauhaan, eikä leikata voimavaroja opetuksesta. Rahoitustason yhtäkkinen leikkaaminen on valtava uhka varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen laadulle: kasvattajia ja opettajia on päiväkodeissa ja kouluissa jatkossa vähemmän”, edustajat jatkavat.

Kokoomus on esittänyt jokaisessa vaihtoehtobudjetissaan, että varhaiskasvatuksen sekä perusopetuksen laadun ja tasa-arvon vahvistamiseen varatut määrärahat lisättäisiin valtion budjettiin pysyvästi, eikä jokavuotisena hankerahana.

”On vakava virhe, että hallitus ei kyennyt priorisoimaan kasvatusta ja koulutusta varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen määräaikaisten rahojen vakinaistamiseksi. Päiväkodeissa ja kouluissa tarvitaan työrauhaa eikä jatkuvaa hankepyöritystä ja epävarmuutta”, edustajat päättävät.

Sari Multala ja Sari Sarkomaa. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen Kauma haluaa riippumattoman tutkimuksen poikkeuksellisen suurista kuolleisuusluvuista ja 4. koronarokotteet laajaan jakoon!2.7.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Kansanedustaja, kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Pia Kauma ihmettelee hallituksen toimia koronapandemian hoitamisen osalta. Hän on jättänyt aiheesta kirjallisen kysymyksen. Kauma on ihmeissään myös ylisuurista kuolleisuusluvuista. Syyt ylikuolleisuuden taustalla pitäisi nyt tutkia tarkoin.

Missä viipyy translaki, Sanna Marin?30.6.2022 10:40:37 EEST | Tiedote

Sanna Marinin hallitus on lykännyt translain antamista. Ajoitus uudelle lykkäämiselle on harvinaisen huono, toteavat Kokoomuksen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Elina Valtonen, kansanedustaja Saara-Sofia Sirén ja kansanedustaja Jaana Pelkonen. He ovat tänään jättäneet kirjallisen kysymyksen hallituksen toiminnasta koskien sukupuolivähemmistöjen asemaa Suomessa. "Olisi myönteinen yllätys, mikäli pääministeri Marin tuo Pride-kulkueeseen lauantaina tuliaisena hallituksensa esityksen translaiksi," edustajat toteavat. "Translaki tulee antaa viipymättä eduskunnalle. Mikäli vasemmistohallitus ei pysty translakia antamaan, on sekin sanottava reilusti ääneen," toteaa Valtonen. "Syytä kerta toisensa jälkeen tapahtuneelle uudistuksen lykkääntymiselle ei ole annettu. Lisäksi lakiluonnoksessa ei edelleenkään oteta huomioon intersukupuolisten lasten itsemääräämisoikeutta. Olemme sitoutuneet kansainvälisillä laeilla lasten oikeuksien puolustamiseen. Nyt näyttäisi siltä, että tarpeettomien, kosmeett