Kolme viikkoa uuden Pasilan aseman aukeamiseen – näin joukkoliikenne muuttuu lokakuussa

Uusi Pasilan asema aukeaa torstaina 17. lokakuuta, siis tasan kolmen viikon kuluttua. Aseman kulkureitit muuttuvat, vaihtomatkat junien ja muiden liikennevälineiden välillä helpottuvat ja aseman palvelut paranevat. Samalla aseman yhteyteen avautuu myös uusi Tripla-kauppakeskus.

Uuden aseman myötä myös bussien ja raitiovaunujen pysäkkien paikat Pasilan aseman ympäristössä muuttuvat. Aseman avaamisen yhteydessä 17.10. otetaan käyttöön Pasilan joukkoliikenneterminaali, siis Pasilan aseman edustalla Pasilansillalla sijaitsevat bussi- ja raitiovaunupysäkit.

Samassa yhteydessä kävelymatkat junien ja muiden liikennevälineiden välillä lyhenevät.

Liikenteen muutos täydentyy maanantaina 21. lokakuuta, kun runkobussilinjojen 500 ja 510 reitit muuttuvat ja raitiovaunujen 2 ja 7 päätepysäkki siirtyy Länsi-Pasilasta Pasilan asemalle. Lisäksi Pasilan asemalla otetaan käyttöön uusi raide 11, jolla alkavat pysähtyä P-junat Myyrmäen kautta Lentoasemalle ja A-junat Leppävaaraan.

Pasilan aseman tuomiin joukkoliikenteen muutoksiin on mahdollista tutustua tarkemmin HSL:n verkkosivuilla osoitteessa hsl.fi/pasila.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:
Johannes Laitila
viestinnän asiantuntija, HSL

HSL:n hallituksen päätöksiä 26.11.201926.11.2019 15:41:14 EETTiedote

HSL:n lähijunaliikenteen kalusto- ja varikkohankinnan valmistelu Halliitus päätti käynnistää uusien lähijunien hankintaa valmistelevat toimet yhdessä Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n kanssa. Hallitus myös valtuutti toimitusjohtajan käynnistämään tarvittavan selvitykset muun muassa junien ominaisuuksiin ja lukumäärään sekä varikkoratkaisuihin liittyen. Junien hankinnan käynnistämistä ja varikkoratkaisua koskevat hankepäätösesitykset tuodaan hallituksen käsiteltäväksi vuoden 2020 loppuun mennessä. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Bussiliikenteen tarjouskilpailun 49/2019 ratkaisu Hallitus päätti valita kilpailukohteiden 260 ja 261 voittajaksi Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab:n. Yhtiö alkaa liikennöidä linjoja 562 ja 587 elokuusta 2020 alkaen, linjoja 75, 77 ja 79N elokuusta 2021 alkaen (kohde 260) sekä linjaa 55 vuoden 2021 alusta (kohde 261). Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Liikennöinnin yksinoikeuden myöntäminen tarjousk