Kolin kesä tarjoaa niin rantaloman, retkipolut kuin huippujen huikeat maisemat. Uutuutena reppulauttaretket Hiekkasaarille.

Suppilautoja Pielisen rannassa. Kuva: Seikkailuyhtiö Vaara Oy / Katariina Rantalaiho

“Monelle tulee ensimmäisenä mieleen Kolin huiput ja niiden tarjoama huikea näkymä. Suosittelen tutustumaan kansallispuistoon laajasti, ja kesällä ehdottomasti vesiltä käsin. Suurjärvi Pielinen houkuttelee uimaan, risteilemään, veneilemään, melomaan ja suppailemaan. Pinta-alaa on peräti 900 neliökilometriä”, suosittelee Kolin matkailun toimitusjohtaja Veli Lyytikäinen. “Toisaalta tarjoamme 80 kilometrin polkuverkoston retkeilijöille ja 250 kilometrin Pielisen Kierroksen pyöräilijöille.”

Rantaloma Kolin tapaan

Retki valkeille Hiekkasaarille tarjoaa matkailijalle unohtumattoman elämyksen. Harjun muodostama saarijono lepää Pielisessä osana Kolin kansallispuistoa. Hiekkasaarilta avautuu valkeiden rantojen lisäksi upeat näkymät Kolin rinteille. Saarille voi matkata moottoriveneen kyydissä, meloen tai suppaillen.

Kesän uutuus on Seikkailuyhtiö Vaaran Koli Campingin upealle hiekkarannalle perustama rento seikkailukeskus riippukeinuineen ja rantatuoleineen. Keskuksesta voi vuokrata suppilautoja ja packrafteja eli kajakinkaltaisia reppulauttoja. ”Hiekkasaarille meloo tai suppaa meiltä puolisen tuntia. Saarireissuun suosittelemme koskisuppeja, jotka sopivat vakautensa vuoksi hyvin Pielisen profiiliin”, kertoo yrittäjä Katariina Rantalaiho Seikkailuyhtiö Vaarasta. Välineet kannattaa vuokrata ennakkoon. Tarjolla on myös fatbikeja ja efatbikeja sekä paikallista jäätelöä ja virvoitusjuomia.

Matkustajasatamasta lähtevä vesibussi Suvityttö tekee saaristolaisristeilyjä Kolin ja Vuonislahden välillä. Kesällä Kolille voi saapua nostalgisesti junan ja vesibussin yhdistelmällä, ensin kaukojunalla Joensuuhun, sitten paikallisjunalla Vuonislahteen ja siitä vesibussilla Kolille. Puinen kirkkovene taas kuljettaa matkailijoita Loma-Kolin ja Kolin sataman välillä sekä kuvanveistäjä Eva Ryynäsen ateljeehen Paateriin.

Maisemahissillä Ukko-Kolin huipulle

Kansallispuiston reitit alkavat Kolin satamasta ja Ukko-Kolin rinteiltä. Huipulle on kaksi kilometriä, ja ylösnousuun voi hyödyntää maisemahissiä. Matka päättyy Break Sokos Hotel Kolin pihaan, Luontokeskus Ukon vierelle. Täältä Ukko-Kolin, Akka-Kolin ja Paha-Kolin huipuille on enää muutama sata metriä.

Majoitusta moneen makuun

Ukko-Kolin rinteellä sijaitseva Break Sokos Hotel Koli on 82-huoneinen maisemahotelli kylpylöineen. Kotoisassa hotellissa kuljetaan Reino-tossuissa ja illallistetaan näköalaravintolassa. “Meillä parasta on tämä hotellilta avautuva käsittämättömän kaunis maisema. Kolin vaarojen ja Pielisen järvimaiseman muodostamaa upeaa yhdistelmää ei löydy mistään muualta Suomesta. Siitä voi nauttia myös kylpylämme ulkoporealtaista käsin”, kertoo Break Sokos Hotel Kolin hotellinjohtaja Pasi Ripatti.

Kolin alueelta löytyy lisäksi kattava valikoima eritasoisia lomamökkejä ja maatilamajoitusta. Mökkeihin voi tilata myös oman illalliskokin ja lähiruokaa. Karavaanareita ja telttailijoita hemmotellaan peräti neljällä leirintäalueella.

Viime vuonna Kolilla vieraili ennätykselliset 236 000 matkailijaa. Mikä vetää ihmisiä Kolille ennätykseksi asti? “Mystinen maisema ja ikiaikinen tunnelma muodostavat erityisen Kolin hengen, joka tuntuu yhtä lailla vaarojen laella kuin Pielisellä meloessa. Toisaalta meillä on kaikki; vesiaktiviteetit, valkeat hiekkarannat, monipuolisen luontomaiseman tarjoama polkuverkosto, luonnon muovaamat maisemapaikat ja hyvät majoitus- ja ravintolapalvelut”, Veli Lyytikäinen summaa.

Ravintoloita: Kolin Ryynänen, Kolin Satamaravintola, Grill it!, Rinnetupa

Kesän 2021 tapahtumia: 29.6. kesätori, 3.7. Heinätalkoot, Pielinen soi -konsertit

Maisemahissi kulkee 5.6.-15.8. päivittäin

Lisätietoja Kolin kesästä:

Veli Lyytikäinen, toimitusjohtaja, Kolin matkailu Oy, veli.lyytikainen@koli.fi,

Pasi Ripatti, hotellinjohtaja, Break Sokos Hotel Koli, Pasi.Ripatti@sok.fi,

puh. 050 354 4766

Kolin matkailu Oy on vuonna 2018 perustettu alueellinen matkailuorganisaatio. Yritys vastaa muun muassa alueen yleismarkkinoinnista, elinkeinotoiminnan kehittämishankkeista ja Kolin matkailuneuvonnasta. Yhtiön tuotto käytetään kokonaisuudessaan alueen matkailuelinkeinon kehittämiseen. Kolin matkailu Oy:n omistaa kokonaisuudessaan Kolin matkailuyhdistys ry.

Break Sokos Hotel Koli on kansallispuistossa, Kolin huippujen tuntumassa sijaitseva maisemahotelli. Hotellissa on 82 huonetta ja vieraita hemmotteleva Koli Relax Spa. Rinteisiin ja vaellusreiteille pääsee suoraan hotellin pihasta. Hotellia operoi Pohjois-Karjalan Osuuskauppa.

Pielinen ja Kolin vaarat. Kuva Sonja Kaltiainen
Koli, kesä. Kuva Kolin matkailu.
Retkeilyä kirkkoveneellä. Pielinen. Koli. Kuva Kolin matkailu.
Break Sokos Hotel Koli.

Helsinkiläinen viestintätoimisto Pieni Ideapuoti Oy tuottaa vaikuttavia viestinnän sisältöjä matkailu- ja elämysalan yrityksille.

www.pieni-ideapuoti.fi