Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Kolla däckens skick inför semesterfärden

Jaa

På långa semesterresor kan väglaget plötsligt växla från isfri vägyta till blixthalka. Med goda vinterdäck kan bilisten klara de utmaningar som växlande väglag ställer, bara man håller i minnet att anpassa hastigheten enligt vägförhållandena. Bildäcksförbundet uppmanar bilisterna att kontrollera däckens mönsterdjup, lufttryck och dubbarnas skick inför kommande vintersemesterfärd.

Av trafikförsäkringen ersatta trafikskador (st.) per dag under år 2016. Källa: Trafikförsäkringsbolagens trafikskadestatistik 2016 (OTI 2018)
Av trafikförsäkringen ersatta trafikskador (st.) per dag under år 2016. Källa: Trafikförsäkringsbolagens trafikskadestatistik 2016 (OTI 2018)

Lagens minimikrav på vinterdäckens mönsterdjup är 3 mm, men säkerhetsrekommendationen i vinterväglag är minst 5 mm. Om mönsterdjupet är under rekommendationen är det skäl att överväga byte av däck eller att iakttasärskilt stor försiktighet i krävande vinterföre.

”Det lönar sig att kolla och reglera däcktrycket enligt körförhållandena och belastningen. I kallt väder och med full belastning bör däckens lufttryck höjas medhela 0,5 bar”, påpekar Bildäcksförbundets ordförande Jarmo Nuora.

Däckspecialistens vintersemestertips:
- kontrollera däckens skick och lufttryck
- gott humör med på semesterfärden
- följ med väderleksprognoserna även under resans gång
- reservera tillräckligt med körtid

Som värst över 500 trafikolyckor per dag

Enligt OTI:s statistiker över trafikskador var antalet trafikolyckor år 2016 sammanlagt 99 573 dvs. i genomsnitt 272 fall per dag. Trafikskadornas antal ökade med cirka 7 procent jämfört med föregående år. De värsta trafikskadedagarna inträffade i januari då det under fyra dagar inträffade 500 trafikolyckor per dag.

Typiskt inträffar trafikskadorna oftast när temperaturen stiger snabbt och det samtidigt snöar ymnigt. Detta accentueras om dåligt väglag infaller i samband med rusningstrafik. I södra Finland där trafiken är livligare har de värsta körförhållandena de senaste vintrarnainfallit först efter årsskiftet. Förändringen i väglaget kommer ofta som en överraskning för bilisterna som hunnit vänja sig vid bara vägar.

Däck i bristfälligt skick är den allmännaste riskfaktorn i dödskrockar som orsakats av person- och paketbilar. ”I olycksfallsutredningar påträffar man oroväckande ofta gamla vinterdäck, vars gummiblandning har hårdnat och dubbarnas skick och antal minskat väsentligt. Dubbarna kan ha slitits av eller så har dubbspetsarna inget utstick alls”, konstaterar kontaktchef Tapio Koisaari från Institutet för Olycksinformation.

Yhteyshenkilöt

ordförande Jarmo Nuora, Bildäcksförbundet r.f., tfn 040 557 56
kontaktchef Tapio Koisaari, Institutet för Olycksinformation (OTI), tfn 040 450 4782

Kuvat

Av trafikförsäkringen ersatta trafikskador (st.) per dag under år 2016. Källa: Trafikförsäkringsbolagens trafikskadestatistik 2016 (OTI 2018)
Av trafikförsäkringen ersatta trafikskador (st.) per dag under år 2016. Källa: Trafikförsäkringsbolagens trafikskadestatistik 2016 (OTI 2018)
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS

020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi

Bildäcksförbundet r.f., som grundades 1944, är en branschorganisation i närings- och arbetsgivarpolitiska frågor, som värdesätter företagsamhet och samverkan. Bildäcksförbundet är en intresseorganisation för 70 däckspecialist- och regummeringsföretag, vilka tillsammans har cirka 250 verksamhetsenheter. Enligt en gemensam vision köps och underhålls däcken i Finland också i framtiden främst i däckspecialistföretagen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Älä hötkyile renkaanvaihdossa, talvirenkaita tarvitaan huhtikuussakin4.4.2018 12:30Tiedote

Nastarenkaita saa käyttää ensi maanantaihin 9.4. asti ja senkin jälkeen, jos sää tai keli sitä edellyttää. Nastakauden päättymisaika on sidottu lainsäädännössä pääsiäiseen, joten se vaihtelee vuosittain jopa kuukaudella. Nastattomien talvirenkaiden käytölle ei ole rajoituksia, joten varsinkaan niiden vaihtamisessa ei kannata kiirehtiä. Toisaalta pitää muistaa, että talvirenkaat eivät ole märällä tienpinnalla kesärenkaiden veroisia.

BESINNING OCH FÖRNUFT VID DÄCKBYTE - vinterdäck behövs också i april4.4.2018 12:30Tiedote

Dubbdäck får användas fram till nästa måndag 9.4. eller så länge som vädret eller föret så kräver. Lagstiftaren har kopplat dubbdäckssäsongen till påsken, vilket betyder att säsongen upphör med en månads variation beroende på när påsken infaller. För användningen av dubbfria vinterdäck gäller inga begränsningar, varför det inte lönar sig att brådska med bytet av dessa däck. Å andra sidan måste man komma ihåg, att vinterdäckens prestanda på våta vägbanor inte är likvärdig med sommardäckens.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme