Komissiolta kattava setti kestävien sijoitusten edistämiseksi

Euroopan komission tänään julkaisema toimintasuunnitelma kestävän rahoituksen edistämiseksi on merkittävä askel taistelussa ilmastonmuutosta vastaan. Toimintasuunnitelma sisältää kattavan setin toimenpiteitä, joilla mm. pääomia voidaan ohjata kohti kestäviä sijoituksia. Toimintasuunnitelma on laadittu pitkälti korkean tason asiantuntijaryhmän (HLEG) tekemien toimenpidesuositusten pohjalta.

"On hienoa, että komissio on ottanut laajasti huomioon HLEGin ehdotukset. Se miten nopeasti HLEGin raportin julkistuksen jälkeen komissio julkaisi toimintasuunnitelmansa, on osoitus kestävän rahoituksen edistämisen tärkeydestä", toteaa toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi Finanssiala ry:stä (FA)

HLEG pyrki tekemään kattavan arvion koko rahoitusjärjestelmästä, tunnistamaan pikaista muutosta vaativia osa-alueita sekä antamaan täsmällisiä suosituksia näiden osa-alueiden kehittämisestä.

"Rahoitusjärjestelmä ja sitä koskeva sääntely ovat laajoja ja monitahoisia kokonaisuuksia. Yhdellä yksittäisellä toimenpiteellä ei voida saavuttaa kestävän kehityksen tavoitteita ja muuttaa koko rahoitusjärjestelmää kestävämmäksi. Siksi toimenpiteiden kirjon on oltava laaja", Kauppi sanoo.

Kestävän kehityksen korostaminen edellyttää paljon muutoksia reaalitalouteen ja edellyttää mukaan kaikkia toimialoja.

"Komission toimintasuunnitelman keskeiset suositukset parantavat finanssialan mahdollisuuksia tukea kestävää kehitystä ja Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteita. On kuitenkin muistettava, että finanssisektori voi parhaimmillaankin vain tukea haluttua kehitystä", toteaa varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari FA:sta.

Kivisaari oli korkean tason asiantuntijaryhmän jäsenenä kehittämässä EU:lle kokonaisvaltaista kestävän rahoituksen suunnitelmaa.

HLEGin loppuraportissaan antamat suositukset pyrkivät vaikuttamaan Euroopan komission kestävän rahoituksen toteuttamiseen siten, että finanssialan toimijoiden lainsäädännöllinen taakka ja lainsäädännön monimutkaisuus eivät lisääntyisi.

Kivisaaren mukaan HLEGin mittapuuna on se, miten hyvin kestävä rahoitus otetaan pysyväksi osaksi eurooppalaisia markkinoita ja päätöksentekoa. Aika olisi jo siirtyä Euroopan rahoitusjärjestelmän kriisinjälkeisestä vakauttamisesta pitkäaikaisen kasvun tukemiseen.

Kivisaari on tyytyväinen komission toimintasuunnitelmaan. Hän rohkaisee kaikkia sidosryhmiä pohtimaan, mitä positiivisia vaikutuksia kestävän rahoituksen edistäminen voisi meille kaikille tuoda.

Hallitus parantamassa viljelijöiden mahdollisuuksia varautua satovahinkoihin17.1.2019 15:12Tiedote

Hallitus esittää satovahinkovakuutusten vapauttamista vakuutusmaksuverosta vuoden 2027 loppuun asti. Näin yhä useammat viljelijät saavat mahdollisuuden vakuuttaa satonsa vaikeiden vuosien varalta. Esimerkiksi vuoden 2017 sateisen ja kolean kesän takia jopa viidennes sadosta jäi korjaamatta. Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliiton MTK:n arvion mukaan huono sää aiheutti yli 100 miljoonan euron tappiot viljelijöille.

Rahastoista lunastettiin viime vuonna 3,9 miljardia euroa9.1.2019 07:24Tiedote

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin vuoden 2018 aikana nettomääräisesti yhteensä 3,9 miljardia euroa. Lisäksi rahastopääoma pieneni haastavan markkinakehityksen seurauksena. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli vuoden lopussa 110,1 miljardia euroa. Finanssiala ry:n julkaisemaan Rahastoraporttiin otettiin vuoden vaihteessa mukaan uusia rahastoja, mikä kasvatti pääomia 2,8 miljardilla eurolla.