Kolme yritystä valittiin neuvottelumenettelyyn Blominmäen jätevedenpuhdistamon projektinjohtourakasta

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY rakentaa parhaillaan uutta jätevedenpuhdistamoa Espoon Blominmäkeen. Rakennushanke etenee suunnitellusti kustannusarviossaan. Projektinjohtourakan tavoitetoteutusaika on 48 kuukautta, minkä mukaan uusi puhdistamo valmistuu vuoden 2021 lopussa.

Blominmäen luolastolouhinnoista valtaosa on tehty. (kuva:HSY)

Kuntayhtymän hallitus valitsi 25.8.2017 puhdistamon projektinjohtourakan neuvottelumenettelyyn kolme yritystä:

• YIT Rakennus Oy
  • Lemminkäinen Infra Oy
  • ryhmittymä: Skanska Infra Oy ja Skanska Talotekniikka Oy.

- Tarjoajien valintaperusteena olivat referenssit vastaavan tyyppisistä kohteista, kertoo toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

HSY:n hallitus valitsi 21.4.2017 Blominmäen jätevedenpuhdistamon toteutuksen urakkamuodoksi projektinjohtourakan ja hankintamenettelyksi erityisalojen hankintalain mukaisen neuvottelumenettelyn. HSY lähetti projektinjohtourakan osallistumispyynnön julkaistavaksi kesäkuussa 2017. Urakkaan liittyvät neuvottelut käynnistyvät valittujen yritysten kanssa syyskuun alussa. Neuvotteluvaiheen jälkeinen lopullinen toteuttajan valinta pyritään tekemään joulukuussa 2017.

Puhdistamolouhinnoista valtaosa on tehty

Blominmäessä puhdistamon luolaston louhinnoista valtaosa on jo tehty ja työt jatkuvat pienemmillä louhintatöillä sekä kalliorakenteiden vahvistamisella. Samanaikaisesti tehdään luolatiloissa betonirakenteita, jotka helpottavat varsinaisten rakennustöiden aloittamista. Puhdistamon rakennus- ja varustelutyöt alkavat vuoden 2018 alussa.

Blominmäestä Suomenojalle johtavien viemäritunneleiden toteutussuunnitelmia osittain vielä viimeistellään. Louhinnat Mikkelän ajotunnelista etelään Espoonjoen tasolle ovat käynnissä. Muut tunneliosuudet käynnistyvät vuodenvaihteessa 2017-18.

toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 6357 741
toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 3484 841

www.hsy.fi/blominmaki

Blominmäen luolastolouhinnoista valtaosa on tehty. (kuva:HSY)
Näkymä Blominmäelle ilmasta loppukeväällä 2017 (kuva: HSY)

HSY:n hallituksen kokous 22.9.201722.9.2017 10:47Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 22.9.2017 Hallitus päätti muun muassa hyväksyä aiesopimuksen koskien Fortum Power and Heat Oy:n energiantuotantolaitoksen rakentamista Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen alueelle sekä hyväksyä osaltaan HSY:n alueen vesihuollon kehittämissuunnitelman vuosille 2017–2026. Hallitus päätti hankkia vesihuollon kuljetus- ja kaivupalvelut vuosina 2018–2019 S-Kuljetus Oy:ltä, Espoon Maastotyö Oy:ltä sekä Kuljetusliike Sevon Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi muun muassa osavuosikatsauksen tammi-elokuulta sekä yhteenvedon jäsenkuntien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2018–2020. Hallitus sai tiedoksi myös pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutumisen uudet haasteet ja Ilmastoviisas asuminen -asuntoraportin Helsingin seudulta 2017. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella aiesopimuksesta koskien Fortum Power and Heat Oy:n energiantuotantolaitoksen rakentamista ja pääkaupunkiseudun ilmastonmuuto

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 22.9.201720.9.2017 08:04Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 22.9.2017 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessahttp://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa aiesopimuksen hyväksymisestä koskien Fortum Power and Heat Oy:n energiantuotantolaitoksen rakentamista Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen alueelle. Hallitus päättää myös osaltaan HSY:n alueen vesihuollon kehittämissuunnitelman 2017–2026 hyväksymisestä sekä kuljetus- ja kaivupalveluiden hankinnasta. Hallitus saa tiedoksi muun muassa osavuosikatsauksen tammi-elokuulta sekä yhteenvedon jäsenkuntien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2018–2020. Hallitus saa tiedoksi myös pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutumisen uudet haasteet ja Ilmastoviisas asuminen -asuntoraportin Helsingin seudulta 2017. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen aiesopimuksesta koskien Fortum Power and Heat Oy:n energiantuotantolaitoksen rakentamista ja pää

Älä ole Trash Test Dummy – vie maalit ja öljyt vaarallisen jätteen keräykseen maksutta!18.9.2017 09:30Tiedote

HSY selvitti vuonna 2016 pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen asukkaiden näkemyksiä jätteiden lajittelusta. Kyselyn mukaan vain vähän yli puolet 18–25-vuotiaista kertoo lajittelevansa vaaralliset jätteet aina tai melko usein. Vanhemmissa ikäryhmissä, esimerkiksi 39–45-vuotiaiden kohdalla, näin toimii yli 70 % vastaajista. Kyselyyn vastasi 1012 pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen asukasta, ja sen toteutti Innolink Research.