Keitele Group

Kolmivuotinen TES-ratkaisu turvaa työt kaikilla Keiteleen tehdaspaikkakunnilla ja alihankintaverkostossa

Keitele Forest Oy on tehnyt kolmivuotisen työehtosopimuksen Teollisuusliiton ja Ammattiliitto Pron kanssa. Neuvotteluratkaisuun päästiin valtakunnansovittelijan toimistossa Jukka Ahtelan johdolla käydyissä neuvotteluissa keskiviikkona 19.1. Sopimus allekirjoitetaan perjantaina 21. tammikuuta.

Keitele Forest Oy:n hallituksen puheenjohtaja Ilkka Kylävainion mukaan yrityksen lähtökohtana neuvottelujen alkaessa oli yleistä tasoa parempien palkankorotusten varmistaminen yrityksen työntekijöille Itä-Suomessa Keiteleellä, Etelä-Pohjanmaalla Alajärvellä ja Lapissa Kemijärvellä.

”Tämä oli myös neuvottelujen tulos, palkankorotuksista sovittiin tulevaksi kolmeksi vuodeksi. Meille on erittäin tärkeää toimia vastuullisesti ja pitkäjänteisesti, sillä ratkaisumme vaikuttavat 2000 henkilön elämään, kun mukaan luetaan myös aliurakoitsijat sekä auto- ja metsäkoneyritykset. Töiden ja viennin jatkuminen turvaa myös suomalaisten metsänomistajien tulot”, Kylävainio sanoo.

Keitele Forest työllistää suoraan noin 550 henkilöä ja välillisesti yli 1500 henkilöä metsänhoidossa, puunkorjuussa sekä kuljetuksessa ja logistiikassa. Keitele ei ole 40 vuoden historiansa aikana lomauttanut tai irtisanonut henkilökuntaansa. Konserni on viimeksi kuluneen 10 vuoden aikana investoinut sahoihinsa ja jatkojalostukseen Suomessa yhteensä 200 miljoonaa euroa. Keiteleen tuotannosta 90 prosenttia menee vientiin.

Myös Keitele Forestia 20.1. uhannut Teollisuusliiton työntekijöiden lakko peruuntui edellisiltana saavutetun sovittelutuloksen myötä. Torstaiaamuna kaikki työntekijät olivat töissä normaalisti.

Teollisuusliitto, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ja Rakennusliitto lopettivat kaikki Keitele Groupia koskevat saartotoimenpiteet jo sovittelun alettua 7. tammikuuta.

Kuvat

Keitele Group
Teollisuustie
72600 Keitele

020 746 9200http://www.keitelegroup.fi/

Keitele Forest Oy on vuonna 1981 perustettu perheyritys, josta on kasvanut yksi Suomen suurimmista mekaanisen puunjalostuksen toimijoista. Keitele Groupin arvot ovat asiakaslähtöisyys, kestävä kehitys ja tehokkuus. Toimitamme sahatavaraa ja jalosteita 30 maahan, suurimmat markkina-alueemme ovat EU-maat ja Japani. Tuotantolaitoksemme sijaitsevat Keiteleellä Itä-Suomessa, Alajärvellä Etelä-Pohjanmaalla ja Kemijärvellä Lapissa.

Emoyhtiö Keitele Forest Oy:n lisäksi Keitele-yhtiöihin kuuluvat sahayhtiöt Keitele Timber Oy (Keitele ja Alajärvi) ja Lappitimber Oy (Kemijärvi), jatkojalostusyksikkö Keitele Wood Products Oy (Keitele ja Kemijärvi) sekä Keitele Energy Oy, joka tuottaa energiaa sahauksen sivutuotteista.

Keitele Forest työllistää suoraan yli 500 henkilöä ja välillisesti yli 1500 henkilöä metsänhoidossa, puunkorjuussa sekä kuljetuksessa ja logistiikassa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Keitele Group

Keitele keskittyy työpaikkojen turvaamiseen, ei käräjöintiin AKT:n kanssa24.1.2024 11:45:51 EET | Tiedote

Käräjäoikeuden päätös AKT:n ja Keiteleen turvaamistoimiasiassa koskee oikeudenkäyntikulujen korvaamista, mutta turvaamistoimien laillisuutta ei tutkittu täysimittaisessa oikeudenkäynnissä. Pohjois-Savossa Keiteleellä, Etelä-Pohjanmaalla Alajärvellä ja Lapissa Kemijärvellä puujalosteita ja sahatavaraa valmistava Keitele keskittyy työpaikkojen turvaamiseen, ei käräjöintiin.