Kolme Ateneumin lyhytelokuvaa esillä 36. Montrealin taide-elokuvafestivaaleilla

Kansallisgalleriaan kuuluva Ateneumin taidemuseo on vastikään tuottanut 13 lyhytelokuvaa Kansallisgallerian kokoelman rakastetuimmista teoksista. Kolme elokuvista esitetään 36. Montrealin kansainvälisillä taide-elokuvafestivaaleilla Kanadassa 9.3. ja 10.3.2018.

Ellen Thesleff: Omakuva (1894–1895). Yksityiskohta elokuvasta. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen.

Valitut elokuvat ovat Akseli Gallen-Kallela: Lemminkäisen äiti (1897), Werner Holmberg: Maantie Hämeessä (Helteinen kesäpäivä) (1883) ja Ellen Thesleff: Omakuva (1894–95). Elokuvissa esitetään tarkkoja yksityiskohtia maalauksista ja tuodaan esiin uusia puolia suomalaisista klassikkoteoksista ja aikakaudesta, jolloin ne on tehty. Ateneum toivoo lyhytelokuvien kautta tavoittavansa laajemman ja monipuolisemman yleisön.

Kolme Montrealin kansainvälisillä taide-elokuvafestivaaleilla (Festival International du Film sur l’Art, FIFA) esitettävää elokuvaa ovat mukana Special Screenings -kategoriassa. Ateneum valitsi 13 filmin sarjasta esitettäviksi kolme, joista kaikissa kuvataan Suomen taiteen tarina -kokoelmanäyttelyn keskeisiä teoksia.

”Halusimme näyttää, että maalaukset ovat paljon muutakin kuin vain kuvia. Ne kertovat monipuolisesti muun muassa aikakaudesta, jolloin maalaukset on tehty, niiden tekijöistä ja aiheista sekä niissä käytetyistä tekniikoista”, sanoo Ateneumin taidemuseon johtaja ja elokuvien tuottaja Susanna Pettersson. ”Lyhytelokuva on erinomainen väline nostaa esiin maalausten yksityiskohtia ja tuoda ne eloon uudella tavalla. Sillä on kyky puhutella sellaista yleisöä, joita maalaukset sellaisenaan eivät tavoita.”

“On ollut hienoa olla mukana luomassa näin rohkeaa ja suurta taiteellista kokonaisuutta. Oivaltavan luovan tiimin kanssa olemme saaneet tehdä perinteisiä rajoja rikkovia tarinoita taiteesta ja niiden tekijöistä”, kertoo lyhytelokuvien ohjaaja Terhi Amberla. ”Käyttämällä pitkiä kuvia ja hidasta leikkausrytmiä, tilaa on annettu etenkin taideteokselle ja kuvalle, mutta myös omaa tarinaansa kertovalla äänelle ja musiikille.”

Elokuvat esitetään Montrealin elokuvafestivaalien vierailijoille perjantaina 9.3. ja lauantaina 10.3.2018. Esityspaikkana on Montrealin taidemuseon Maxwell-Cummings -auditorio. Esitettävien elokuvien kieli on englanti. Kaikki 13 elokuvaa on tehty suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Kaikki elokuvat ovat nähtävissä Ateneumin YouTube -kanavalla ti 6.3. lähtien. Elokuvissa on panostettu erityisesti kuvalliseen kerrontaan ja äänimaailmaan.

Elokuvista

Lyhytelokuvien tuottajana toimi Ateneumin taidemuseon johtaja Susanna Pettersson, ohjauksesta vastasi Terhi Amberla ja kuvaajana toimi valokuvaaja Hannu Pakarinen Kansallisgalleriasta. Elokuvien käsikirjoituksesta vastasi erikoistutkija Anja Olavinen Ateneumin taidemuseosta.

Amberla, Pakarinen ja Pettersson saivat palkinnon luovuudesta vuoden 2004 Montrealin taide-elokuvafestivaaleilla dokumenttielokuvastaan Intohimona taide. Paul ja Fanny Sinebrychoff keräilijöinä (YLE/FST 2003).

TYÖRYHMÄ:

OHJAUS Terhi Amberla
VISUAALINEN KONSEPTI Terhi Amberla ja Hannu Pakarinen
KUVAUS Hannu Pakarinen
KÄSIKIRJOITUS Anja Olavinen
LEIKKAUS Ville Koivuranta
ÄÄNISUUNNITTELU Zacharias Kullman
MUSIIKKI Juri Seppä
OHJELMATUNNUS JA EFEKTIT Lasse Kilpiä
VÄRIMÄÄRITTELY Timo Luomanen
GRAAFINEN SUUNNITELIJA Suvi Wirman
ON LINE Ari Rusanen
KERTOJA Jonna Järnefelt, Sanna-June Hyde
MUUSIKOT Riikka Lampinen, sello, Annariina Seppä ja Venla Seppä, laulu sekä Juri Seppä, piano
TUOTANTOKOORDINAATTORI Mirjam Koskinen
JÄLKITUOTANTO Petri Riikonen/Post Control Oy
TUOTTAJA Susanna Pettersson, Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo

Elokuvien tekoa ovat tukeneet Veikkaus ja Ateneumin ystävät ry.

Johanna Eiramo
viestintäpäällikkö
Ateneumin taidemuseo

Terhi Amberla
Ohjaaja

Werner Holmberg: Maantie Hämeessä (1860). Yksityiskohta elokuvasta. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen.
Akseli Gallen-Kallela: Lemminkäisen äiti (1897). Yksityiskohta elokuvasta. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen.

Ateneumin pääyhteistyökumppaneita ovat Helsingin Sanomat, HOK-Elanto ja KPMG.

Fantastico! is an introduction to the mysterious world of magic realism8.5.2018 11:32Tiedote

From 10 May to 19 August 2018, the Ateneum art museum hosts the exhibition Fantastico! Italian Art from the 1920s and 1930s. The exhibition explores an artistic movement known as magic realism, which emerged in Italy at the end of the First World War. The exhibition features masterpieces by artists such as Giorgio de Chirico, Carlo Carrà, Felice Casorati, Antonio Donghi and Cagnaccio di San Pietro. The works are drawn from esteemed public and private collections in Italy and elsewhere in Europe.

Utställningen Fantastico! leder besökaren in i den magiska realismens gåtfulla värld8.5.2018 11:31Tiedote

I Konstmuseet Ateneum visas 10.5–19.8.2018 utställningen Fantastico! Italiensk konst från 1920- och 1930-talet. Utställningen berättar om strömningen kallad magisk realism som föddes i Italien under slutet av första världskriget. På utställningen visas mästerverk av bland annat Giorgio de Chirico, Carlo Carrà, Felice Casorati, Antonio Donghi och Cagnaccio di San Pietro. Verken kommer från ansedda offentliga och privata samlingar i Italien och andra europeiska länder.

Fantastico!-näyttely johdattaa maagisen realismin salaperäiseen maailmaan8.5.2018 11:30Tiedote

Ateneumin taidemuseossa nähdään 10.5.–19.8.2018 näyttely Fantastico! Italialaista taidetta 1920- ja 1930 -luvuilta. Näyttely kertoo Italiassa ensimmäisen maailmansodan päättymisen aikaan syntyneestä, maagisena realismina tunnetusta suuntauksesta. Mestariteoksia nähdään taiteilijoilta kuten Giorgio de Chirico, Carlo Carrà, Felice Casorati, Antonio Donghi ja Cagnaccio di San Pietro. Teokset ovat peräisin arvostetuista julkisista ja yksityisistä kokoelmista Italiasta ja muualta Euroopasta.