Kolme Ateneumin lyhytelokuvaa esillä 36. Montrealin taide-elokuvafestivaaleilla

Kansallisgalleriaan kuuluva Ateneumin taidemuseo on vastikään tuottanut 13 lyhytelokuvaa Kansallisgallerian kokoelman rakastetuimmista teoksista. Kolme elokuvista esitetään 36. Montrealin kansainvälisillä taide-elokuvafestivaaleilla Kanadassa 9.3. ja 10.3.2018.

Ellen Thesleff: Omakuva (1894–1895). Yksityiskohta elokuvasta. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen.

Valitut elokuvat ovat Akseli Gallen-Kallela: Lemminkäisen äiti (1897), Werner Holmberg: Maantie Hämeessä (Helteinen kesäpäivä) (1883) ja Ellen Thesleff: Omakuva (1894–95). Elokuvissa esitetään tarkkoja yksityiskohtia maalauksista ja tuodaan esiin uusia puolia suomalaisista klassikkoteoksista ja aikakaudesta, jolloin ne on tehty. Ateneum toivoo lyhytelokuvien kautta tavoittavansa laajemman ja monipuolisemman yleisön.

Kolme Montrealin kansainvälisillä taide-elokuvafestivaaleilla (Festival International du Film sur l’Art, FIFA) esitettävää elokuvaa ovat mukana Special Screenings -kategoriassa. Ateneum valitsi 13 filmin sarjasta esitettäviksi kolme, joista kaikissa kuvataan Suomen taiteen tarina -kokoelmanäyttelyn keskeisiä teoksia.

”Halusimme näyttää, että maalaukset ovat paljon muutakin kuin vain kuvia. Ne kertovat monipuolisesti muun muassa aikakaudesta, jolloin maalaukset on tehty, niiden tekijöistä ja aiheista sekä niissä käytetyistä tekniikoista”, sanoo Ateneumin taidemuseon johtaja ja elokuvien tuottaja Susanna Pettersson. ”Lyhytelokuva on erinomainen väline nostaa esiin maalausten yksityiskohtia ja tuoda ne eloon uudella tavalla. Sillä on kyky puhutella sellaista yleisöä, joita maalaukset sellaisenaan eivät tavoita.”

“On ollut hienoa olla mukana luomassa näin rohkeaa ja suurta taiteellista kokonaisuutta. Oivaltavan luovan tiimin kanssa olemme saaneet tehdä perinteisiä rajoja rikkovia tarinoita taiteesta ja niiden tekijöistä”, kertoo lyhytelokuvien ohjaaja Terhi Amberla. ”Käyttämällä pitkiä kuvia ja hidasta leikkausrytmiä, tilaa on annettu etenkin taideteokselle ja kuvalle, mutta myös omaa tarinaansa kertovalla äänelle ja musiikille.”

Elokuvat esitetään Montrealin elokuvafestivaalien vierailijoille perjantaina 9.3. ja lauantaina 10.3.2018. Esityspaikkana on Montrealin taidemuseon Maxwell-Cummings -auditorio. Esitettävien elokuvien kieli on englanti. Kaikki 13 elokuvaa on tehty suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Kaikki elokuvat ovat nähtävissä Ateneumin YouTube -kanavalla ti 6.3. lähtien. Elokuvissa on panostettu erityisesti kuvalliseen kerrontaan ja äänimaailmaan.

Elokuvista

Lyhytelokuvien tuottajana toimi Ateneumin taidemuseon johtaja Susanna Pettersson, ohjauksesta vastasi Terhi Amberla ja kuvaajana toimi valokuvaaja Hannu Pakarinen Kansallisgalleriasta. Elokuvien käsikirjoituksesta vastasi erikoistutkija Anja Olavinen Ateneumin taidemuseosta.

Amberla, Pakarinen ja Pettersson saivat palkinnon luovuudesta vuoden 2004 Montrealin taide-elokuvafestivaaleilla dokumenttielokuvastaan Intohimona taide. Paul ja Fanny Sinebrychoff keräilijöinä (YLE/FST 2003).

TYÖRYHMÄ:

OHJAUS Terhi Amberla
VISUAALINEN KONSEPTI Terhi Amberla ja Hannu Pakarinen
KUVAUS Hannu Pakarinen
KÄSIKIRJOITUS Anja Olavinen
LEIKKAUS Ville Koivuranta
ÄÄNISUUNNITTELU Zacharias Kullman
MUSIIKKI Juri Seppä
OHJELMATUNNUS JA EFEKTIT Lasse Kilpiä
VÄRIMÄÄRITTELY Timo Luomanen
GRAAFINEN SUUNNITELIJA Suvi Wirman
ON LINE Ari Rusanen
KERTOJA Jonna Järnefelt, Sanna-June Hyde
MUUSIKOT Riikka Lampinen, sello, Annariina Seppä ja Venla Seppä, laulu sekä Juri Seppä, piano
TUOTANTOKOORDINAATTORI Mirjam Koskinen
JÄLKITUOTANTO Petri Riikonen/Post Control Oy
TUOTTAJA Susanna Pettersson, Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo

Elokuvien tekoa ovat tukeneet Veikkaus ja Ateneumin ystävät ry.

Johanna Eiramo
viestintäpäällikkö
Ateneumin taidemuseo

Terhi Amberla
Ohjaaja

Werner Holmberg: Maantie Hämeessä (1860). Yksityiskohta elokuvasta. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen.
Akseli Gallen-Kallela: Lemminkäisen äiti (1897). Yksityiskohta elokuvasta. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen.

Ateneumin pääyhteistyökumppaneita ovat Helsingin Sanomat, HOK-Elanto ja KPMG.

The Ateneum exhibition The Modern Woman to travel to Japan7.1.2019 14:04Tiedote

Produced by the Ateneum Art Museum, the exhibition The Modern Woman will be presented at the National Museum of Western Art in Tokyo, Japan, from 17 June to 23 September 2019. The exhibition will celebrate one hundred years of diplomatic relations between Finland and Japan. In addition to works by Helene Schjerfbeck, Ellen Thesleff, Sigrid Schauman and Elga Sesemann, the exhibition in Japan will include pieces by Maria Wiik, Sigrid af Forselles and Hilda Flodin.

František Kupka’s major international exhibition at the Ateneum starting in February31.10.2018 09:02Tiedote

From 22 February to 19 May 2019, the Ateneum Art Museum will present an exhibition of works by František Kupka (1871–1957), the Czech pioneer of abstract art. Kupka’s art has been described as “modern poetry of colour”. This major international exhibition will feature Kupka’s most important works from, for example, Centre Pompidou, The Guggenheim in New York, and the National Gallery in Prague.