Kolmasosa nuorista on huolissaan mielialastaan

Perjantaina 27.4. nuoret pääsevät puhumaan mielenterveydestä Periskooppi-chatissa.

Omaan mielenterveyteen liittyvät asiat mietityttävät nuoria. Kouluterveyskyselyn (2017) mukaan 27 % 8. ja 9. luokkalaisista, 35 % lukion 1. ja 2. luokkalaisista ja 28 % ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoista on ollut huolissaan mielialastaan viimeisen 12 kuukauden aikana.

”Kouluterveyskyselyn tulokset vahvistavat kokemuksemme siitä, että huutavaa tarvetta yhteiselle keskustelulle on. Tarpeesta kertoo myös nuorille keskusteluapua tarjoavan Suomen Mielenterveysseuran ylläpitämän Sekasin-chatin suuri suosio ja sen jatkuva ruuhkautuminen, kertoo verkkopedagogi Minna Lehtinen Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:stä.

Sekasin-chatissa nuoret ovat hakeneet tukea muun muassa ahdistuneisuuteen, masentuneisuuteen ja ihmissuhdeongelmiin. Nämä kaikki teemat ovat esillä Periskooppi-chatissa. Keskusteluiltaan kuuluu Periskooppi-chat-livelähetys ja ryhmächat. Tapahtuma toteutetaan yhteistyössä Mielenterveysseuran kanssa.

”Osallistumalla keskusteluun nuoret näkevät, etteivät ole yksin ajatustensa kanssa, vaan että monet muutkin painiskelevat samanlaisten asioiden kanssa. Tämä on tärkeää”, jatkaa Lehtinen.

Sekä Periskooppi-chatin ryhmächatissa että livelähetyksessä on perjantaina mukana mielenterveyden asiantuntijoita. Lähetyksessä on mukana muun muassa päällikkö Marena Kukkonen Itsemurhien ehkäisykeskuksesta. Häneltä saa vinkkejä siitä, kuinka voi tunnistaa läheisen itsetuhoiset ajatukset ja mitä nuori voi tehdä, jos kaveri puhuu itsemurhasta.

Itsetuhoisuus yleistyy nuoruusiässä. Vakavia ja toistuvia ajatuksia itsemurhasta on jopa 10–15 % nuorista. *

”Tänä perjantaina uskallamme tarttua myös vaikeisiin aiheisiin ja nuoret pääsevät kysymään aiheesta luotettavilta, asiantuntevilta aikuisilta”, sanoo päällikkö Ilmo Jokinen EHYT ry:n nuoret-osastolta.

Periskooppi-chat goes Sekasin -livelähetys ja chat järjestetään perjantaina 27.4. klo 18-20 osoitteessa ehytchat.fi.

***

*Marttunen, Mauri; Huurre, Taina; Strandholm, Thea; Viialainen, Riitta (toim.) 2013 Nuorten mielenterveyshäiriöt – Opas nuorten parissa työskenteleville aikuisille.

Minna Lehtinen
Verkkopedagogi, EHYT ry
minna.lehtinen@ehyt.fi

Uusi verkkosivusto auttaa minimoimaan huumeidenkäytön riskit6.9.2018 08:40Tiedote

Suomessa on avattu Mind Your Trip -verkkosivusto, joka tarjoaa huumeiden käyttäjille tietoa uusista psykoaktiivisista huumausaineista, huumetestausta ja vinkkejä siitä, kuinka minimoida käytön riskit. Sivuston kautta saa helposti yhteyden päihdetyöntekijään, jonka kanssa voi keskustella käytön vähentämisestä tai lopettamisesta. Mind your Trip -sivu ja mobiilisovellus ovat käytössä 13:ssa eri EU-maassa ja se on suunnattu erityisesti nuorille aikuisille.

Selvitys: Puutteellinen tiedonkulku vaikeuttaa päihdepalveluihin pääsyä ”Muutosvaiheessa asiakas voi jopa pudota täysin palvelujen piiristä”31.8.2018 09:23Tiedote

Sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät eivät välttämättä tiedä paljoakaan päihdepalveluista. EHYT ry:n päihdeasiamiestoiminnan teettämä selvitys antoi viitteitä siitä, että peruspalvelujen toimialat eivät aina ole juurikaan tekemisissä toistensa kanssa, eivätkä yksittäiset työntekijät hahmota palveluiden kokonaisuutta.