Kolmannes suomalaismatkailijoista suunnittelee reissua Viroon vielä tänä syksynä

Suomalaisten matkavalmiutta selvittävän kuluttajatutkimuksen mukaan lähes kolmannes (31 %) matkustamiseen jo ylipäätään halukkaista suomalaisista ilmoitti suunnittelevansa Viron-matkaa vielä kuluvan vuoden puolella. Toinen kolmannes (34 %) kertoi matkustavansa Viroon vuonna 2022. Eniten Virossa kiinnostavat ravintolat, ostosmahdollisuudet ja yöelämä. Viron palvelut ovat kaikille avoinna rokotustodistuksella tai negatiivisella koronatestillä.

Virossa arvioidaan, että suomalaisten pandemiansulunjälkeinen ensimmäinen uusi matkailijavirta alkaa syyslomalla ja suuntautuu myös alkavina pikkujouluviikonloppuina Tallinnaan, johon on sulun aikana syntynyt paljon uutta nähtävää ja koettavaa.

Visit Estonian teettämässä kyselyssä selvitettiin syitä matkustaa Viroon ja koronapandemian yleistä vaikutusta matkahalukkuuteen. Suomalaiset ovat yli kymmenen vuoden ajan antaneet Virolle matkakohteena säännöllisesti korkean arvosanan: sinne on helppo mennä ja matkustamista helpottavan ja sikäläisiä kohteita käsittelevän tiedon löytäminen on vaivatonta. Suomalaismatkailijat myös kokevat, että he ovat Viroon tervetulleita ja paikallisten ravintoloiden hinta-laatusuhde on hyvä.

Vielä vuonna 2019 22 % kaikista suomalaisten tekemistä vapaa-ajanmatkoista suuntautui Viroon (1,8 miljoonaa matkaa) ja lähes kaikki matkustamisesta kiinnostuneet 18–79-vuotiaista suomalaisista ovat jo käyneet Virossa. Pandemia luonnollisesti pysäytti liikenteen myös suomalaisille tutuimpaan kohteeseen, joten vuoden 2020 Viroon matkusti noin viisi kertaa vähemmän suomalaisia kuin sitä ennen.

”Meitä lämmittää suuresti se, että joka kolmas reissuvalmis suomalainen mielii jo tänä syksynä Viroon. Tänne on koronasulun aikana syntynyt valtavasti uutta koettavaa ja myös vanhoja tuttuja paikkoja on päivitetty. Hotelleissa, ravintoloissa, museoissa ja muissa kohteissa on kiinnitetty erityistä huomiota turvallisen ja miellyttävän matkakokemuksen varmistamiseksi”, kertoo Viron matkailuviraston johtaja Liina-Maria Lepik.

Viro on avoinna rokotetuille ja testatuille

Viron kaikki palvelut ovat avoinna niille, joilla on esittää Omakannasta löytyvä EU-koronarokotustodistus tai negatiivinen koronatesti. Rokotustodistuksen puuttuessa useat ravintolat, teatterit ja muut kohteet tarjoavat asiakkailleen mahdollisuuden tehdä sisäänpääsyn mahdollistavia pikatestejä paikan päällä odottaessa.

Valtaosa Viron matkaa suunnittelevista aikoo jäädä maahan yöksi. Niistä, jotka tänä ja ensi vuonna suuntaisivat Viroon, haluaisi 42 % viipyä maassa 2-3 yötä ja 37 % yhden yön yli. Päivämatkan suunnittelijoiden osuus on kahdessa vuodessa kasvanut vain hieman, eli reiluun neljännekseen (22 % -> 28 %). Päivämatkat sisältävät myös risteilyt, joiden aikana yövytään laivassa.

Matkat Tallinnan ulkopuolelle ovat hieman houkuttelevampia kuin pari vuotta sitten

Tallinnan ulkopuolelle suomalaisia houkuttelee pienempien paikkojen rauha sekä luonnollinen ja aito idylli. Vain noin neljännes Viroon nyt matkustamista harkitsevista suomalaisista kokee, että ei haluaisi viettää aikaa pääkaupungin ulkopuolella.

”Käytännössä kaikki vastaajat ovat jo käyneet Tallinnassa. Toiseksi suosituin kohde on odotetusti Pärnu (jo käynyt 43 %), jota seuraavat Tartto (25 %) ja Saarenmaa (20 %). Kun muutama vuosi sitten suomalaiset vieraamme perustelivat vain Tallinnassa pysymistä ajanpuutteella, nyt syyksi kerrottiin myös se, että Tallinnassa on nyt varmasti riittävästi kaikkea kiinnostavaa ja se riittää tällä erää”, jatkaa Lepik ja lisää:

”Tulkitsen tätä siten, että suomalaisten ensimmäinen uusi matkailijavirta tulee syyslomalla ja sen jälkeen alkavina pikkujouluviikonloppuina keskittymään Tallinnaan, josta ollaan pakosta jouduttu olemaan liian kauan poissa. Toisaalta tämä antaa meille muistutuksen siitä, että suomalaisille tulee esitellä upeita kohteita myös Tallinnan ulkopuolelta.”

Ravintolat vetävät Viroon

Viroon matkustettaessa suomalaisia kiinnostavat eniten ravintolat, ostosmahdollisuudet ja yöelämä. Myös arkkitehtuurista ja kylpyläpalveluista ollaan kiinnostuneita. Varttuneemmat suomalaiset suosivat matkallaan enemmän aikaa vaativia kohteita (arkkitehtuuri, kartanot, museot, klassisen kulttuurin tapahtumat), ja myös kauneuspalveluita pidetään tärkeänä syynä matkustaa. Nuoremmat arvostavat puolestaan aktiivisempia ja sosiaalisempia toimintoja (seikkailuloma, yöelämä, ravintolat ja kahvilat) Viron-matkallaan.

Kesäkuussa suoritettuun tutkimukseen osallistui 1000 suomalaista vastaajaa (18-79-vuotiaita), jotka olivat matkustaneet ulkomaille vähintään kerran 3-4 vuoden aikana ennen pandemiaa. Tutkimuksen toteutuksesta vastasivat RAIT Faktum&Ariko ja Bilendi Oy. Hanketta tukee Euroopan aluekehitysrahasto.

Samuel Sorainen, Viron matkailunedistämiskeskuksen viestinnän asiantuntija Suomessa
Wolfcom Oy, +358 400 5798653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Aktiviteettien ja nähtävyyksien vetovoima Virossa.

Tommi Tuomisesta Suomen ensimmäinen kahden Michelin-tähtiravintolan keittiömestari: Demo loistanut jo 15 vuotta, Finnjävel yllätti läskisoosilla ja kanaviillokilla13.9.2021 21:48:23 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden Michelin-tähdet vuodelle 2021 julkaistiin Norjan Stavangerissa maanantaina 13. syyskuuta. Keittiömestari Tommi Tuomisen ravintola Demo on pitänyt yhden tähtensä yhtäjaksoisesti vuodesta 2007 ollen Suomen pitkäikäisin tähtiravintola. Uuden Michelin-oppaan suuriin yllätyksiin kuuluu Tuomisen mestaroima toinen helsinkiläisravintola, suomalaisesta perinneruoasta ammentava Finnjävel Salonki, jolla Suomen ravintolataivaalle syttyi uusi Michelin-tähti.

Kutsu medialle: Töölön jalkapallostadionista Unelmien kenttä 24.8. kello 11.0019.8.2021 10:44:25 EEST | Kutsu

Kuvataiteilija Sophia Ehrnrooth luo Helsingin Bolt Arenalle tiistaina 24.8. taiteen, urheilun ja luovuuden yhdistävän Unelmien kenttä -installaation. Kokoontumisrajoitusten mukaisesti toteutettava yleisölle maksuton ja avoin teos koostuu 2021:stä jalkapallosta, joiden joukossa voi kulkea, leikkiä, pallotella ja unelmoida. Suomen olympiakomitean puheenjohtaja Jan Vapaavuori lausuu installaation avaussanat tiistaina kl 11.15. Teos on avoinna koko päivän kl 19.00 saakka.

Töölön jalkapallostadionista Unelmien kenttä -taideinstallaatio9.8.2021 12:25:48 EEST | Tiedote

Kuvataiteilija Sophia Ehrnrooth täyttää Töölön jalkapallostadionin taiteen, urheilun ja luovuuden yhdistävällä Unelmien kenttä -installaatiollaan tiistaina 24. elokuuta. Teos on osa Ehrnroothin vuonna 2013 aloittamaa Dream of Championship, Unelma mestaruudesta -teossarjaa, jossa taiteilija dokumentoi nuoria jalkapalloilijoita ja heidän unelmiensa eri muotoja ja ilmentymiä. Teoskokonaisuus täydentyy nyt Helsingin Bolt Arenalla. Yleisölle ilmainen ja avoin teos koostuu 2021:stä jalkapallosta, joiden joukossa voi kulkea, leikkiä, pallotella ja unelmoida.