Komission, EU-parlamentin ja valtiovarainministeriön näkemyksiä pankkiunionin syventämisestä – tervetuloa webinaariin 17. maaliskuuta

​Finanssiala ry järjestää korkean tason webinaarin Pankkiunionin syventämisestä 17. maaliskuuta klo 9.30 Tilaisuudessa puhuvat EU-komission finanssiasioista vastaavan osaston pääjohtaja John Berrigan, europarlamentaarikko Eero Heinäluoma sekä kansainvälisten ja rahoitusmarkkina-asioiden alivaltiosihteeri Leena Mörttinen. Finanssialan näkemyksiä sekä kommentteja keskusteluun tuovat FA:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi sekä johtaja ja pääekonomisti Veli-Matti Mattila.

Euroryhmä valmistelee tänä keväänä tarkempaa suunnitelmaa, kuinka pankkiunionin syventämisessä edetään. Euroopan komissio valmistelee samaan aikaan ehdotuksiaan pankkien kriisinratkaisusääntelyn uudistamisesta ja mahdollisesta pankkien yhteistakuumekanismista. Kesäkuun valtionpäämiesten huippukokous keskustelee suunnitelmista. Webinaari tarjoaa mahdollisuuden kuulla näkemyksiä valmistelun suunnasta sekä Euroopan komission ja parlamentin että Suomen valtiovarainministeriön ja finanssialan edustajien suulla.

Webinaari on englanninkielinen.

Ilmoittaudu

Sijoitusrahastojen suosio vankka – pääoma kohosi 140 miljardiin12.4.2021 14:54:33 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin maaliskuussa 2021 uutta pääomaa yhteensä 1,1 miljardia euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli maaliskuun lopussa 140 miljardia euroa, kun se oli helmikuun lopussa 136 miljardia. Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Miten opastaa digiasioissa? – suosituspaketti auttaa finanssialan digikoukeroiden selvittelyssä24.3.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Sähköinen asiointi helpottaa pankki- vakuutus- ja eläkeasioiden hoitoa. Finanssialan yritykset tarjoavat asiakkailleen monipuolisia ja pitkälle kehitettyjä digitaalisia palveluita. Digipalveluiden yleistyessä lisääntyy myös tuen tarve. Finanssiala ry on yhdessä jäsentensä kanssa laatinut suosituksia auttamaan finanssiasioiden digiopastuksessa. Suosituspaketti esitellään Finanssiala ry:n pyöreän pöydän webinaarissa keskiviikkona 24. maaliskuuta kello 9. Voit seurata tilaisuutta tekstin lopun linkistä.

Digitaidoilla sujuvuutta arkeen – Tervetuloa turvalliset digipalvelut arjen apuna -webinaariin keskiviikkona 24. maaliskuuta23.3.2021 10:49:22 EET | Kutsu

Digitaitoja vahvistamalla lisätään arjen sujuvuutta ja edistetään hyvinvointia. Digitaalisten palveluiden käyttö on yksi tärkeimmistä kansalaistaidoista. Siksi on tärkeätä, että kaikki pysyvät mukana. Miten parannamme entisestään sujuvaa ja turvallista digiasiointia finanssialan asioissa? Tervetuloa webinaariin keskiviikkona 24.3 klo 9-11.00 kuuntelemaan ja keskustelemaan parhaista käytännöistä digiopastuksen saralla. Tilaisuudessa puhuu kuntaministeri Sirpa Paatero, joka kertoo hallituksen asettamista tavoitteista digitalisaation edistämisessä.

Finanssiala avaa vaikuttamistyötään uusilla verkkosivuilla - julkistamme keitä päättäjiä lobbasimme17.3.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Nyt julkistetuilla Finanssiala ry:n (FA) uusilla verkkosivuilla, osoitteessa finanssiala.fi, avataan konkreettisesti ensimmäistä kertaa finanssialan vaikuttamistyötä. FA julkistaa jatkossa vuosittain lobbauksen avoimuustilinpäätöksen. Siinä kerrotaan, keitä poliittisia päättäjiä eli kansanedustajia, ministereitä ja ministereiden valtiosihteereitä sekä EU-parlamentaarikkoja ja komission virkamiehiä FA:n johto ja asiantuntijat ovat lobanneet tärkeimmissä ajankohtaisissa edunvalvontateemoissa edellisen vuoden aikana.

Pankkibarometri: Kotitaloudet ja yritykset valmistautumassa pandemian jälkeiseen aikaan16.3.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan kotitalouksien luotonkysyntä on alkuvuoden 2021 aikana ollut vilkasta. Myös pankinjohtajien odotukset lähikuukausien lainanottohalukkuudesta ovat hyvät. Yritysten luotonkysyntä oli alkuvuonna edelleen heikkoa mutta alavireisyys on kuitenkin vähenemässä. Kevään luotonkysyntää koskevien odotusten tarkastelussa on otettava huomioon, että vertailuajankohtana keväällä 2020 kysyntä hiljeni voimakkaasti koronapandemian puhjettua. Barometrikysely I/2021 tehtiin pankinjohtajille helmi-maaliskuun vaihteessa.