Kokoomuksen Valkonen: Keskustan erityistalousalueet käytännössä veronkiristys

Kokoomuksen kansanedustaja, KTM Ville Valkonen ihmettelee keskustan ehdotusta niin sanotuista erityistalousalueista. Keskusta ehdottaa, että jotkut alueet saisivat erityiskohtelun muun muassa verotuksessa.

Ville Valkonen. Kuvaaja: Antti Ranki.

”Ehdotus erityistalousalueista on hyvin huolestuttava, sillä se olisi käytännössä veronkiristys muille seuduille. Tämä olisi lyhyt ja kurjistava tie. Jos talouskasvua takoville alueille ladataan aina vain lisää rasitteita, haittaa se koko Suomen hyvinvointia,” Valkonen toteaa.

Kokoomus on ehdottanut veronkevennyksiä yksilöiden työn ja yrittämisen verotukseen. Kokoomus kohdistaisi veronkevennykset tasaisesti kaikille suomalaisille palkansaajille ja eläkeläisille. Sote-uudistukseen liittyvää maakuntaveroa puolue vastustaa, sillä se uhkaisi kiristää työn verotusta. Maakuntavero kohdistuisi alueellisesti, kun taas valtion verotus koskettaa kaikkia yhdenvertaisesti.

”Talouden kakku ei sitä jakamalla kasva. Päinvastoin, Suomi tarvitsee kaikkien seutujen elinvoimaa parantavia uudistuksia työmarkkinoilla, sosiaaliturvassa ja yrittäjyyden toimintaedellytysten parantamisessa. Talouskasvun myötä riittää myös jaettavaa. Esitys tiettyjen alueiden erityisasemasta on käsittämätöntä "alueellista sosialismia". Tarvitsemme kilpailukykyä ja tekemisen meininkiä, emme erilaisia tukihimmeleitä”, Valkonen sanoo.

Ville Valkonen. Kuvaaja: Antti Ranki.

Missä viipyy translaki, Sanna Marin?30.6.2022 10:40:37 EEST | Tiedote

Sanna Marinin hallitus on lykännyt translain antamista. Ajoitus uudelle lykkäämiselle on harvinaisen huono, toteavat Kokoomuksen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Elina Valtonen, kansanedustaja Saara-Sofia Sirén ja kansanedustaja Jaana Pelkonen. He ovat tänään jättäneet kirjallisen kysymyksen hallituksen toiminnasta koskien sukupuolivähemmistöjen asemaa Suomessa. "Olisi myönteinen yllätys, mikäli pääministeri Marin tuo Pride-kulkueeseen lauantaina tuliaisena hallituksensa esityksen translaiksi," edustajat toteavat. "Translaki tulee antaa viipymättä eduskunnalle. Mikäli vasemmistohallitus ei pysty translakia antamaan, on sekin sanottava reilusti ääneen," toteaa Valtonen. "Syytä kerta toisensa jälkeen tapahtuneelle uudistuksen lykkääntymiselle ei ole annettu. Lisäksi lakiluonnoksessa ei edelleenkään oteta huomioon intersukupuolisten lasten itsemääräämisoikeutta. Olemme sitoutuneet kansainvälisillä laeilla lasten oikeuksien puolustamiseen. Nyt näyttäisi siltä, että tarpeettomien, kosmeett