Kolme voitonnälkäistä kokkia Bocuse d’Orin Suomen-karsintoihin

Suomi osallistuu maailman vaativimpaan kokkikilpailuun Bocuse d’Oriin 14:nnen kerran. Bocuse d’Or -karsintakilpailuun hakevat kokit ovat nyt selvillä: Suomen edustajaksi kaudelle 2018-2019 hakevat ravintola Finnjävelin keittiömestari Ismo Sipeläinen Helsingistä, Brasserie l’amourin keittiömestari Benjamin Frostell Porvoosta ja helsinkiläinen Michelin-tähtiravintola Demon sekä Finnjävelin ravintoloitsija, Finnjävelin keittiöpäällikkö Tommi Tuominen.

Suomen Bocuse d'Or -edustajaksi kaudelle 2018-2019 hakevat Benjamin Frostell, Tommi Tuominen ja Ismo Sipeläinen

Karsintakilpailuun Sipeläinen, Tuominen ja Frostell valittiin hakemuksen lähettäneiden joukosta työ- ja kilpailukokemuksen perusteella. Yleisölle avoimet karsintakilpailut järjestetään 7.11. Supper Fest -tapahtuman yhteydessä Helsingissä Fiskars Campuksen Showroomissa.

Suomea Bocuse d’Or -kilpailuihin edustamaan lähtevä kokki sitoutuu harjoittelemaan Euroopan-karsintoja ja loppukilpailua varten täysipäiväisesti yli vuoden ajan.

- Karsintakilpailusta tulee tiukka ja kilpailijoiden stressikynnystä koetteleva. Rakennamme kisatilanteen vastaamaan Euroopan-karsintoja ja kansainvälistä loppukilpailua. Suomella on kovat tavoitteet nousta tulevan kandidaatin kanssa ensimmäistä kertaa kisojen palkintopallille, joten vaatimuksetkin ovat sen mukaiset, kertoo Bocuse d’Or -tiimin presidentti, Suomea kisoissa kaksi kertaa edustanut Matti Jämsén.

Karsinnoissa kandidaatit valmistavat 5 tunnissa 35 minuutissa 14 lautasannosta kotimaisesta kuhasta ja katkaravuista sekä 12 annosta vadille ja kaksi lautaselle kokonaisesta ankasta ja ankansydämestä. Kalaruoassa kasvisten osuus annoksessa on oltava vähintään 60%.

Kilpailuissa arvostetuista kokeista koostuva tuomaristo arvioi annosten makua ja ulkonäköä sekä kandidaattien keittiötyöskentelyä: oikeaoppisia työskentelytapoja, hygieniaa ja hävikkiä. Lisäksi edustajan valinnassa otetaan huomioon soveltuvuus ja motivaatio, jotka kartoitetaan haastatteluin.

Tapahtumapaikkana Fiskars Campus

Tapahtuma järjestetään Fiskars Campuksen Showroomissa ja tapahtumaa tukevat Iittala & Arabia Design Centre ja Fiskars-brändi. Kilpailu edeltää kaksipäiväistä samassa paikassa pidettävää Supper Fest -tapahtumaa, joka toteutetaan nyt toisen kerran.

Supper Fest –illalliset tarjoillaan 8. ja 9.11. Illallisilla ruoka ja taide sulautuvat yhteen teoksiksi, jotka houkuttelevat kaikkia aisteja.  8.11. järjestettävässä Signature-seminaarissa puhuvat ruoan ja taiteen asiantuntijat, jotka kertovat näkemyksiään luonnosta, ruoan merkityksestä ja tulevaisuuden ruoka -ja muotoilutrendeistä

Bocuse d’Or on maailman arvostetuin kokkikilpailu, jota on järjestetty vuodesta 1987. Bocuse d’Or -kilpailukaudella 2018-2019 Euroopan osakilpailut pidetään kesäkuussa 2018 Torinossa. Loppukilpailut järjestetään tammikuussa 2019 Lyonissa. Suomi on ollut mukana Bocuse d’Or -kilpailussa 13 kertaa. Maamme paras sijoitus on Matti Jämsénin 4. sija vuonna 2015. Vastuullinen kilpailujärjestäjä Suomessa on Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö ELO-säätiö.

Lisätiedot:
Bocuse d’Or Team Finland:
Promotion Manager Mari Cadaut, 040 5878053 (myös haastattelupyynnöt)
President Matti Jämsen, 0400 729 099
ELO-säätiö:
johtaja Seija Kurunmäki. 0400 460 894

ELO-säätiö eli Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö kokoaa suomalaisen ruokakulttuurin tekijät, näkijät ja resurssit saman pöydän ääreen. Kannustamme yhteistyöhön, jolla lisäämme ruokakulttuurimme arvostusta kotimaassa ja teemme siitä myös kansainvälisesti kiinnostavaa.

Innostamme suomalaiset syömään yhdessä Suomi 100 -juhlavuonna ja entistä enemmän sen jälkeen. Vahvistamme suomalaista villiruokaosaamista ja yhdistämme kouluruokatoimijoita viestimään kouluruokailumme ainutlaatuisuudesta. Nostamme esiin suomalaisten ravintola-ammattilaisten osaamista organisoimalla vuosittain kokki- ja tarjoilijakilpailut ja vastaamalla Suomen osallistumisesta Bocuse d’Or -kokkien maailmanmestaruuskilpailuun.

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2018 -finalistit valittu - voittajat julkaistaan 16.3 klo 15.3016.3.2018 08:40Tiedote

Kuusi kokki- ja kuusi tarjoilijahuippua ovat selvittäneet tiensä Vuoden Kokki- ja Vuoden Tarjoilija -kilpailujen finaaleihin. Kilpailut käydään Kisakeittiöissä Gastro Helsinki -messuilla ja voittajat palkitaan tänään 16.3 klo 15.30. Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailuja järjestetään samanaikaisesti ja täten korostetaan sitä, että ravintolaelämykset luodaan aina yhdessä.

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija valitaan Gastro Helsinki -messuilla 15-16.3.201813.3.2018 11:56Tiedote

Tänä vuonna Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut käydään 15-16.3.2018 Halli 6 Kisakeittiöissä Gastro Helsinki -messuilla. Odotettavissa on korkeatasoinen kisa, jossa on mukana sekä konkareita että uusia kasvoja. Voittajat ovat selvillä iltapäivällä 16.3.2018 klo 15.30. Vuoden Kokki- ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut ovat loistava ponnahduslauta ravintola-alan ammattilaisille.