Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Kolla däckens skick inför semesterfärden

Jaa

På långa semesterresor kan väglaget plötsligt växla från isfri vägyta till blixthalka. Med goda vinterdäck kan bilisten klara de utmaningar som växlande väglag ställer, bara man håller i minnet att anpassa hastigheten enligt vägförhållandena. Bildäcksförbundet uppmanar bilisterna att kontrollera däckens mönsterdjup, lufttryck och dubbarnas skick inför kommande vintersemesterfärd.

Av trafikförsäkringen ersatta trafikskador (st.) per dag under år 2016. Källa: Trafikförsäkringsbolagens trafikskadestatistik 2016 (OTI 2018)
Av trafikförsäkringen ersatta trafikskador (st.) per dag under år 2016. Källa: Trafikförsäkringsbolagens trafikskadestatistik 2016 (OTI 2018)

Lagens minimikrav på vinterdäckens mönsterdjup är 3 mm, men säkerhetsrekommendationen i vinterväglag är minst 5 mm. Om mönsterdjupet är under rekommendationen är det skäl att överväga byte av däck eller att iakttasärskilt stor försiktighet i krävande vinterföre.

”Det lönar sig att kolla och reglera däcktrycket enligt körförhållandena och belastningen. I kallt väder och med full belastning bör däckens lufttryck höjas medhela 0,5 bar”, påpekar Bildäcksförbundets ordförande Jarmo Nuora.

Däckspecialistens vintersemestertips:
- kontrollera däckens skick och lufttryck
- gott humör med på semesterfärden
- följ med väderleksprognoserna även under resans gång
- reservera tillräckligt med körtid

Som värst över 500 trafikolyckor per dag

Enligt OTI:s statistiker över trafikskador var antalet trafikolyckor år 2016 sammanlagt 99 573 dvs. i genomsnitt 272 fall per dag. Trafikskadornas antal ökade med cirka 7 procent jämfört med föregående år. De värsta trafikskadedagarna inträffade i januari då det under fyra dagar inträffade 500 trafikolyckor per dag.

Typiskt inträffar trafikskadorna oftast när temperaturen stiger snabbt och det samtidigt snöar ymnigt. Detta accentueras om dåligt väglag infaller i samband med rusningstrafik. I södra Finland där trafiken är livligare har de värsta körförhållandena de senaste vintrarnainfallit först efter årsskiftet. Förändringen i väglaget kommer ofta som en överraskning för bilisterna som hunnit vänja sig vid bara vägar.

Däck i bristfälligt skick är den allmännaste riskfaktorn i dödskrockar som orsakats av person- och paketbilar. ”I olycksfallsutredningar påträffar man oroväckande ofta gamla vinterdäck, vars gummiblandning har hårdnat och dubbarnas skick och antal minskat väsentligt. Dubbarna kan ha slitits av eller så har dubbspetsarna inget utstick alls”, konstaterar kontaktchef Tapio Koisaari från Institutet för Olycksinformation.

Yhteyshenkilöt

ordförande Jarmo Nuora, Bildäcksförbundet r.f., tfn 040 557 56
kontaktchef Tapio Koisaari, Institutet för Olycksinformation (OTI), tfn 040 450 4782

Kuvat

Av trafikförsäkringen ersatta trafikskador (st.) per dag under år 2016. Källa: Trafikförsäkringsbolagens trafikskadestatistik 2016 (OTI 2018)
Av trafikförsäkringen ersatta trafikskador (st.) per dag under år 2016. Källa: Trafikförsäkringsbolagens trafikskadestatistik 2016 (OTI 2018)
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS

020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi

Bildäcksförbundet r.f., som grundades 1944, är en branschorganisation i närings- och arbetsgivarpolitiska frågor, som värdesätter företagsamhet och samverkan. Bildäcksförbundet är en intresseorganisation för 70 däckspecialist- och regummeringsföretag, vilka tillsammans har cirka 250 verksamhetsenheter. Enligt en gemensam vision köps och underhålls däcken i Finland också i framtiden främst i däckspecialistföretagen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Alkuviikon rengasratsiat paljastavat: Huonokuntoisia renkaita viime syksyn tapaan13.9.2018 09:30Tiedote

Autoilijat ovat varautuneet syksyn sadekeleihin ja huolehtineet renkaidensa kunnosta kohtuullisen hyvin. Hellekesän vaikutus renkaiden kuntoon näyttäisi jäävän oletettua vähäisemmäksi. Alkuviikon rengasratsioista kerätyssä lähes 1 500 auton otoksessa huonorenkaisia autoilijoita oli 8,6 prosenttia eli vain puolisen prosenttiyksikköä enemmän kuin viime syksynä samoilla vertailupaikkakunnilla.

Däckratsiorna i början av veckan avslöjar: Andelen dåliga däck på samma nivå som senaste höst13.9.2018 09:30Tiedote

Bilisterna har förberett sig för höstens blötfören och skött om skicket på sina däck förhållandevis väl. Den varma sommarens inverkan på däckens skick verkar vara mindre än väntat. Av resultatet från däckratsiorna, som arrangerades i början av veckan, kan utläsas att andelen bilar med dåliga däck i urvalet på nästan 1 500 kontrollerade bilar var 8,6 procent eller endast en halv procentenhet större än senaste höst på samma jämförelseorter.

Däckratsiorna kör igång i hela landet - Nu kollas mönsterdjup och däckkunskaper10.9.2018 10:00Tiedote

Däckratsia 2018-säkerhetskampanjen inleds idag med däckratsior som arrangeras på olika orter i Finland. Målsättningen med kampanjveckan är att på landsvägarna kontrollera cirka 10 000 däckserier på 40–50 olika orter. Utöver polisens normala trafikövervakning delar de ”vitklädda däckdoktorerna” ut däckinformation och samlar in undersökningsmaterial om däckens höstskick.

Ökning befaras i antalet däckrelaterade olyckor - Kolla däcken inför höstens blötfören!5.9.2018 10:00Tiedote

Enligt undersökningskommissionerna för trafikolyckor utgör däcken riskfaktor i ungefär var sjunde dödskrock som förorsakats av person- eller paketbil. Årligen sker i genomsnitt 29 olyckor som haft samband med däcken. Antalet däckolyckor har betydligt minskat från början av 2000-talet, men under de senaste två åren har utvecklingen vänt mot en försämring. Se fig. 1.

Renkaisiin liittyvät onnettomuudet lisääntymässä - Ratsaa renkaasi syksyn sadekeleille!5.9.2018 10:00Tiedote

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan renkaat ovat riskitekijänä noin joka seitsemännessä henkilö- tai pakettiauton aiheuttamassa kuolonkolarissa. Vuosittain on sattunut keskimäärin 29 renkaisiin liittyvää onnettomuutta. Rengasonnettomuuksien määrä on vähentynyt selvästi 2000-luvun alkuvuosista, mutta parina viime vuonna kehitys on kääntynyt huonompaan suuntaan. Ks. kuvio 1 liitteenä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme