Komissiolta kattava setti kestävien sijoitusten edistämiseksi

Euroopan komission tänään julkaisema toimintasuunnitelma kestävän rahoituksen edistämiseksi on merkittävä askel taistelussa ilmastonmuutosta vastaan. Toimintasuunnitelma sisältää kattavan setin toimenpiteitä, joilla mm. pääomia voidaan ohjata kohti kestäviä sijoituksia. Toimintasuunnitelma on laadittu pitkälti korkean tason asiantuntijaryhmän (HLEG) tekemien toimenpidesuositusten pohjalta.

"On hienoa, että komissio on ottanut laajasti huomioon HLEGin ehdotukset. Se miten nopeasti HLEGin raportin julkistuksen jälkeen komissio julkaisi toimintasuunnitelmansa, on osoitus kestävän rahoituksen edistämisen tärkeydestä", toteaa toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi Finanssiala ry:stä (FA)

HLEG pyrki tekemään kattavan arvion koko rahoitusjärjestelmästä, tunnistamaan pikaista muutosta vaativia osa-alueita sekä antamaan täsmällisiä suosituksia näiden osa-alueiden kehittämisestä.

"Rahoitusjärjestelmä ja sitä koskeva sääntely ovat laajoja ja monitahoisia kokonaisuuksia. Yhdellä yksittäisellä toimenpiteellä ei voida saavuttaa kestävän kehityksen tavoitteita ja muuttaa koko rahoitusjärjestelmää kestävämmäksi. Siksi toimenpiteiden kirjon on oltava laaja", Kauppi sanoo.

Kestävän kehityksen korostaminen edellyttää paljon muutoksia reaalitalouteen ja edellyttää mukaan kaikkia toimialoja.

"Komission toimintasuunnitelman keskeiset suositukset parantavat finanssialan mahdollisuuksia tukea kestävää kehitystä ja Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteita. On kuitenkin muistettava, että finanssisektori voi parhaimmillaankin vain tukea haluttua kehitystä", toteaa varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari FA:sta.

Kivisaari oli korkean tason asiantuntijaryhmän jäsenenä kehittämässä EU:lle kokonaisvaltaista kestävän rahoituksen suunnitelmaa.

HLEGin loppuraportissaan antamat suositukset pyrkivät vaikuttamaan Euroopan komission kestävän rahoituksen toteuttamiseen siten, että finanssialan toimijoiden lainsäädännöllinen taakka ja lainsäädännön monimutkaisuus eivät lisääntyisi.

Kivisaaren mukaan HLEGin mittapuuna on se, miten hyvin kestävä rahoitus otetaan pysyväksi osaksi eurooppalaisia markkinoita ja päätöksentekoa. Aika olisi jo siirtyä Euroopan rahoitusjärjestelmän kriisinjälkeisestä vakauttamisesta pitkäaikaisen kasvun tukemiseen.

Kivisaari on tyytyväinen komission toimintasuunnitelmaan. Hän rohkaisee kaikkia sidosryhmiä pohtimaan, mitä positiivisia vaikutuksia kestävän rahoituksen edistäminen voisi meille kaikille tuoda.

Vakuutuspetoksia tehtaillaan arviolta 30 miljoonan euron edestä18.7.2018 16:02Tiedote

Vakuutuspetoksissa tekotapojen kirjo on suuri: silmälaseista tuhopolttojen kautta valekuolleisiin. Vahinkoja lavastetaan, tehdään tahallaan tai liioitellaan. Kun vahinkoilmoitukseen liittyy petosepäily tai muuta merkittävää epäselvyyttä, vahinkokäsittelyyn tulevat usein mukaan vakuutustutkijat, kansanomaisemmin vakuutusetsivät. Viime vuonna vakuutustutkijoiden työn tuloksena epäselviä vahinkoilmoituksia paljastui arviolta 30 miljoonan euron edestä. Osa näistä oli petoksia, osassa vaadittua korvausta alennettiin tai se evättiin kokonaan. Mikäli nämä epäselvät vahingot olisi korvattu, koko summa olisi tullut rehellisten vakuutuksenottajien maksettavaksi.