Kokoomuksen Satonen: Eläkeputken poistaminen on tervetullut uudistus

Kokoomuksen kansanedustaja Arto Satonen kiittää hallituksen esitystä eläkeputken poistamisesta mutta muistuttaa, että Suomella on vielä pitkä matka Pohjoismaiseen työllisyysasteeseen.

Kokoomuksen kansanedustaja Arto Satonen kiittää kauan odotettua hallituksen esitystä eläkeputken poistamisesta. Uudistuksen odotetaan parantavan työllisyyttä noin 8 300 ihmisellä vuosikymmenen loppuun mennessä. Eduskunta käy hallituksen esityksestä lähetekeskustelun tänään.

“Hallituskin näyttää ymmärtäneen, että sosiaaliturva tarvitsee uudistamista, jotta Suomen työllisyysastetta saadaan nostettua. Kyse ei ole ihmisten kiusaamisesta tai kurittamisesta, vaan kannustinloukkujen purkamisesta. Nykyjärjestelmä syrjäyttää työelämästä työikäisiä ja työkykyisiä ihmisiä”, Satonen sanoo.

”Eräs esimerkki eläkeputken haitoista oli sen eläkkeitä pienentävä vaikutus. Selvityksissä on huomattu, että eläkeputkeen joutuneiden eläke jää selvästi pienemmäksi kuin työelämässä jatkavilla.” Satonen huomauttaa.

Satonen muistuttaa, että Suomella on vielä pitkä matka Pohjoismaiseen työllisyysasteeseen.

“Suomen on tavoiteltava 80 prosentin työllisyysastetta vuosikymmenen loppuun mennessä. Kunnianhimoisen tavoitteen saavuttaminen vaatii merkittäviä uudistuksia verotukseen, sosiaaliturvaan ja työmarkkinoille. Edessä on vielä monin verroin vaikeampia päätöksiä”, Satonen sanoo.

“Viime vuonna työllisiä oli vajaat 2,5 miljoonaa. 80 prosentin työllisyysaste vuoteen 2030 mennessä edellyttäisi lähes 250 000 uutta työllistä. Työllisyyden kasvun täytyy siis mittaluokaltaan vastata noin 29 eläkeputken poistoa”, Satonen sanoo.

Menojen kasvu lisää työllisyysreformien tarvetta

Satosen huomauttaa, että hallituksen julkisen talouden velkaantumista lisäävät päätökset kasvattavat entisestään painetta työllisyysreformien tekemiselle.

“Seilaamme kohti nousevia korkoja rajusti paisuneella velkalastilla. Hallituksen menoihin ja tuloihin tekemät päätökset heikentävät julkista taloutta lähes kolmella miljardilla eurolla vielä vuonna 2026. Työ kestävyysvajeen taittamiseksi on vain vaikeutunut kuluneen vaalikauden aikana”, Satonen sanoo.

“Kyse on siitä, annammeko hyvinvointivaltion romuttua. Jos työllisyyttä nostamalla ei onnistuta vahvistamaan julkista taloutta, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin leikata palveluista. Sitäkö hallitus haluaa?” Satonen kysyy.