Komissio viilasi talletussuojaesitystään oikeaan suuntaan

Euroopan komissio kiirehtii jäsenmaita ja EU-parlamenttia viemään pankkiunionin maaliin. Tänään julkistamassaan tiedonannossa se tekee ehdotuksia, joiden avulla pankkiunionin edelleen kesken olevat osat voitaisiin saada valmiiksi vuoteen 2019 mennessä.

Parhaillaan käynnissä on erilaisia pankkisektorin riskejä vähentäviä ja nykyongelmia korjaavia hankkeita, joita komissio haluaa nopeuttaa. Lisäksi se tekee tiedonannossaan uusia avauksia, jotka liittyvät mm.  yhteiseen talletussuojajärjestelmään (European Deposit Insurance Scheme, EDIS). Komissio antoi asiasta asetusesityksen marraskuussa 2015, mutta hanke on edennyt hitaasti jäsenmaiden näkemyserojen vuoksi. Komissio ehdottaa nyt, että järjestelmä toteutettaisiin kahdessa vaiheessa ja ennen yhteisvastuun käyttöönottoa pankkien riskejä vähennettäisiin merkittävästi. FA pitää komission ulostuloa oikeansuuntaisena.

”Komission ehdotukset korjaavat ongelmia, joita alkuperäisessä talletussuojaehdotuksessa oli. On todennäköistä, että poliittisen tason neuvottelut saavat lähiaikoina lisävauhtia. Edelleen on kuitenkin monia vaikeita asioita, jotka kaipaavat ratkaisua, kuten valtionpapereiden kohtelu pankkien vakavaraisuussääntelyssä”, sanoo Finanssiala ry:n (FA) pääekonomisti Veli-Matti Mattila.

Komission ehdotuksen mukaan yhteisen talletussuojan ensimmäisessä vaiheessa, jälleenvakuutusvaiheessa, kansalliset talletussuojajärjestelmät saisivat yhteisrahastosta lainaa, jos niiden varat eivät riitä talletusten palauttamiseen asiakkaille pankin kaatuessa. Ennen lainan saantia kansallisen rahaston varat pitäisi käyttää kokonaan. Koska kyseessä on laina, mahdolliset tappiot jäisivät kansallisen rahaston kannettavaksi.

Ennen toiseen vaiheeseen, yhteisvakuutusvaiheeseen, siirtymistä pankkien taseet arvioitaisiin ongelmasaamisten osalta ja arvion perusteella määrättäisiin korjaustoimia. Yhteisvastuu otettaisiin käyttöön asteittain, ja kansalliset talletussuojarahastot jäisivät toimimaan yhteisen rahaston rinnalle. Yhteinen ja kansallinen rahasto kattaisivat mahdollisia tappioita yhdessä.

”FA on jo pitkään katsonut, että eri maiden pankkijärjestelmien kuntoerot ovat liian suuret, jotta yhteisvastuuta pankkiunionissa voitaisiin lisätä. Komission tiedonanto osoittaa, että myös se näkee kuntoerot suurena ongelmana, jotka on ratkaistava ennen kuin yhteinen talletussuoja voi edetä maaliin”, Mattila toteaa.

Hallitus parantamassa viljelijöiden mahdollisuuksia varautua satovahinkoihin17.1.2019 15:12Tiedote

Hallitus esittää satovahinkovakuutusten vapauttamista vakuutusmaksuverosta vuoden 2027 loppuun asti. Näin yhä useammat viljelijät saavat mahdollisuuden vakuuttaa satonsa vaikeiden vuosien varalta. Esimerkiksi vuoden 2017 sateisen ja kolean kesän takia jopa viidennes sadosta jäi korjaamatta. Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliiton MTK:n arvion mukaan huono sää aiheutti yli 100 miljoonan euron tappiot viljelijöille.

Rahastoista lunastettiin viime vuonna 3,9 miljardia euroa9.1.2019 07:24Tiedote

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin vuoden 2018 aikana nettomääräisesti yhteensä 3,9 miljardia euroa. Lisäksi rahastopääoma pieneni haastavan markkinakehityksen seurauksena. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli vuoden lopussa 110,1 miljardia euroa. Finanssiala ry:n julkaisemaan Rahastoraporttiin otettiin vuoden vaihteessa mukaan uusia rahastoja, mikä kasvatti pääomia 2,8 miljardilla eurolla.