Kokoomus ei ole mukana energiavälikysymyksessä – esittää hallitukselle oman epäluottamuslauseen

Kokoomuksen eduskuntaryhmä ei ole allekirjoittajana perussuomalaisten energiavälikysymyksessä. Sen sijaan kokoomus esittää hallitukselle oman epäluottamuslauseen epäonnistuneesta politiikasta energiayhtiö Uniperin suhteen.

Kai Mykkänen. Kuvaaja: Kristian Tervo.

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtajan Kai Mykkäsen mukaan perussuomalaisten energiavälikysymys ei keskity olennaiseen. Mykkäsen mukaan nyt pitäisi puhua keinoista, jotka aidosti vaikuttavat sähkön hintaan ja jotka ovat realistisia toteuttaa tuhoamatta eurooppalaisia energiamarkkinoita.

”Meitä hiersi perussuomalaisten välikysymystekstissä etenkin sen EU-kriittinen linja ja ajatus yhteisen sähkömarkkinan rikkomisesta. Olisi suomalaisten harhaanjohtamista väittää, että sulkemalla rajat Suomi pärjäisi paremmin energiakriisissä. Suomi on sähkön nettotuoja ja erityisesti säätövoimassa nojaa norjalaiseen vesivoimaan”, Mykkänen sanoo.

”Esitämme lähiaikoina oman esityksemme sähkömarkkinoiden uudistamiseksi. Se on punnittu vaihtoehto sähkön hintaa nopeasti laskevista toimista ja Suomen nostamisesta puhtaan ja edullisen sähkön suurvallaksi tulevina vuosina”, Mykkänen jatkaa.

Kokoomusryhmä olisi halunnut välikysymyksen juuri nyt keskittyvän Fortumin ja Uniperin tilanteeseen. Mykkäsen mukaan hallitus pitäisi pakottaa pelastamaan suomalaisten Fortum-omaisuudesta se, mitä vielä jäljellä on. Mykkäsen mielestä hallitus on epäonnistunut kansallisvarallisuuden turvaamisessa.

”Ehdotimme perussuomalaisille, että välikysymys keskittyisi tähän akuuteimpaan asiaan eli Uniperiin. Tämä ei kuitenkaan heille sopinut. Uniperissa on kyse miljardien edestä suomalaisten kansallisvarallisuudesta – sekä valtion että yksityisten osakkeenomistajien. Hallituksen ei pidä hyväksyä sitä, että Saksa kohtelee epäreilusti suomalaista yhtiötä”, Mykkänen sanoo.

”Olisin odottanut erityisesti pääministeriltä jämäkämpää otetta asiassa. Olisi pitänyt ja pitäisi edelleen laittaa kova kovaa vastaan. Saksan hintasääntely ei ole sen kansallinen asia, vaan Saksaa sitovat kansainväliset sopimukset kieltävät ulkomaista yhtiötä epäreilusti kohtelevat viranomaispäätökset. Nyt suomalaiset subventoivat saksalaisten kaasulaskuja. Sinivalkoiset miljardit valuvat Kankkulan kaivoon. Pääministerin tekstiviestit Saksaan eivät riitä”, Mykkänen lisää.

Kai Mykkänen. Kuvaaja: Kristian Tervo.