Kolmiportainen tuki tulossa varhaiskasvatukseen - lakiin tulee kirjata myös psykologista

Kolmiportaisen tuen malli tuodaan myös varhaiskasvatukseen. Suomen Psykologiliitto kannattaa uudistusta. Lakiin tulee saada myös velvoite psykologipalveluista varhaiskasvatuksessa.

Varhaiskasvatukseen kehitetään kolmiportaisen tuen malli, joka vastaisi perusopetuksessa jo tällä hetkellä käytössä olevaa mallia. Kolmiportainen tuki peruskoulussa koostuu kolmesta eri tuen asteesta: yleisestä tuesta, tehostetusta tuesta ja erityisestä tuesta.

Hallitus on antanut 27.9.2021 eduskunnalle esityksensä varhaiskasvatuslain muuttamisesta. Laissa säädettäisiin lapsen oikeudesta varhaiskasvatuksessa annettavaan tukeen, annettavasta tuesta ja tuen toteutuksesta sekä tuen tarpeen arvioinnista. Varhaiskasvatuksessa annettava tuki vahvistuisi lapsen tuen tarpeen mukaan. Lisäksi tavoitteena on, että tuki jatkuisi nykyistä saumattomammin esi- ja perusopetuksessa.

Varhaiskasvatukseen omat psykologit

Suomen Psykologiliitto kannattaa esityksen tavoitteita. Psykologiliitto pitää hyvänä sitä, että tuen tarjoaminen varhaiskasvatuksessa tulee velvoittavaksi samalla tavoin eri puolilla Suomea niin kunnallisella kuin yksityisellä puolella. Lakiin säädetty oikeus tukeen auttaa varmistamaan, että lasten ongelmiin puututaan ajoissa.

Esityksessä on kuitenkin lausuntokierroksen jälkeenkin keskeinen puute: varhaiskasvatuksesta puuttuu lakisääteinen oikeus psykologin palveluihin. Tämä asettaa varhaiskasvatuksen täysin eriarvoiseen asemaan muiden kouluasteiden kanssa. Tämän puutteen nosti esiin lausunnossaan Psykologiliiton lisäksi muun muassa eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia.

Suomen Psykologiliitto vaatii, että uuteen varhaiskasvatuslakiin sisällytetään velvoittava maininta varhaiskasvatuksen psykologista.

Psykologipalvelujen jättämistä lain ulkopuolelle on perusteltu sillä, että psykologi- ja kuraattoripalvelut olisivat saatavilla varhaiskasvatusikäisille lapsille sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kautta, esimerkiksi neuvolapalveluissa. Kaikkialla maassa neuvolat eivät kuitenkaan nykyään tarjoa psykologipalveluja.

– Varhaiskasvatuslakiin tulisi ehdottomasti kirjata velvoite psykologipalveluista varhaiskasvatuksessa, painottaa Psykologiliiton järjestökoordinaattori Katja Vähäkangas – Erityisesti alle kolmevuotiaiden haasteiden tunnistaminen, seuranta ja arviointi vaatii ehdottomasti vahvaa, jatkuvaa moniammatillisuutta.

Nyt annettu hallituksen esitys käsitellään valtion vuoden 2022 talousarvion käsittelyn yhteydessä.

Lue Psykologiliiton lausunto

Yhteisöllinen opiskeluhuolto kuuluu jatkossakin kouluun ja vaatii yhteistyötä31.8.2021 09:17:54 EEST | Tiedote

Suomen Psykologiliitto kiittää esitystä hyvinvointialueiden ja kuntien yhteistyön tarpeellisuudesta opiskeluhuollossa. Ennaltaehkäisevä yhteisöllinen opiskeluhuolto on nimenomaan koulujen ja oppilaitosten sekä opiskeluhuollon yhteistä työtä. Opiskeluhuollon toiminta tulee järjestää koulujen ja oppilaitosten tiloissa myös jatkossa. Opiskeluhuollon ohjauksen ja tietojärjestelmien on tuettava työn ennaltaehkäisevää ja terveyttä tukevaa luonnetta.

Sote-uudistus hyväksyttiin eduskunnassa – suuri osa psykologeista siirtyy hyvinvointialueiden palvelukseen23.6.2021 14:20:01 EEST | Tiedote

Sote-uudistus hyväksyttiin eduskunnassa. Uudistuksen myötä suuri osa psykologeista siirtyy työskentelemään perustettaville hyvinvointialueille. Suomen Psykologiliitto pitää sote-uudistusta tärkeänä ja kiittää perustason mielenterveyspalvelujen korostamista uudistuksessa. Opiskeluhuollon psykologien siirto hyvinvointialueelle puolestaan herättää huolta palvelujen turvaamisesta kouluissa ja oppilaitoksissa.

Suomen Psykologiliiton kanta eheytyshoitoihin on ehdottoman kielteinen15.6.2021 09:49:14 EEST | Tiedote

Psykologiaa ja psykologien työtä ohjaavia ydinarvoja ovat muun muassa yksilön oikeuksien ja arvon kunnioittaminen sekä vastuu, mikä tarkoittaa lujaa ihmisoikeuksien kunnioittamista ja edistämistä. Näin ollen Suomen Psykologiliitto haluaa selväsanaisesti ilmaista kantansa eheytyshoidoista vastuuttomana ja vakavasti ihmisoikeuksia loukkaavana toimintana, joka on ristiriidassa nykyaikaisen psykologiatieteen kanssa.