Kommunerna deltar i Idrottsgalan 2018: Kommunförbundet efterlyser Finlands aktivaste kommun

I tävlingen Finlands aktivaste kommun, som nu ordnas för första gången, söks den kommun som på bästa sätt främjat kommuninvånarnas motionsmöjligheter. Tävlingen är en del av programmet för den nationella Idrottsgalan och den ordnas av Kommunförbundet i samarbete med Institutet för hälsa och välfärd THL, Finlands Olympiska kommitté och Idrottsgalan. Vinnaren kommer att belönas med Unopokalen 18.1.2018 vid Idrottsgalan på Hartwall Arena i Helsingfors.

KOMMUNFÖRBUNDET INFORMERAR
30.10.2017
Får publiceras genast

Kommunerna deltar i Idrottsgalan 2018:
Kommunförbundet efterlyser Finlands aktivaste kommun

Tre tävlingskategorier

Tävlingen Finlands aktivaste kommun har tre kategorier: Kommunen som främjare av mångsidiga idrottsplatser som lockar till att motionera, Kommunens motionsfrämjande åtgärder, projekt- och försöksverksamhet och Kommunens idrottsverksamhet som förstärkare av partnerskap.

Vid valet av vinnare betonas bland annat följande faktorer: idrottsanläggningarnas tillgänglighet, helheten av idrottsplatser, utbud av verksamhet som riktar sig till grupper som motionerar mindre, motionsrådgivning samt samarbetet med tredje sektorn.

Alla kommuner kan ställa upp som kandidat i en eller flera tävlingskategorier. Vinnarkommunen väljs av Idrottsgalans jury.

Tävlingen är öppen och avgiftsfri för alla kommuner. Anmälningstiden går ut fredag 17.11.2017 kl. 12:00. Ett anmälningsformulär har skickats till kommunernas registraturer. Tre kandidater för Finlands aktivaste kommun offentliggörs 2.12.2017 i direktsändingen av Yles Urheiluviikonloppu.

Närmare upplysningar
www.kommunforbundet.fi/aktivastekommunen #liikkuvinkunta
Esa Nieminen, direktör för kommunikation och samhällsrelationer, tfn 040 546 6424
Kari Sjöholm, sakkunnig, idrott, tfn 0500 750 721

09 7711http://www.kunnat.net

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

//RÄTTELSE TILL PRESSMEDDELANDET SOM SKICKADES KLOCKAN 12:55: ANTALET KOMMUNER SOM HÖJT SIN SKATTESATS ÄR 53, INTE 52 SOM DET MEDDELADES TIDIGARE// Kommunernas genomsnittliga inkomstskattesats sjunker för första gången på över 20 år//17.11.2017 22:26Tiedote

//TRE MENINGAR KORRIGERADE: 1) TVÅ MENINGAR I ANDRA STYCKET: SKATTESATSEN SÄNKS ÅR 2018 I SEX KOMMUNER OCH HÖJS I 53. ANTALET KOMMUNER SOM HÖJER SIN SKATTESATS ÄR SEX FLER ÄN I FJOL. 2) FÖLJANDE MENING I FEMTE STYCKET: TOTALT TIO KOMMUNER VALDE ATT HÖJA SKATTESATSEN MED 1,00 PROCENTENHETER// Rättelsen beror på att inkomstskattesatsen i Siikainens kommun höjs med en procentenhet, från 21 till 22 procent.

//KORJAUS KELLO 12.55 LÄHETETTYYN TIEDOTTEESEEN TULOVEROPROSENTTIA KOROTTANEIDEN KUNTIEN MÄÄRÄ ON 53, EI AIEMMIN ILMOITETTU 52// Kuntien keskimääräinen tuloveroprosentti laskee ensimmäisen kerran yli 20 vuoteen17.11.2017 21:55Tiedote

//KORJATTU KOLME VIRKETTÄ: 1) TOISESSA KAPPALEESSA KAKSI VIRKETTÄ: VEROPROSENTTI LASKEE VUONNA 2018 KUUDESSA KUNNASSA JA NOUSEE 53 KUNNASSA. KOROTTAJIA ON KUUSI ENEMMÄN KUIN VIIME VUONNA. 2) VIIDENNESSÄ KAPPALEESSA VIRKE: SUURIN KOROTUS ON 1,00 PROSENTTIYKSIKKÖÄ, JOKA TEHTIIN YHTEENSÄ KYMMENESSÄ KUNNASSA// Korjaus johtuu siitä, että Siikaisten kunnan tuloveroprosentti nousee vuodelle 2018 yhdellä prosenttiyksiköllä, 21 prosentista 22 prosenttiin.

Landskapens och kommunernas samarbete i säkerhetsfrågor bör garanteras15.11.2017 12:51Tiedote

Det finns en risk att landskapens säkerhetsmyndigheter fjärmar sig från kommunerna på ett sätt som äventyrar räddningsväsendets samarbete med dem. Detta skulle med mycket stor sannolikhet innebära att säkerhetsarbetets genomslagskraft försvagas, vilket i sin tur skulle återspeglas på ett negativt sätt på möjligheterna att uppnå de lokala, regionala och nationella målen, sade Kommunförbundets vice vd Timo Reina i Kuopio på onsdagen. I sitt anförande vid seminariet för Räddningsinstitutets och Regionförvaltningsverkets beredskapsövning ITÄ2017 framhävde Reina vikten av att säkerställa ett tätt samarbete i fortsättningen.

Maakuntien ja kuntien yhteistyö turvallisuuskysymyksissä varmistettava15.11.2017 11:08Tiedote

On riskinä, että maakuntien turvallisuusviranomaiset etääntyvät kunnista tavalla, joka vaarantaa pelastustoimen kuntayhteistyön. Tämä merkitsisi hyvin suurella todennäköisyydellä turvallisuustyön vaikuttavuuden heikkenemistä, mikä heijastuisi kielteisellä tavalla paikallisesti, alueellisesti ja kansallisesti asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen, totesi Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina Kuopiossa keskiviikkona.