Kolme yritystä valittiin neuvottelumenettelyyn Blominmäen jätevedenpuhdistamon projektinjohtourakasta

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY rakentaa parhaillaan uutta jätevedenpuhdistamoa Espoon Blominmäkeen. Rakennushanke etenee suunnitellusti kustannusarviossaan. Projektinjohtourakan tavoitetoteutusaika on 48 kuukautta, minkä mukaan uusi puhdistamo valmistuu vuoden 2021 lopussa.

Blominmäen luolastolouhinnoista valtaosa on tehty. (kuva:HSY)

Kuntayhtymän hallitus valitsi 25.8.2017 puhdistamon projektinjohtourakan neuvottelumenettelyyn kolme yritystä:

• YIT Rakennus Oy
  • Lemminkäinen Infra Oy
  • ryhmittymä: Skanska Infra Oy ja Skanska Talotekniikka Oy.

- Tarjoajien valintaperusteena olivat referenssit vastaavan tyyppisistä kohteista, kertoo toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

HSY:n hallitus valitsi 21.4.2017 Blominmäen jätevedenpuhdistamon toteutuksen urakkamuodoksi projektinjohtourakan ja hankintamenettelyksi erityisalojen hankintalain mukaisen neuvottelumenettelyn. HSY lähetti projektinjohtourakan osallistumispyynnön julkaistavaksi kesäkuussa 2017. Urakkaan liittyvät neuvottelut käynnistyvät valittujen yritysten kanssa syyskuun alussa. Neuvotteluvaiheen jälkeinen lopullinen toteuttajan valinta pyritään tekemään joulukuussa 2017.

Puhdistamolouhinnoista valtaosa on tehty

Blominmäessä puhdistamon luolaston louhinnoista valtaosa on jo tehty ja työt jatkuvat pienemmillä louhintatöillä sekä kalliorakenteiden vahvistamisella. Samanaikaisesti tehdään luolatiloissa betonirakenteita, jotka helpottavat varsinaisten rakennustöiden aloittamista. Puhdistamon rakennus- ja varustelutyöt alkavat vuoden 2018 alussa.

Blominmäestä Suomenojalle johtavien viemäritunneleiden toteutussuunnitelmia osittain vielä viimeistellään. Louhinnat Mikkelän ajotunnelista etelään Espoonjoen tasolle ovat käynnissä. Muut tunneliosuudet käynnistyvät vuodenvaihteessa 2017-18.

toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 6357 741
toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 3484 841

www.hsy.fi/blominmaki

Blominmäen luolastolouhinnoista valtaosa on tehty. (kuva:HSY)
Näkymä Blominmäelle ilmasta loppukeväällä 2017 (kuva: HSY)

HSY:n hallituksen kokous 17.11.201717.11.2017 11:43Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 17.11.2017 Hallitus päätti muun muassa hankkia imu- ja painepesuautopalveluita ajalle 2018-2019 osioissa mainitussa toimeksiantojärjestyksessä seuravasti:‒ Osio 1: Delete Finland Oy ja Lassila &Tikanoja Oyj, ‒ Osio 2: Lassila &Tikanoja Oyj ja Delete Finland Oy, ‒ Osio 3, auto 5: Delete Finland Oy ja Lassila &Tikanoja Oyj,‒ Osio 3, auto 6: Eerola-Yhtiöt Oy ja Delete Finland Oy,‒ Osio 4: Eerola-Yhtiöt Oy ja Delete Finland Oy. Hallitus sai tiedoksi muun muassa hulevesisopimuksen tilannekatsauksen, Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen syksyn 2017 seurantakatsauksen ja pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuonna 2016. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisinHelsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymäviestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtalapuh. 040 593 6346www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 17.11.201714.11.2017 08:19Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.11.2017 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessahttp://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa imu- ja painepesuautopalveluiden hankinnasta. Hallitus saa tiedoksi muun muassa hulevesisopimuksen tilannekatsauksen, Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen syksyn 2017 seurantakatsauksen ja pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuonna 2016.   Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 17.11.2017. Ystävällisin terveisinHelsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymäviestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtalapuh. 040 593 6346www.hsy.fi

Kiertotalouteen vauhtia kuuden kaupungin voimin27.10.2017 09:45Tiedote

Pääkaupunkiseudulla sekä Tampereen, Turun ja Oulun alueilla syvennetään Suomen suurimpien kaupunkien yhteistyötä ja edistetään uuden liiketoiminnan syntymistä kiertotalouden ympärille. Alueellisissa kiertotalouden keskittymissä, kiertotalouskeskuksissa, on esimerkiksi yritysten mahdollista testata uusia toiminta- ja ratkaisumalleja sekä osallistua hyödyllisten innovaatioiden kehittämiseen. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kehittää hankkeessa Ämmässuon ekoteollisuuskeskus Ekomosta alustaa innovaatioille sekä tuottaa laadukasta materiaalitehokkuustietoa kiertotalouden edistämiseksi.

Vesihuoltomaksujen muutokset vuonna 2018 – Kiinteistöjen jätehuoltomaksut pysyvät ennallaan20.10.2017 11:26Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin yhden prosentin. Nostolla kustannetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Nosto korottaa vesihuollon käyttömaksuja yhteensä kolme senttiä kuutiota kohden. Tämä tarkoittaa keskiverto-omakotiasujalle noin 11 sentin korotusta kuukaudessa. Vesihuollon palvelumaksut pysyvät ennallaan. Myös kiinteistöjen jätehuoltomaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2018.