Kolme voitonnälkäistä kokkia Bocuse d’Orin Suomen-karsintoihin

Suomi osallistuu maailman vaativimpaan kokkikilpailuun Bocuse d’Oriin 14:nnen kerran. Bocuse d’Or -karsintakilpailuun hakevat kokit ovat nyt selvillä: Suomen edustajaksi kaudelle 2018-2019 hakevat ravintola Finnjävelin keittiömestari Ismo Sipeläinen Helsingistä, Brasserie l’amourin keittiömestari Benjamin Frostell Porvoosta ja helsinkiläinen Michelin-tähtiravintola Demon sekä Finnjävelin ravintoloitsija, Finnjävelin keittiöpäällikkö Tommi Tuominen.

Suomen Bocuse d'Or -edustajaksi kaudelle 2018-2019 hakevat Benjamin Frostell, Tommi Tuominen ja Ismo Sipeläinen

Karsintakilpailuun Sipeläinen, Tuominen ja Frostell valittiin hakemuksen lähettäneiden joukosta työ- ja kilpailukokemuksen perusteella. Yleisölle avoimet karsintakilpailut järjestetään 7.11. Supper Fest -tapahtuman yhteydessä Helsingissä Fiskars Campuksen Showroomissa.

Suomea Bocuse d’Or -kilpailuihin edustamaan lähtevä kokki sitoutuu harjoittelemaan Euroopan-karsintoja ja loppukilpailua varten täysipäiväisesti yli vuoden ajan.

- Karsintakilpailusta tulee tiukka ja kilpailijoiden stressikynnystä koetteleva. Rakennamme kisatilanteen vastaamaan Euroopan-karsintoja ja kansainvälistä loppukilpailua. Suomella on kovat tavoitteet nousta tulevan kandidaatin kanssa ensimmäistä kertaa kisojen palkintopallille, joten vaatimuksetkin ovat sen mukaiset, kertoo Bocuse d’Or -tiimin presidentti, Suomea kisoissa kaksi kertaa edustanut Matti Jämsén.

Karsinnoissa kandidaatit valmistavat 5 tunnissa 35 minuutissa 14 lautasannosta kotimaisesta kuhasta ja katkaravuista sekä 12 annosta vadille ja kaksi lautaselle kokonaisesta ankasta ja ankansydämestä. Kalaruoassa kasvisten osuus annoksessa on oltava vähintään 60%.

Kilpailuissa arvostetuista kokeista koostuva tuomaristo arvioi annosten makua ja ulkonäköä sekä kandidaattien keittiötyöskentelyä: oikeaoppisia työskentelytapoja, hygieniaa ja hävikkiä. Lisäksi edustajan valinnassa otetaan huomioon soveltuvuus ja motivaatio, jotka kartoitetaan haastatteluin.

Tapahtumapaikkana Fiskars Campus

Tapahtuma järjestetään Fiskars Campuksen Showroomissa ja tapahtumaa tukevat Iittala & Arabia Design Centre ja Fiskars-brändi. Kilpailu edeltää kaksipäiväistä samassa paikassa pidettävää Supper Fest -tapahtumaa, joka toteutetaan nyt toisen kerran.

Supper Fest –illalliset tarjoillaan 8. ja 9.11. Illallisilla ruoka ja taide sulautuvat yhteen teoksiksi, jotka houkuttelevat kaikkia aisteja.  8.11. järjestettävässä Signature-seminaarissa puhuvat ruoan ja taiteen asiantuntijat, jotka kertovat näkemyksiään luonnosta, ruoan merkityksestä ja tulevaisuuden ruoka -ja muotoilutrendeistä

Bocuse d’Or on maailman arvostetuin kokkikilpailu, jota on järjestetty vuodesta 1987. Bocuse d’Or -kilpailukaudella 2018-2019 Euroopan osakilpailut pidetään kesäkuussa 2018 Torinossa. Loppukilpailut järjestetään tammikuussa 2019 Lyonissa. Suomi on ollut mukana Bocuse d’Or -kilpailussa 13 kertaa. Maamme paras sijoitus on Matti Jämsénin 4. sija vuonna 2015. Vastuullinen kilpailujärjestäjä Suomessa on Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö ELO-säätiö.

Lisätiedot:
Bocuse d’Or Team Finland:
Promotion Manager Mari Cadaut, 040 5878053 (myös haastattelupyynnöt)
President Matti Jämsen, 0400 729 099
ELO-säätiö:
johtaja Seija Kurunmäki. 0400 460 894

ELO-säätiö eli Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö kokoaa suomalaisen ruokakulttuurin tekijät, näkijät ja resurssit saman pöydän ääreen. Kannustamme yhteistyöhön, jolla lisäämme ruokakulttuurimme arvostusta kotimaassa ja teemme siitä myös kansainvälisesti kiinnostavaa.

Innostamme suomalaiset syömään yhdessä Suomi 100 -juhlavuonna ja entistä enemmän sen jälkeen. Vahvistamme suomalaista villiruokaosaamista ja yhdistämme kouluruokatoimijoita viestimään kouluruokailumme ainutlaatuisuudesta. Nostamme esiin suomalaisten ravintola-ammattilaisten osaamista organisoimalla vuosittain kokki- ja tarjoilijakilpailut ja vastaamalla Suomen osallistumisesta Bocuse d’Or -kokkien maailmanmestaruuskilpailuun.

ELO-säätiön ruokakulttuuripalkinto Finnjävel –konseptille27.10.2017 23:21Uutinen

ELO-säätiön Lentävä Lautanen -ruokakulttuuripalkinnon sai tänä vuonna ravintola Finnjävel, joka yhdistää suomalaisen designin ja ruokaperinteen. Monipuolisesti mediassa esillä ollut ravintola Finnjävel kertoo ylpeydellä pohjoisesta ruokakulttuurista. Ravintola on uudistanut suomalaisen gastronomian perinnettä, ja tehnyt siitä kiinnostavaa myös tuleville sukupolville. Palkinnon lisäksi ELO-säätiö antoi erityismaininnan niille sadoille kumppaneille, jotka ovat mukana luomassa Suomeen uutta yhteistyön ja yhdessä syömisen kulttuuria.

Hundreds of long tables invite to eat together 25-27 August 20178.8.2017 11:59Tiedote

The Finland100 anniversary year calls together a shared feast as the let's eat together festivities round up in a final weekend on 25-27 august. A never-before-seen spirit of communal activities has gotten hundreds of associations, village communities, initiatives and corporations to create an ongoing celebration in finland. The overflowing offering sets a seat at the table for every finland-lover. When all the festivities are added up together, the end result is the world’s greatest village celebration, where everyone is invited.

Vi äter tillsammans vid hundratals bord 25.-27.8.20178.8.2017 11:59Tiedote

Veckoslutet den 25 till 27 augusti kulminerar Finland 100 aktiviteterna för temaåret Vi äter tillsammans. Hundratals föreningar, byaråd, företag och andra aktörer åstadkommer då en aldrig skådad matfest i hela landet, ja även utomlands. Det blir något för envar och mycket aktiviteter på gräsrotsnivå. Då alla mataktiviteter räknas ihop blir det rekordkalaset Världens största byfest, dit alla är inbjudna.