Kommunerna deltar i Idrottsgalan 2018: Kommunförbundet efterlyser Finlands aktivaste kommun

I tävlingen Finlands aktivaste kommun, som nu ordnas för första gången, söks den kommun som på bästa sätt främjat kommuninvånarnas motionsmöjligheter. Tävlingen är en del av programmet för den nationella Idrottsgalan och den ordnas av Kommunförbundet i samarbete med Institutet för hälsa och välfärd THL, Finlands Olympiska kommitté och Idrottsgalan. Vinnaren kommer att belönas med Unopokalen 18.1.2018 vid Idrottsgalan på Hartwall Arena i Helsingfors.

KOMMUNFÖRBUNDET INFORMERAR
30.10.2017
Får publiceras genast

Kommunerna deltar i Idrottsgalan 2018:
Kommunförbundet efterlyser Finlands aktivaste kommun

Tre tävlingskategorier

Tävlingen Finlands aktivaste kommun har tre kategorier: Kommunen som främjare av mångsidiga idrottsplatser som lockar till att motionera, Kommunens motionsfrämjande åtgärder, projekt- och försöksverksamhet och Kommunens idrottsverksamhet som förstärkare av partnerskap.

Vid valet av vinnare betonas bland annat följande faktorer: idrottsanläggningarnas tillgänglighet, helheten av idrottsplatser, utbud av verksamhet som riktar sig till grupper som motionerar mindre, motionsrådgivning samt samarbetet med tredje sektorn.

Alla kommuner kan ställa upp som kandidat i en eller flera tävlingskategorier. Vinnarkommunen väljs av Idrottsgalans jury.

Tävlingen är öppen och avgiftsfri för alla kommuner. Anmälningstiden går ut fredag 17.11.2017 kl. 12:00. Ett anmälningsformulär har skickats till kommunernas registraturer. Tre kandidater för Finlands aktivaste kommun offentliggörs 2.12.2017 i direktsändingen av Yles Urheiluviikonloppu.

Närmare upplysningar
www.kommunforbundet.fi/aktivastekommunen #liikkuvinkunta
Esa Nieminen, direktör för kommunikation och samhällsrelationer, tfn 040 546 6424
Kari Sjöholm, sakkunnig, idrott, tfn 0500 750 721

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Kommunförbundets styrelse godkände förbundets mål för regeringsprogrammet 2019-2023: Det flerdimensionella kommunfältets verksamhetsförutsättningar och självstyrelse måste stärkas18.10.2018 15:14Tiedote

Kommunförbundets styrelse har på sitt möte 18.10.2018 godkänt förbundets mål för regeringsprogrammet för riksdagsperioden 2019–2013. Förbundet kommer att ompröva sina mål när landskaps- och vårdreformens framskridande avgjorts. I alla scenarier kommer kommunerna ännu under flera år att ansvara för kommuninvånarnas social- och hälsovårdstjänster.