Kolmannes Etelä-Savon pk-yrityksistä uskoo viennin arvon kasvavan tulevana vuonna – kansainvälistymispalvelut auttavat haasteellisilla markkinoilla

Joka viides vienti- ja ulkomaanmarkkinoilla toimivista Etelä-Savon pk-yrityksistä aikoo tulevana vuonna lisätä panostuksiaan kansainvälistymiseen. Kolmannes yrityksistä uskoo vientinsä arvon kasvavan. Tämä selviää syksyn pk-yritysbarometrista. Maakunnan pk-yritysten vientikohteena korostuu Pohjoismaiden ja muun EU:n ohella Venäjä. Julkisten kansainvälistymispalvelujen merkitys voi olla ratkaiseva haasteellisilla markkinoilla.

Pk-yritysten viennin kasvattaminen on Suomen talouden ja yritysten kasvun kannalta erittäin tärkeä tavoite, jota Team Finland -verkosto edistää konkreettisilla kansainvälistymispalveluilla, verkoston tarjoamalla tuella ja rahoituksella.

− Palvelujen merkitys voi olla ratkaiseva erityisesti silloin, kun markkinat ovat kaukana, vähemmän tunnettuja ja kun niihin liittyy esimerkiksi kaupallisia tai poliittisia riskejä. Vastaamme muun muassa sellaisiin kysymyksiin kuin miten pk-yritys löytää oikeille markkinoille, miten lähetystöverkosto voi auttaa yksittäistä yritystä, miten vienti rahoitetaan ja mitä tehdä, kun eteen tulee haasteita, sanoo Team Finland -suurlähettiläs Juha Markkanen ulkoministeriöstä.

− Mikkelin kauppakamariosaston vaikuttamissuunnitelmassa nähdään tärkeänä rohkaista yrityksiä kansainväliseen kasvuun. Alueemme luontaiset vahvuudet, puhdas luonto, vesi ja ruoka, tarjoavat erinomaista pohjaa kaupallistaa näistä vahvuuksista lähtevien toimialojen yrityksiä. Edessä ovat globaalit markkinat. Kansainvälistymisen haasteisiin on maakunnassa entistä aktiivisemmin vastattava ja uskottava omiin vahvuuksiin, toteaa Mikkelin kauppakamariosaston asiamies ja Team Finland Etelä-Savon-alueverkoston puheenjohtaja Esko Pitkänen.

Pohjoismaat, EU ja Venäjä viennin kohteina

Alueen pk-yritysten merkittävimmät vientimarkkinat ovat Pohjoismaat, EU ja Venäjä.

− Kansainvälistymisen aloittaminen on yleensä sitä helpompaa, mitä lähempänä markkinat ovat. Tämän lisäksi Team Finland -verkoston toimijat tarjoavat kattavasti palveluita sekä Suomessa että kohdemaissa, sanoo Suomalais-ruotsalaisen kauppakamarin markkinaneuvonantaja Markku Sirviö

Suomen Yrittäjien, Finnveran ja työ- ja elinkeinoministeriön Pk-yritysbarometrissa kansainvälisillä markkinoilla toimivien eteläsavolaisten pk-yritysten näkymät ovat verrattain positiiviset. Reilu kolmannes yrityksistä uskoo, että oman yrityksen kannalta suhdannenäkymät tulevat paranemaan lähimmän vuoden aikana.

Myös into lisätä panostuksia kansainvälistymiseen on positiivinen signaali.

− Pk-yritysbarometriin vastanneista Etelä-Savon pk-yrityksistä joka viidennellä on vientiä tai liiketoimintaa ulkomailla. Suoraa palvelujen vientiä ja suoraa tavaroiden vientiä on reilulla kolmanneksella. Osuudet ovat näiltä osin lähes vastaavat kuin koko maassa, mutta alueen tulosten tulkinnassa on huomioitava vastaajamäärien jääminen melko pieniksi, sanoo Suomen Yrittäjien kansainvälisten asioiden päällikkö Thomas Palmgren.

Rahoituksen riittävyys keskeistä kansainvälistymisessä ja viennissä

Pk-yritysten tietoisuutta kansainvälistymispalveluista ja viennin rahoituspalveluista pyritään lisäämään tällä hetkellä Team Finland -toimijoiden Pk-yritykset maailmalle -kiertueella, joka tulee Mikkeliin 26.11.2019. Tilaisuudessa oman kansainvälistymistarinansa kertoo PEL-Tuote Oy. Business Finland, Enterprise Europe Network, Finnvera, Suomalais-Ruotsalainen kauppakamari sekä ulkoministeriö kertovat palveluistaan.

– Kansainvälistymisessä ja viennissä rahoituksen riittävyys on keskeinen tekijä. Rahoitusta tarvitaan tuotteiden valmistukseen ja valmistuksen ajalle, mutta yhä useammin rahoitus voi olla osa kauppaneuvotteluja. Ostajalle voi tarjota tuotteen lisäksi maksuaikaa, mikä parantaa vientiyrityksen kilpailuasemaa. Tämän tiedostaminen myös pk-yrityksissä voi olla avain kasvattaa pk-yritysten vientiä, jatkaa Finnveran rahoituspäällikkö Sanni Helppolainen.

Business Finlandilta eniten rahoitusta saivat Etelä-Savossa viime vuonna elektroniikka-ala ja valmistava teollisuus. Business Finlandin myöntämä rahoitus Etelä-Savossa toimiville yrityksille ja tutkimusorganisaatoille vuonna 2018 oli noin 3,2 miljoonaa euroa. Rahoituksesta lähes 90 prosenttia kohdistui yritysten kasvuun ja kansainvälistymiseen. Pk-yritysten rahoitusosuus oli reilu 2,3 miljoonaa euroa ja siitä startup-yritysten osuus noin 30 prosenttia.

Tervetuloa Mikkelin Mikaeliin(Sointukatu 1, Mikkeli) kuulemaan pk-yrityksille suunnatuista rahoitus- ja verkostoitumismahdollisuuksista ti 26.11. 2019 klo 13-16.30. Toimituksenne edustaja on lämpimästi tervetullut tilaisuuteen.

Tilaisuudessa kuullaan lukuisten paikallisten yrittäjien ja Team Finland -verkoston asiantuntijoiden näkemyksiä ja kokemuksia kansainvälistymisestä. Koko tilaisuuden ohjelma löytyy täältä.

Lisätiedot ja mahdolliset haastattelutoiveet:

Thomas Palmgren, kansainvälisten suhteiden johtaja, Suomen Yrittäjät, puh. 050 500 3384, thomas.palmgren@yrittajat.fi

Juha Markkanen, Team Finland -suurlähettiläs, ulkoministeriö, 050 3271 314, juha.markkanen@formin.fi.

Markku Sirviö, markkinaneuvonantaja, Suomalais-ruotsalainen kauppakamari, +46 76 393 1298, markku.sirvio@finsve.com

Sanni Helppolainen, rahoituspäällikkö, Finnvera, 029 460 2565, sanni.helppolainen@finnvera.fi

Team Finland -verkoston järjestämä Pk-yritykset maailmalle -kiertue on kattanut syksyllä 2019 viisi paikkakuntaa: Porvoo 11.9., Turku 3.10., Seinäjoki 22.10., Lappeenranta 5.11. ja Mikkeli 26.11.Team Finland on yrityksille kansainvälistymispalveluita tarjoavien julkisten toimijoiden verkosto. Verkosto pyrkii tarjoamaan yrityksille sujuvan palveluketjun neuvonnasta rahoitukseen. www.team-finland.fi

Pk-yritysbarometri on Finnveran, Suomen Yrittäjien ja työ- ja elinkeinoministeriön kahdesti vuodessa teettämä kyselytutkimus. Syksyn barometri julkistettiin 11.9. Koko maassa tutkimukseen vastasi yli 6 000 pk-yritystä. Etelä-Savon alueella vastaajia oli 157, joista vientiä ja kansainvälistä liiketoimintaa harjoittaa 28.

Etelä-Savon yritysten kansainvälinen toiminta. Lähde: Pk-yritysbarometri

Finnvera alentaa koronatilanteen rahoitukseen suunnattujen takausten hinnoittelua merkittävästi2.4.2020 15:28:22 EESTTiedote

Finnvera alentaa ja yksinkertaistaa koronatilanteen käyttöpääomarahoituksessa käytettävien takaustensa hinnoittelua takautuvasti maaliskuun alusta lähtien. Aloittaville yrityksille suunnatun alkutakauksen, yli 3 vuotta toimineiden yritysten pk-takauksen ja Finnvera-takauksen fast trackin vuosittainen takausprovisio alenee ja on enintään 1,75 %. Alkutakauksen ja pk-takauksen toimitusmaksu alenee ja on jatkossa 0,1 % takauksen määrästä. Muutos koskee 1.3.2020 lähtien myönnettyjä edellä mainittuja takauksia, ja se tullaan huomioimaan yrityksen laskutuksessa ilman asiakkaan erillistä yhteydenottoa. Lisäksi Finnvera tulee hyvittämään takautuvasti maksujen erotuksen niille asiakkaille, jotka ovat jo maksaneet korkeampaa takausprovisiota tai toimitusmaksua.

Finnveran yritysrahoitusmittari: Käyttöpääoman tarve yrityksissä kasvaa erittäin hurjasti, investoinnit jäihin – Korona tuo talouteen syvän montun30.3.2020 14:18:19 EESTTiedote

Finnveran rahoitusammattilaisilleen tekemä kysely osoittaa, että yritykset miettivät nyt vain käyttöpääomatarpeita. Investoinnit ja riskinotto siirtyvät tulevaisuuteen – miten pitkälle, sitä on mahdotonta arvioida. Korona pyyhkäisi pohjan Suomen talouden kasvuennusteilta. Ensimmäiset vankalla pohjalla olevat makrotason arviot siitä, miten eri toimialat kohtaavat koronan ensivaiheen seuraukset, on saatavilla kesälomien kynnyksellä, arvioi Finnveran pääekonomisti Timo Lindholm.

Finnvera tekee päivittäin yli 400 rahoituspäätöstä – noin puolet hakemuksista liittyy nyt uusien luottojen takauksiin26.3.2020 11:00:26 EETTiedote

Koronaviruksen aiheuttamassa poikkeuksellisessa tilanteessa Finnvera turvaa pk-yritysten lisääntyneitä käyttöpääomatarpeita myöntämällä takauksen yrityksen pankkilainalle. Hakemusmäärät ovat moninkertaistuneet, ja kaikkiaan kahden viikon aikana rahoitushakemuksia on tullut yli 4 000 kappaletta, kun normaalisti viikossa käsitellään noin 300 hakemusta.

Finnvera rekrytoi vuokratyövoimaa hakemusruuhkan purkamiseksi20.3.2020 15:45:58 EETTiedote

Finnveran rahoitushakemusmäärät ovat jopa kymmenkertaistuneet, kun yritykset hakevat muutoksia maksuohjelmiin ja uutta rahoitusta pankkien kautta haettavalla takauksella. Finnveran kotimaan rahoitusvaltuutta nostettiin tänään 12 miljardiin euroon, ja lisääntyneiden valtuuksien myötä odotamme hakemusvirran kasvavan vielä merkittävästi. Hakemusten käsittelyyn tarvitaan nyt lisäresursseja, ja Finnvera on käynnistänyt haun vuokratyövoiman saamiseksi ulkoisen kumppanin kanssa.

”Kriisi vaikuttaa yrityksen kassavirtaan” – Katso kysymyksiä ja vastauksia koronan vaikutuksiin yrityksen taloudessa17.3.2020 10:52:20 EETTiedote

Kokosimme kysymyksiä ja vastauksia, miten yritys voi toimia koronaviruksen aiheuttamissa talousvaikeuksissa ja miten Finnveran rahoitusta voi hyödyntää. Finnveran pk-yritysten rahoitusmahdollisuus nousi 2 miljardista reiluun 4 miljardiin euroa. Haluamme osaltamme auttaa yritykset vaikean tilanteen yli, jotta yrityksillä on hyvät mahdollisuudet jatkaa toimintaansa, kun koronaviruksen aiheuttama kriisitilanne normalisoituu.