Komission ehdotus ennallistamisasetukseksi kaipaa realismia

Euroopan komission lakiluonnoksessa esitetty ennallistamistavoite on mittakaavaltaan valtava. Metsäteollisuus ry pitää asetuksen kustannusvaikutuksia ja toimivallan siirtoa komissiolle huolestuttavana. Metsäteollisuus odottaa Suomen hallitukselta laajaa vaikutustenarviointia sekä vahvaa vaikuttamista asetuksen jatkovalmisteluun.

Euroopan komission 22.6.2002 julkaisema asetusehdotus sisältää laajat vaatimukset elinympäristöjen ja ekosysteemien ennallistamiselle. Ehdotus asettaa jäsenvaltioille sitovat, prosentuaaliset tavoitteet EU:n luontodirektiivin määrittelemien elinympäristöjen tilan parantamiselle. Jäsenvaltioiden tulee arvioida kyseisten elinympäristöjen tila ja ennallistaa niitä, joiden tila todetaan heikentyneeksi.

Metsäteollisuus pitää esitystä erittäin haastavana ja vaatii esityksen suorien ja välillisten vaikutusten huolellista kokonaisarviointia. Hallituksen on ponnekkaasti ryhdyttävä toimiin lakiehdotuksen saamiseksi realistiseksi.

- Luonnon monimuotoisuuden ja metsien terveyden edistäminen on tärkeää meille kaikille. Ennallistamisessa on kuitenkin huomioitava kansalliset erityispiirteet ja toimien pitää olla kustannustehokkaita, toteaa Metsäteollisuus ry:n EU-metsäasioiden päällikkö Maija Rantamäki.

Komission vaikutustenarvioinnin mukaan ennallistamisen kustannusvaikutukset ovat Suomelle EU-alueen kolmanneksi suurimmat, lähes miljardi euroa vuosittain. Summa on bruttokansantuotteeseen suhteutettuna EU-jäsenvaltioiden korkein. Arviosta puuttuvat muun muassa epäsuorat vaikutukset.

- Tämän kokoluokan esitysten tulisi herättää keskustelua tavoitteiden asettamisen järkevyydestä ja taakan tasapuolisesta jakamisesta jäsenvaltioiden välillä, näkee Rantamäki.

Asetusehdotuksessa annettavien tavoitteiden ja velvoitteiden täyttämiseksi jäsenmaat laativat kansalliset ennallistamissuunnitelmat komission arvioitaviksi. Komissio korostaa jäsenvaltioiden päätösvaltaa suunnitelmien laadinnassa, mutta edellyttää samalla, että jäsenvaltioiden tulee lopullisessa ennallistamissuunnitelmassaan ottaa huomioon komission antamat kommentit.

-  Esitys on jälleen osoitus komission astumisesta kansallisen päätäntävallan tontille. Haluammeko sitä, kysyy Rantamäki.

Seuraavaksi ehdotus siirtyy parlamentin ja neuvoston käsittelyyn.

Lisätietoja: Maija Rantamäki, +358 40 828 3012, maija.rantamaki@forestindustries.fi

Suomi on maailman suurimpia sellun, paperin ja kartongin tuottajia sekä Euroopan kärkeä sahatavaran tuottajana. Metsäteollisuuden laaja kotimainen arvoketju työllistää noin 100 000 suomalaista ja vastaa noin viidenneksestä maamme tavaraviennistä. Suomalainen metsäteollisuus tunnetaan myös metsävaroja kasvattavasta osaamisestaan sekä uutta luovista innovaatioistaan. Metsäteollisuus ry toimii 72 metsäteollisuusyrityksen elinkeino- ja työmarkkinapoliittisena edunvalvojana.

Finland is one of the world's largest producer of pulp, paper and paperboard in addition to being one of Europe's largest producers of sawn timber. The forest industry directly and indirectly employs approximately 100,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society. Finland has a unique opportunity to pioneer the bioeconomy thanks to the abundant forest resources, sustainable forestry practices and the first-rate expertise and competence of the forest cluster as a whole.

Alkuvuoden puukauppa neljänneksen hiljaisempaa edellisvuoteen verrattuna17.5.2022 12:05:43 EEST | Tiedote

‍Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ostivat tammi-huhtikuussa puuta yksityismetsistä 7,4 miljoonaa kuutiota, mikä on 24 prosenttia vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Vuosi Kuitupuu Tukit Muut Kokonaismäärä Muutos 2022 3,8 milj. m³ 3,2 milj. m³ 0,4 milj. m³ 7,4 milj. m³ - 24 % 2021 4,8 milj. m³ 4,6 milj. m³ 0,4 milj. m³ 9,8 milj. m³ ‍Tammi-huhtikuussa kuitupuun ostomäärä oli 20 prosenttia vähemmän ja tukkien 29 prosenttia kuin viime vuoden vastaavana aikana. - Kysyntää kotimaiselle puulle on ja odotamme tarjonnankin loppuvuodesta vilkastuvan merkittävästi, toteaa Metsäteollisuus ry:n metsäjohtaja Karoliina Niemi. ‍Kantohinnat ennallaan ‍Havutukkien kantohinnat olivat huhtikuussa 2 prosenttia korkeammat kuin maaliskuussa. Koivutukin kantohinta oli samalla tasolla kuin maaliskuussakin. Kuitupuiden kantohinnat olivat 1–2 prosenttia korkeammalla kuin maaliskuussa. 2022 huhtikuu Mäntytukki Kuusitukki Kuitupuu Keskihinta 63 € m³ 67 € m³ 18-20 € m³ Vaihteluväli 40-67 € m³ 40-70

Raportti: Näin Suomi voittaa kilpailun vihreistä investoinneista ja työpaikoista – seuraavalle hallitukselle kuuden kohdan korjauslista5.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Teollisuuspolitiikka on tehnyt näyttävän paluun kansainväliseen keskusteluun viime vuosien aikana. Vientiteollisuuden tilaama raportti kertoo, kuinka Suomi voi pärjätä uudenlaisen teollisuuspolitiikan aikakaudella ja voittaa kilpailun vihreistä investoinneista ja työpaikoista. Risto E.J. Penttilän johdolla valmisteltu raportti esittelee erilaisia skenaarioita, johtopäätöksiä ja kuuden kohdan korjauslistan seuraavalle hallitukselle. Avain menestykseen on huolehtia yritysten toimintaedellytyksistä.