Kolme Ateneumin lyhytelokuvaa esillä 36. Montrealin taide-elokuvafestivaaleilla

Kansallisgalleriaan kuuluva Ateneumin taidemuseo on vastikään tuottanut 13 lyhytelokuvaa Kansallisgallerian kokoelman rakastetuimmista teoksista. Kolme elokuvista esitetään 36. Montrealin kansainvälisillä taide-elokuvafestivaaleilla Kanadassa 9.3. ja 10.3.2018.

Ellen Thesleff: Omakuva (1894–1895). Yksityiskohta elokuvasta. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen.

Valitut elokuvat ovat Akseli Gallen-Kallela: Lemminkäisen äiti (1897), Werner Holmberg: Maantie Hämeessä (Helteinen kesäpäivä) (1883) ja Ellen Thesleff: Omakuva (1894–95). Elokuvissa esitetään tarkkoja yksityiskohtia maalauksista ja tuodaan esiin uusia puolia suomalaisista klassikkoteoksista ja aikakaudesta, jolloin ne on tehty. Ateneum toivoo lyhytelokuvien kautta tavoittavansa laajemman ja monipuolisemman yleisön.

Kolme Montrealin kansainvälisillä taide-elokuvafestivaaleilla (Festival International du Film sur l’Art, FIFA) esitettävää elokuvaa ovat mukana Special Screenings -kategoriassa. Ateneum valitsi 13 filmin sarjasta esitettäviksi kolme, joista kaikissa kuvataan Suomen taiteen tarina -kokoelmanäyttelyn keskeisiä teoksia.

”Halusimme näyttää, että maalaukset ovat paljon muutakin kuin vain kuvia. Ne kertovat monipuolisesti muun muassa aikakaudesta, jolloin maalaukset on tehty, niiden tekijöistä ja aiheista sekä niissä käytetyistä tekniikoista”, sanoo Ateneumin taidemuseon johtaja ja elokuvien tuottaja Susanna Pettersson. ”Lyhytelokuva on erinomainen väline nostaa esiin maalausten yksityiskohtia ja tuoda ne eloon uudella tavalla. Sillä on kyky puhutella sellaista yleisöä, joita maalaukset sellaisenaan eivät tavoita.”

“On ollut hienoa olla mukana luomassa näin rohkeaa ja suurta taiteellista kokonaisuutta. Oivaltavan luovan tiimin kanssa olemme saaneet tehdä perinteisiä rajoja rikkovia tarinoita taiteesta ja niiden tekijöistä”, kertoo lyhytelokuvien ohjaaja Terhi Amberla. ”Käyttämällä pitkiä kuvia ja hidasta leikkausrytmiä, tilaa on annettu etenkin taideteokselle ja kuvalle, mutta myös omaa tarinaansa kertovalla äänelle ja musiikille.”

Elokuvat esitetään Montrealin elokuvafestivaalien vierailijoille perjantaina 9.3. ja lauantaina 10.3.2018. Esityspaikkana on Montrealin taidemuseon Maxwell-Cummings -auditorio. Esitettävien elokuvien kieli on englanti. Kaikki 13 elokuvaa on tehty suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Kaikki elokuvat ovat nähtävissä Ateneumin YouTube -kanavalla ti 6.3. lähtien. Elokuvissa on panostettu erityisesti kuvalliseen kerrontaan ja äänimaailmaan.

Elokuvista

Lyhytelokuvien tuottajana toimi Ateneumin taidemuseon johtaja Susanna Pettersson, ohjauksesta vastasi Terhi Amberla ja kuvaajana toimi valokuvaaja Hannu Pakarinen Kansallisgalleriasta. Elokuvien käsikirjoituksesta vastasi erikoistutkija Anja Olavinen Ateneumin taidemuseosta.

Amberla, Pakarinen ja Pettersson saivat palkinnon luovuudesta vuoden 2004 Montrealin taide-elokuvafestivaaleilla dokumenttielokuvastaan Intohimona taide. Paul ja Fanny Sinebrychoff keräilijöinä (YLE/FST 2003).

TYÖRYHMÄ:

OHJAUS Terhi Amberla
VISUAALINEN KONSEPTI Terhi Amberla ja Hannu Pakarinen
KUVAUS Hannu Pakarinen
KÄSIKIRJOITUS Anja Olavinen
LEIKKAUS Ville Koivuranta
ÄÄNISUUNNITTELU Zacharias Kullman
MUSIIKKI Juri Seppä
OHJELMATUNNUS JA EFEKTIT Lasse Kilpiä
VÄRIMÄÄRITTELY Timo Luomanen
GRAAFINEN SUUNNITELIJA Suvi Wirman
ON LINE Ari Rusanen
KERTOJA Jonna Järnefelt, Sanna-June Hyde
MUUSIKOT Riikka Lampinen, sello, Annariina Seppä ja Venla Seppä, laulu sekä Juri Seppä, piano
TUOTANTOKOORDINAATTORI Mirjam Koskinen
JÄLKITUOTANTO Petri Riikonen/Post Control Oy
TUOTTAJA Susanna Pettersson, Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo

Elokuvien tekoa ovat tukeneet Veikkaus ja Ateneumin ystävät ry.

Johanna Eiramo
viestintäpäällikkö
Ateneumin taidemuseo

Terhi Amberla
Ohjaaja

Werner Holmberg: Maantie Hämeessä (1860). Yksityiskohta elokuvasta. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen.
Akseli Gallen-Kallela: Lemminkäisen äiti (1897). Yksityiskohta elokuvasta. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen.

Ateneumin pääyhteistyökumppaneita ovat Helsingin Sanomat, HOK-Elanto ja KPMG.

Paintings by Swiss artist Not Vital invite viewers to look slowly17.10.2018 14:52Tiedote

From 19 October 2018 to 20 January 2019, one of the exhibition galleries at the Ateneum Art Museum will host an exhibition of works by the Swiss artist Not Vital (born 1948). The artist, whose career started in the 1960s, is best known for his sculptures and the architectonic installations he has created around the world. This exhibition presents him in a new light: as a painter. The exhibition features a series of 26 Vital’s most recent paintings.

Schweizaren Not Vitals målningar inbjuder till betraktande utan brådska17.10.2018 14:46Tiedote

I en av salarna på Konstmuseet Ateneum visas 19.10.2018–20.1.2019 verk av den schweiziske konstnären Not Vital (f. 1948). Konstnären, som inledde sin karriär på 1960-talet, är känd särskilt för sina skulpturer och mångfacetterade arkitektoniska installationer som han har skapat världen runt. Denna utställning presenterar honom i ett nytt ljus, som målare. Ateneum ställer ut en serie på 26 av Vitals senaste målningar.

Sveitsiläisen Not Vitalin maalaukset kutsuvat katsomaan hitaasti17.10.2018 14:35Tiedote

Ateneumin taidemuseon yhdessä näyttelysalissa nähdään 19.10.2018–20.1.2019 sveitsiläisen taiteilija Not Vitalin (s. 1948) näyttely. Uransa 1960-luvulla aloittanut taiteilija tunnetaan erityisesti veistoksistaan ja monimuotoisista arkkitehtonisista installaatioistaan, joita hän on toteuttanut ympäri maailmaa. Ateneumin näyttely esittelee hänet uudessa valossa, taidemaalarina. Esillä on 26 teoksen sarja Vitalin viimeaikaisia maalauksia.

The exhibition Urban Encounters to present urban life in 20th-century Finland17.10.2018 11:07Tiedote

The Ateneum Art Museum exhibition Urban Encounters – Finnish Art from the 20th Century will open on 19 October 2018, and will run until 20 January 2019. How did urbanisation influence the Finnish way of life – and how did this show in visual art? How did everyday life change when people had more free time and gender roles were liberated? Urban Encounters tells a fascinating story about 20th-century Finland. The exhibition of approximately 300 works features many rarely shown pieces from the Finnish National Gallery collection.

Urbana möten ger en bild av stadslivet i 1900-talets Finland17.10.2018 11:06Tiedote

Konstmuseet Ateneums utställning Urbana möten – finsk konst från 1900-talet öppnas den 19 oktober 2018 och pågår fram till den 20 januari 2019. Hur inverkade urbaniseringen på finländarnas levnadsvanor – och hur avspeglades den i konsten? Hur förändrades vardagen när man fick mera fritid och könsrollerna luckrades upp? Urbana möten ger en fascinerande bild av 1900-talets Finland. Cirka 300 verk bildar en helhet där en stor mängd sällan visade verk från Finlands Nationalgalleris samlingar ingår.

Kohtaamisia kaupungissa esittelee kaupunkielämää 1900-luvun Suomessa17.10.2018 11:05Tiedote

Ateneumin taidemuseon näyttely Kohtaamisia kaupungissa – suomalaista taidetta 1900-luvulta avautuu 19. lokakuuta 2018 ja on esillä 20. tammikuuta 2019 asti. Kuinka kaupungistuminen vaikutti suomalaisten elämäntapoihin – ja kuinka se näkyi kuvataiteessa? Miten arki muuttui, kun vapaa-ajan määrä lisääntyi ja sukupuoliroolit vapautuivat? Kohtaamisia kaupungissa kertoo kiehtovan tarinan 1900-luvun Suomesta. Noin 300 teoksen kokonaisuudessa on runsaasti harvoin esillä olleita teoksia Kansallisgallerian kokoelmista.