Kolme viikkoa uuden Pasilan aseman aukeamiseen – näin joukkoliikenne muuttuu lokakuussa

Uusi Pasilan asema aukeaa torstaina 17. lokakuuta, siis tasan kolmen viikon kuluttua. Aseman kulkureitit muuttuvat, vaihtomatkat junien ja muiden liikennevälineiden välillä helpottuvat ja aseman palvelut paranevat. Samalla aseman yhteyteen avautuu myös uusi Tripla-kauppakeskus.

Uuden aseman myötä myös bussien ja raitiovaunujen pysäkkien paikat Pasilan aseman ympäristössä muuttuvat. Aseman avaamisen yhteydessä 17.10. otetaan käyttöön Pasilan joukkoliikenneterminaali, siis Pasilan aseman edustalla Pasilansillalla sijaitsevat bussi- ja raitiovaunupysäkit.

Samassa yhteydessä kävelymatkat junien ja muiden liikennevälineiden välillä lyhenevät.

Liikenteen muutos täydentyy maanantaina 21. lokakuuta, kun runkobussilinjojen 500 ja 510 reitit muuttuvat ja raitiovaunujen 2 ja 7 päätepysäkki siirtyy Länsi-Pasilasta Pasilan asemalle. Lisäksi Pasilan asemalla otetaan käyttöön uusi raide 11, jolla alkavat pysähtyä P-junat Myyrmäen kautta Lentoasemalle ja A-junat Leppävaaraan.

Pasilan aseman tuomiin joukkoliikenteen muutoksiin on mahdollista tutustua tarkemmin HSL:n verkkosivuilla osoitteessa hsl.fi/pasila.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:
Johannes Laitila
viestinnän asiantuntija, HSL

HSL:n hallituksen päätöksiä 2.7.20202.7.2020 13:23:28 EESTTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 51b/2020 ratkaisu Nobina Oy on voittanut HSL:n tarjouskilpailun, jossa oli mukana viisi eri puolille Helsinkiä sekä kaksi Vantaalle Myyrmäkeen kulkevaa linjaa. Mukana oli 68 linja-auton liikenne, josta Nobina Oy hoitaa huomattavan osan sähköbusseilla elokuusta 2021 alkaen. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Liikennöitsijöille maksettava lisäkorvaus bussikaluston tehokkaammasta sisäpuhdistuksesta koronatartuntojen ehkäisemiseksi Hallitus päätti korvata bussiliikennöitsijöille kaluston lisäsiivouksesta ja desinfioinnista kalustotyypistä riippuen 50 tai 100 euroa/bussi/kk ajanjaksolla 16.3.–30.9.2020. Lisäksi hallitus valtuutti HSL:n toimitusjohtajan jatkamaan lisäkorvauksen maksua harkinnan perusteella 31.12.2020 saakka. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Toimivallan siirto toimitusjohtajalle koronavirustilanteessa mahdollisesti tapahtuv

Kohti turvallisempia matkoja – näitä asioita asiakkaamme toivovat joukkoliikenteeseen26.6.2020 10:00:00 EESTTiedote

Kysyimme asiakkailtamme kesäkuussa, miten he suhtautuvat joukkoliikenteeseen nykyisessä koronatilanteessa ja mitkä toimet parantaisivat turvallisuuden tunnetta. Positiivisimmin joukkoliikenteen käyttöön vaikuttaisivat kyselyn perusteella tarkempi tieto liikennevälineiden ruuhkautumisesta, tehostettu siivous ja näkyvät ohjeet matkustajien käyttäytymiseen. Valtaosa kyselyyn vastanneista aikoo käyttää joukkoliikennettä lähiviikkojen aikana.