Kolmannes Etelä-Pohjanmaan pk-vientiyrityksistä uskoo viennin kasvuun – Pohjoismaat tärkeä markkina-alue

Viennin arvo kasvaa tulevan vuoden aikana. Näin uskoo kolmannes Etelä-Pohjanmaalla kansainvälisesti toimivista ja vientiä tekevistä pk-yrityksistä. Vielä useampi yrityksistä aikoo lisätä panostuksia kansainvälistymiseen. Tämä selviää syksyn Pk-yritysbarometrista.

Pk-yritysten viennin kasvattaminen on Suomen talouden ja yritysten kasvun kannalta erittäin tärkeä tavoite, jota Team Finland -verkosto edistää konkreettisilla kansainvälistymispalveluilla, verkoston tarjoamalla tuella ja rahoituksella.

Kolmella neljästä maakunnan pk-yrityksestä viennin markkina-alueet ovat Pohjoismaissa tai muissa EU-maissa. Eteläpohjalaiset vientiyritykset nimeävät markkinoikseen myös muun muassa Venäjän, Yhdysvallat ja Kiinan.

−Palvelujen merkitys voi olla ratkaiseva erityisesti silloin, kun markkinat ovat kaukana, vähemmän tunnettuja ja kun niihin liittyy esimerkiksi kaupallisia tai poliittisia riskejä. Vastaamme muun muassa sellaisiin kysymyksiin kuin miten pk-yritys löytää oikeille markkinoille, miten lähetystöverkosto voi auttaa yksittäistä yritystä, miten vienti rahoitetaan ja mitä tehdä, kun eteen tulee haasteita, sanoo Team Finland -suurlähettiläs Juha Markkanen ulkoministeriöstä.

Etelä-Pohjanmaalla runsaalla puolella suoraa vientitoimintaa harjoittavista pk-yrityksistä viennin osuus kokonaisliikevaihdosta on alle 9 prosenttia.

−Pk-yritysbarometri osoittaa, että Etelä-Pohjanmaalla suoraa vientiä tekevien pk-yritysten määrä on suhteellisesti hieman pienempi kuin valtakunnallisesti. Etelä-Pohjanmaalla suoraa tavaravientiä tekevien pk-yritysten osuus on kuitenkin suhteessa selvästi suurempi kuin koko maan tasolla. Palveluviennissä maakunta ei vielä yllä samalle tasolla kuin valtakunnallisesti, sanoo Suomen Yrittäjien kansainvälisten asioiden päällikkö Thomas Palmgren.

Eteläpohjalaisten pk-yritysten kiinnostus vientiä kohtaan ilahduttavasti kasvussa

Kansainvälistymispalvelujen ja erityisesti rahoituspalvelujen alhainen käyttö kertoo myös siitä, että pk-yritykset eivät välttämättä tunne kaikkia tarjolla olevia palveluja. Tietoisuutta lisätään Team Finland -toimijoiden Pk-yritykset maailmalle -kiertueella, joka tulee Seinäjoelle 22.10.2019. Tilaisuudessa alueen yritykset kertovat kokemuksistaan ja toimijat, Business Finland, ELY-keskus, Finnvera, Kauppakamari, Yrittäjät ja ulkoministeriö, palveluistaan.

– Eteläpohjalaisten pk-yritysten kiinnostus vientiä kohtaan on ilahduttavasti kasvussa. Jotta kiinnostus yhä useammin muuttuisi onnistuneiksi ja kannattaviksi vientikaupoiksi, tarvitaan myös tietoa muun muassa eri rahoitusvaihtoehdoista, kauppatavoista, toimituslausekkeista ja keinoista turvata omat saatavat. Tietoa on hyvin saatavilla eri palveluntarjoajilta, sanoo Etelä-Pohjanmaan Kauppakamarin toimitusjohtaja Pertti Kinnunen.

– Kansainvälistymisessä ja viennissä rahoituksen riittävyys on keskeinen tekijä. Rahoitusta tarvitaan tuotteiden valmistukseen ja valmistuksen ajalle, mutta yhä useammin rahoitus voi olla osa kauppaneuvotteluja. Ostajalle voi tarjota tuotteen lisäksi maksuaikaa, mikä parantaa vientiyrityksen kilpailuasemaa. Tämän tiedostaminen myös pk-yrityksissä voi olla avain kasvattaa pk-yritysten vientiä, jatkaa Finnveran aluepäällikkö Kari Hytönen, joka kertoo tilaisuudessa viennin rahoituksesta ja riskeiltä suojautumisesta.

Business Finlandilta eniten rahoitusta saivat Etelä-Pohjanmaalla viime vuonna teollisuuden toimialat sekä informaatioala. Teollisuuden osuus oli yli puolet koko myönnetystä rahoituksesta.Business Finlandin myöntämä rahoitus Etelä-Pohjanmaalla toimiville yrityksille ja muille toimijoille oli viime vuonna noin 5,3 miljoonaa euroa. Lähes koko potti kohdistui yritysten kasvuun ja kansainvälistymiseen. Yritysrahoituksesta reilu puoletsuuntautui pk-yrityksille. Startup -yritysten rahoitusosuus oli noin 1,7miljoonaa euroa.

Tervetuloa Seinäjoki Areenalle (B-halli B90, Kirkkokatu 23, Seinäjoki) kuulemaan pk-yrityksille suunnatuista rahoitus- ja verkostoitumismahdollisuuksista ti 22.10.2019 klo 9-12.15. Toimituksenne edustaja on lämpimästi tervetullut tilaisuuteen.

Tilaisuudessa kuullaan lukuisten paikallisten yrittäjien ja Team Finland -verkoston asiantuntijoiden näkemyksiä ja kokemuksia kansainvälistymisestä. Koko tilaisuuden ohjelma löytyy täältä.

Lisätiedot ja mahdolliset haastattelutoiveet:

Thomas Palmgren, kansainvälisten suhteiden johtaja, Suomen Yrittäjät, puh. 050 500 3384, thomas.palmgren@yrittajat.fi

Juha Markkanen, Team Finland -suurlähettiläs, ulkoministeriö, 050 3271 314, juha.markkanen@formin.fi.

Pertti Kinnunen, toimitusjohtaja, Etelä-Pohjanmaan kauppakamari, 040 5340 875, pertti.kinnunen@kauppakamari.fi

Kari Hytönen, aluepäällikkö, Finnvera, 029 460 2351, kari.hytonen@finnvera.fi

Riikka Ylikangas, Team Finland koordinaattori, Etelä-Pohjanmaa, 050 3960 892, riikka.ylikangas@ely-keskus.fi

Team Finland -verkoston järjestämä Pk-yritykset maailmalle -kiertue kattaa syksyllä 2019 viisi paikkakuntaa, joista edessä ovat Seinäjoki 22.10., Lappeenranta 5.11. ja Mikkeli 26.11. Kiertue alkoi Porvoosta 11.9. ja Turusta 3.10. Team Finland on yrityksille kansainvälistymispalveluita tarjoavien julkisten toimijoiden verkosto. Verkosto pyrkii tarjoamaan yrityksille sujuvan palveluketjun neuvonnasta rahoitukseen. www.team-finland.fi

Ensi talvi on ratkaisevaa Pohjois-Suomen matkailulle – Matkailu on megatrendi, jonka investointeja tullaan rahoittamaan jatkossakin21.5.2021 09:54:50 EEST | Tiedote

Kotimaan turistien rynnistys Lappiin pelasti osan pohjoisen matkailun talvisesongista, vaikka ulkomaisten turistien määrä romahti. Finnvera ja pankit ovat myöntäneet lisää lyhennysvapaita ja käyttöpääomaa, jotta yritysten kassat on saatu turvattua seuraavaa sesonkia varten. Konseptin muuttaminen ei ole helppoa, mutta strategian pohtiminen voi vahvistaa matkailuyrityksen iskunkestävyyttä. Matkailu on megatrendi, jonka hyviä investointeja tullaan rahoittamaan jatkossakin.

Finnveran Maat ja markkinat -katsaus 1/2021: Kiina toipui koronasta, Turkin talous ajautui vaikeuksiin – Myanmar avautui ja sulkeutui26.4.2021 13:11:44 EEST | Tiedote

Vientimarkkinoilla saattaa olla edessä uusjako, kun koronapandemia väistyy. Tällä hetkellä maat toipuvat tilanteesta kuitenkin hyvin eri tahtiin. Yksi voittajista on Kiina, joka toipui koronaviruksesta varsin nopeasti. Turkki puolestaan kamppailee heikentyvän valuutan ja rahapolitiikan ongelmissa. Turkki on suomalaisten yritysten perinteinen vientimarkkina, mikä on heijastunut myös Finnveraan vientitakuukysyntänä. Finnveran maavastuissa maa oli vuoden 2020 lopussa 10 tärkeimmän maan joukossa. Taloudellinen ja poliittinen epävarmuus on lisääntynyt maailmassa myös muista syistä kuin koronasta johtuen. Myanmar oli vasta avautumassa kansainväliselle kaupalle, mutta on tällä hetkellä sotilasvallankaappauksen keskellä.

Finnvera becomes signatory to the Poseidon Principles to measure the greenhouse gas emissions of ship finance19.4.2021 12:00:36 EEST | Press release

Finnish export credit agency Finnvera has joined the Poseidon Principles climate alignment agreement regarding the CO2 emissions of Finnveras’s ship finance portfolio. The Poseidon Principles are consistent with the policies and ambitions of the International Maritime Organization, including its ambition to reduce shipping’s total annual greenhouse gas emissions by at least 50% of 2008 levels by 2050. Commitment to the Poseidon Principles is a concrete step in Finnvera’s sustainability and corporate responsibility.

Finnvera sitoutuu alusrahoituksen ilmastovaikutuksia seuraaviin Poseidon Principles -periaatteisiin19.4.2021 12:00:02 EEST | Tiedote

Finnvera on sitoutunut alusrahoituksen ilmastovaikutuksia seuraaviin Poseidon Principles -periaatteisiin. Poseidon Principlesin jäsenet ovat keskeisiä laivarahoittajia, kuten kansainvälisiä pankkeja, mutta joukossa on myös Finnveran ohella muiden maiden vientitakuulaitoksia. Periaatteet noudattavat Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMOn tavoitteita puolittaa merenkulun vuosittaiset kasvihuonepäästöt vuoteen 2050 mennessä vuoden 2008 tasosta. Sitoutuminen Poseidon Principlesiin on konkreettinen askel Finnveran yritysvastuussa.