Kokoomuksen Ville Valkonen aloittaa kansanedustajana

Turkulainen Ville Valkonen (kok.) nousee eduskuntaan pääsiäisviikolla menehtyneen Ilkka Kanervan tilalle.

Ville Valkonen.

Turun apulaispormestari Ville Valkonen (kok.) aloittaa kansanedustaja perjantaina. Apulaispormestarin tehtävän lisäksi Valkonen toimii Varsinais-Suomen Kokoomuksen puheenjohtajana, Varsinais-Suomen aluevaltuutettuna ja Turun kaupunginvaltuutettuna.

Aiemmin hän on työskennellyt muun muassa talouspoliittisena erityisavustajana valtiovarainministeriössä ja sisäministeriössä, Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdepäällikkönä ja sijoituskouluttajana. Koulutukseltaan Valkonen on kauppatieteiden maisteri.

”Aikamme on valitettavan synkkä, kun suursotaa taas käydään Euroopassa. Meneillään on myös maailmanlaajuinen vapauden ja tyrannian kamppailu, demokraattisen ja autokraattisen maailmanjärjestyksen ankara kilpailu. Suomen kaltaisen pienen kansakunnan täytyy askeltaa taitavasti mutta määrätietoisesti tällaisena aikana. Vapauden pitää olla tyranniaa vahvempi. Astun kansanedustajaksi vakavalla ja nöyrällä mielellä”, Valkonen sanoo.

”Ulko- ja turvallisuuspoliittisen tilanteen lisäksi Suomen aiemmat haasteet eivät ole kadonneet. Esimerkiksi julkinen talous on edelleen kestämättömällä pohjalla, ilmastonmuutoksen vastainen työ pahasti kesken ja tarvittavat työmarkkinoiden uudistukset tekemättä. Näissä kaikissa tarvitaan rohkeita päätöksiä”, Valkonen sanoo.

Vuoden 2019 eduskuntavaaleissa Valkonen ylsi 4377 äänellään Varsinais-Suomen Kokoomuksen viidenneksi eniten ääniä saaneeksi ehdokkaaksi. Hän on naimisissa ja asuu Turussa. Vapaa-ajalla hän kertoo harrastavansa monipuolista liikuntaa, lukemista, Mensa-toimintaa, vapaaehtoista maanpuolustustyötä sekä luonnossa liikkumista.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä esittää Valkosta sivistysvaliokunnan jäseneksi sekä sosiaali- ja terveysvaliokunnan varajäseneksi. Käytännössä valinnat tekee eduskunnan täysistunto.

Ville ValkonenKansanedustaja

(Varsinais-Suomi)

Puh:044 567 2201

Ville Valkonen.

Kokoomuksen Valtonen: Nato-jäsenyys selkeyttää Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittista asemaa17.5.2022 11:57:08 EEST | Tiedote

Kokoomuksen varapuheenjohtajan ja eduskunnan ulkoasianvaliokunnan jäsenen Elina Valtosen mielestä Nato-jäsenyys selkeyttää merkittävällä tavalla Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittista asemaa. Se mahdollistaa myös yhä syvemmän eurooppalaisen turvallisuusajattelun. Ulkoasianvaliokunnan mietintö Suomen turvallisuusympäristön muutoksesta ja Nato-jäsenyydestä valmistui tänään.