Kolme suurta kuntayhtymää perää oikeutta asiakkailleen

Heikommassa asemassa olevien palveluita ei saisi vaarantaa sote-uudistuksessa.

Kolme suurta kuntayhtymää, Eteva, Vaalijalan ja Kårkullan kuntayhtymät, vetoaa asiakkaidensa perusoikeuksien puolesta.

Kuntayhtymien asiakkaina on erityistä tukea tarvitsevia asiakkaita, jotka eivät voi itse puolustaa oikeuksiaan­­­ yhdenvertaisiin palveluihin.

Kuntayhtymät sote-lausumassaan toteavat, että nykyisten erityispalveluiden pirstoutuminen hyvinvointialueisiin vaarantaisi kehitysvammaisten ja muita erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden palveluketjun ja palvelujen moniammatillisen erityisosaamisen. Kuntayhtymien mielestä sote-uudistuksessa on iso riski, että erityishuollon julkinen palvelutoiminta jää huomioimatta kokonaisuudessa.

–Kysymys on myös aluepoliittinen, sillä ylimaakunnallinen palvelutoiminta työllistää tällä hetkellä yli 3 400 ammattilaista, sanoo Etevan toimitusjohtaja Marika Metsähonkala.

Vaativien erityispalveluiden ylläpitoa ja kehittämistä ei voi pohjata hyvinvointialueiden neuvottelujärjestelmään, vaan se tarvitsee pysyvän organisoinnin ja pysyvyyttä.

–Jos lakiehdotus toteutetaan ehdotetussa muodossa, tulevat kehitysvammaisten ja muiden vammaisten palvelut kärsimään. Uudistuksilla ei saisi heikentää palveluita, sanoo Vaalijalan kuntayhtymän kuntayhtymäjohtaja Ilkka Jokinen.

Kårkullan kuntayhtymän toiminta jakautuisi sotelakiehdotuksen mukaisesti kahdeksalle hyvinvointialueelle, mikä johtaisi mahdottomaan yhtälöön.

–Yksittäisillä hyvinvointialueilla ruotsinkielisten vammaispalvelua tarvitsevien henkilöiden määrä olisi niin pieni, että tulisi olemaan hyvin vaikeaa ylläpitää välttämätöntä erityisosaamista ruotsin kielellä. Tällöin on olemassa suuri vaara, ettei yksittäisillä hyvinvointialueilla mikään taho pysty tarjoamaan sellaista ruotsinkielistä vammaispalvelua, joka täyttää lain vaatimukset ja asiakkaan tarpeet, sanoo Kårkullan vt. kuntayhtymäjohtaja Susanne Karlsson.

Hän huomauttaa, että myöskään kielellinen tasa-arvo, palvelun laadun takaaminen tai toiminnan taloudellisen edellytysten turvaaminen ei täyty.