Kolmannes kaukolämmöstä teollisuuden hukkalämmöillä?

Hukkalämmön myynti Suomessa helpottuu. Hyödynnettävää hukkalämpöä kannattaa hakea tiheämmällä kammalla.
Hyödyntämispotentiaali on valtava! Kannattaa käydä tiheämmällä kammalla läpi, mistä hukkalämpöä löytyy.

Syyskuun viimeisellä viikolla järjestetyt Kaukolämpöpäivät kokosivat sadat lämpöalan ammattilaiset ympäri maailmaa Helsinkiin. Energia-alan kuuma puheenaihe on tällä hetkellä hukkalämmön hyödyntäminen, joka nousi useissa puheissa esille. Euroopan tasolla aiheen tärkeys tiedostetaan, sillä pelkästään teollisuuden hukkalämmöillä voitaisiin kattaa kaikkien Euroopan rakennusten lämmöntarve.

Kotimaisen teollisuuden kannalta hyvä uutinen on, että Helsingin energiayhtiö Helen ilmoitti julkistavansa pian ostohinnat hukkalämmölle. Jo aiemmin tänä vuonna Fortum on avannut kaukolämpöverkkonsa hukkalämmölle ja julkistanut sen ostohinnat. Nyt kaksi suurinta energiayhtiötä ovat näyttämässä esimerkkiä, jossa muut todennäköisesti seuraavat perässä.

- Eniten tästä hyötyy ympäristö, jos fossiilista lämmöntuotantoa päästään korvaamaan hukkalämmöllä, toteaa teollisuuden ja voimalaitosten hukkalämmön uusiokäytön kokonaisratkaisuja toimittavan Calefa Oy:n myyntipäällikkö DI Antti Porkka.

Kaukolämpöpäivillä kuultiin kehotus käydä tiheämmällä kammalla läpi, mistä hyödynnettävää hukkalämpöä löytyy.

- Taloudellisesti kannattavia hukkalämmön hyödyntämiskohteita löytyy vielä paljon, Antti Porkka vahvistaa.

- Kaukolämmöstä kolmasosa tulee tällä hetkellä kolmansilta osapuolilta. Teollisuuden osalta potentiaalia on todennäköisesti vielä toisen mokoman verran, Porkka arvelee.

Taloudellisesti hukkalämmön uusiokäyttö on teollisuudelle erittäin kannattavaa. Hukkalämpöä voi hyödyntää omassa tuotannossa, kiinteistöjen lämmityksessä tai myymällä energiaa toiselle osapuolelle. Hukkalämmön uusiokäyttöjärjestelmän takaisinmaksuaika on tyypillisesti 1-3 vuotta ja tuotto 30-100 %.

- Helpoin ja kannattavin tapa saada voittoa on laittaa oma jo kerran ostettu energia tekemään työtä useampaan kertaan, Antti Porkka sanoo.

- Missä muualla sijoitukselle saa vastaavan tuoton ja samalla vielä parantaa maailmaa, Porkka kysyy.

Myyntipäällikkö

Vesa Tamminen
vesa.tamminen@calefa.fi

Calefa Oy toteuttaa teollisuudelle ja voimalaitoksille innovatiivisia kokonaisratkaisuja, joissa tuotannossa syntyviä hukkalämpöjä kierrätetään uusiokäyttöön. Ratkaisuissa on lyhyt takaisinmaksuaika ja ne pienentävät CO2-päästöjä sekä ostoenergian tarvetta pysyvästi.