Kolme yritystä valittiin neuvottelumenettelyyn Blominmäen jätevedenpuhdistamon projektinjohtourakasta

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY rakentaa parhaillaan uutta jätevedenpuhdistamoa Espoon Blominmäkeen. Rakennushanke etenee suunnitellusti kustannusarviossaan. Projektinjohtourakan tavoitetoteutusaika on 48 kuukautta, minkä mukaan uusi puhdistamo valmistuu vuoden 2021 lopussa.

Blominmäen luolastolouhinnoista valtaosa on tehty. (kuva:HSY)

Kuntayhtymän hallitus valitsi 25.8.2017 puhdistamon projektinjohtourakan neuvottelumenettelyyn kolme yritystä:

• YIT Rakennus Oy
  • Lemminkäinen Infra Oy
  • ryhmittymä: Skanska Infra Oy ja Skanska Talotekniikka Oy.

- Tarjoajien valintaperusteena olivat referenssit vastaavan tyyppisistä kohteista, kertoo toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

HSY:n hallitus valitsi 21.4.2017 Blominmäen jätevedenpuhdistamon toteutuksen urakkamuodoksi projektinjohtourakan ja hankintamenettelyksi erityisalojen hankintalain mukaisen neuvottelumenettelyn. HSY lähetti projektinjohtourakan osallistumispyynnön julkaistavaksi kesäkuussa 2017. Urakkaan liittyvät neuvottelut käynnistyvät valittujen yritysten kanssa syyskuun alussa. Neuvotteluvaiheen jälkeinen lopullinen toteuttajan valinta pyritään tekemään joulukuussa 2017.

Puhdistamolouhinnoista valtaosa on tehty

Blominmäessä puhdistamon luolaston louhinnoista valtaosa on jo tehty ja työt jatkuvat pienemmillä louhintatöillä sekä kalliorakenteiden vahvistamisella. Samanaikaisesti tehdään luolatiloissa betonirakenteita, jotka helpottavat varsinaisten rakennustöiden aloittamista. Puhdistamon rakennus- ja varustelutyöt alkavat vuoden 2018 alussa.

Blominmäestä Suomenojalle johtavien viemäritunneleiden toteutussuunnitelmia osittain vielä viimeistellään. Louhinnat Mikkelän ajotunnelista etelään Espoonjoen tasolle ovat käynnissä. Muut tunneliosuudet käynnistyvät vuodenvaihteessa 2017-18.

toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 6357 741
toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 3484 841

www.hsy.fi/blominmaki

Blominmäen luolastolouhinnoista valtaosa on tehty. (kuva:HSY)
Näkymä Blominmäelle ilmasta loppukeväällä 2017 (kuva: HSY)

HSY:n hallituksen kokous 15.6.201815.6.2018 12:44Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 15.6.2018 Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä hyväksyä järjestelyt pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsijaksi valittiin Terrawise Oy - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvausten ensimmäinen osio tilataan Lassila & Tikanoja Oyj:ltä ja toinen osio Eerola Yhtiöt Oy:ltä ajalla 7/2018–12/2020. Hallitus sai tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.6.2018.12.6.2018 14:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.6.2018. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa lausunnon pyytämisestä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä kierrätyspisteiden pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista:  - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsija  - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvaukset ajalle 7/2018–12/2020. Hallitus saa tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen viemäreiden kuntotutkimuksista. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 15.6.2018. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja