Komissiolta kattava setti kestävien sijoitusten edistämiseksi

Euroopan komission tänään julkaisema toimintasuunnitelma kestävän rahoituksen edistämiseksi on merkittävä askel taistelussa ilmastonmuutosta vastaan. Toimintasuunnitelma sisältää kattavan setin toimenpiteitä, joilla mm. pääomia voidaan ohjata kohti kestäviä sijoituksia. Toimintasuunnitelma on laadittu pitkälti korkean tason asiantuntijaryhmän (HLEG) tekemien toimenpidesuositusten pohjalta.

"On hienoa, että komissio on ottanut laajasti huomioon HLEGin ehdotukset. Se miten nopeasti HLEGin raportin julkistuksen jälkeen komissio julkaisi toimintasuunnitelmansa, on osoitus kestävän rahoituksen edistämisen tärkeydestä", toteaa toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi Finanssiala ry:stä (FA)

HLEG pyrki tekemään kattavan arvion koko rahoitusjärjestelmästä, tunnistamaan pikaista muutosta vaativia osa-alueita sekä antamaan täsmällisiä suosituksia näiden osa-alueiden kehittämisestä.

"Rahoitusjärjestelmä ja sitä koskeva sääntely ovat laajoja ja monitahoisia kokonaisuuksia. Yhdellä yksittäisellä toimenpiteellä ei voida saavuttaa kestävän kehityksen tavoitteita ja muuttaa koko rahoitusjärjestelmää kestävämmäksi. Siksi toimenpiteiden kirjon on oltava laaja", Kauppi sanoo.

Kestävän kehityksen korostaminen edellyttää paljon muutoksia reaalitalouteen ja edellyttää mukaan kaikkia toimialoja.

"Komission toimintasuunnitelman keskeiset suositukset parantavat finanssialan mahdollisuuksia tukea kestävää kehitystä ja Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteita. On kuitenkin muistettava, että finanssisektori voi parhaimmillaankin vain tukea haluttua kehitystä", toteaa varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari FA:sta.

Kivisaari oli korkean tason asiantuntijaryhmän jäsenenä kehittämässä EU:lle kokonaisvaltaista kestävän rahoituksen suunnitelmaa.

HLEGin loppuraportissaan antamat suositukset pyrkivät vaikuttamaan Euroopan komission kestävän rahoituksen toteuttamiseen siten, että finanssialan toimijoiden lainsäädännöllinen taakka ja lainsäädännön monimutkaisuus eivät lisääntyisi.

Kivisaaren mukaan HLEGin mittapuuna on se, miten hyvin kestävä rahoitus otetaan pysyväksi osaksi eurooppalaisia markkinoita ja päätöksentekoa. Aika olisi jo siirtyä Euroopan rahoitusjärjestelmän kriisinjälkeisestä vakauttamisesta pitkäaikaisen kasvun tukemiseen.

Kivisaari on tyytyväinen komission toimintasuunnitelmaan. Hän rohkaisee kaikkia sidosryhmiä pohtimaan, mitä positiivisia vaikutuksia kestävän rahoituksen edistäminen voisi meille kaikille tuoda.

Puolueeton lääketieteellinen asiantuntijalausunto tarpeen korvausriidoissa25.9.2018 06:00Tiedote

Korkein oikeus (KKO) ja oikeusministeri Antti Häkkänen ovat viime aikoina nostaneet esiin tärkeän asian sosiaalivakuutusta koskevien etuudenhakijoiden oikeusturvasta. Etuuksia ja korvauksia koskevissa riitatapauksissa on kiistan käsittelyä varten vaikeaa saada ulkopuolisen puolueettoman tahon antamia lääketieteellisiä asiantuntijalausuntoja. Vakuutus- ja työeläkeyhtiöitä edustava Finanssiala ry (FA) kannattaa ministerin ja KKO:n tavoitetta, että asia saadaan pikaisesti kuntoon. FA:n mukaan asiantuntijalausuntojen laadinnassa on otettava huomioon kaikkien etuuskiistoja käsittelevien tuomioistuinten ja muutoksenhakuelinten tarpeet.

Lobbaus on osa demokratiaa – lobbarirekisteri on tarpeen21.9.2018 13:24Tiedote

Finanssiala ry (FA) on samaa mieltä kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen kanssa siitä, että Suomeen tulee perustaa kattava lobbarirekisteri. Lobbaus kuuluu olennaisena osana avoimeen ja moniarvoiseen demokratiaan. Siksi siitä on syytä tehdä avointa ja läpinäkyvää. Vehviläinen vastaanotti perjantaina 21.9. Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden laatiman raportin, jossa tarkasteltiin lobbarirekisterin kansainvälisiä esimerkkejä.