Komissiolta kattava setti kestävien sijoitusten edistämiseksi

Euroopan komission tänään julkaisema toimintasuunnitelma kestävän rahoituksen edistämiseksi on merkittävä askel taistelussa ilmastonmuutosta vastaan. Toimintasuunnitelma sisältää kattavan setin toimenpiteitä, joilla mm. pääomia voidaan ohjata kohti kestäviä sijoituksia. Toimintasuunnitelma on laadittu pitkälti korkean tason asiantuntijaryhmän (HLEG) tekemien toimenpidesuositusten pohjalta.

"On hienoa, että komissio on ottanut laajasti huomioon HLEGin ehdotukset. Se miten nopeasti HLEGin raportin julkistuksen jälkeen komissio julkaisi toimintasuunnitelmansa, on osoitus kestävän rahoituksen edistämisen tärkeydestä", toteaa toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi Finanssiala ry:stä (FA)

HLEG pyrki tekemään kattavan arvion koko rahoitusjärjestelmästä, tunnistamaan pikaista muutosta vaativia osa-alueita sekä antamaan täsmällisiä suosituksia näiden osa-alueiden kehittämisestä.

"Rahoitusjärjestelmä ja sitä koskeva sääntely ovat laajoja ja monitahoisia kokonaisuuksia. Yhdellä yksittäisellä toimenpiteellä ei voida saavuttaa kestävän kehityksen tavoitteita ja muuttaa koko rahoitusjärjestelmää kestävämmäksi. Siksi toimenpiteiden kirjon on oltava laaja", Kauppi sanoo.

Kestävän kehityksen korostaminen edellyttää paljon muutoksia reaalitalouteen ja edellyttää mukaan kaikkia toimialoja.

"Komission toimintasuunnitelman keskeiset suositukset parantavat finanssialan mahdollisuuksia tukea kestävää kehitystä ja Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteita. On kuitenkin muistettava, että finanssisektori voi parhaimmillaankin vain tukea haluttua kehitystä", toteaa varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari FA:sta.

Kivisaari oli korkean tason asiantuntijaryhmän jäsenenä kehittämässä EU:lle kokonaisvaltaista kestävän rahoituksen suunnitelmaa.

HLEGin loppuraportissaan antamat suositukset pyrkivät vaikuttamaan Euroopan komission kestävän rahoituksen toteuttamiseen siten, että finanssialan toimijoiden lainsäädännöllinen taakka ja lainsäädännön monimutkaisuus eivät lisääntyisi.

Kivisaaren mukaan HLEGin mittapuuna on se, miten hyvin kestävä rahoitus otetaan pysyväksi osaksi eurooppalaisia markkinoita ja päätöksentekoa. Aika olisi jo siirtyä Euroopan rahoitusjärjestelmän kriisinjälkeisestä vakauttamisesta pitkäaikaisen kasvun tukemiseen.

Kivisaari on tyytyväinen komission toimintasuunnitelmaan. Hän rohkaisee kaikkia sidosryhmiä pohtimaan, mitä positiivisia vaikutuksia kestävän rahoituksen edistäminen voisi meille kaikille tuoda.

Pankkibarometri: Lainakysyntä hieman alkuvuotta laimeampaa15.6.2018 07:00Tiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan kotitalouksien ja yritysten luotonkysyntä on edelleen viime vuotta vilkkaampaa, mutta kasvun arvioidaan hieman laimentuneen verrattuna alkuvuoteen. Heinäkuun alusta kiristyvä asuntolainojen lainakatto on todennäköisesti vaikuttanut pankinjohtajien arvioihin kotitalouksien luotonkysynnän kehityksestä. Barometrikysely II/2018 tehtiin touko-kesäkuun vaihteessa.