Kommunerna deltar i Idrottsgalan 2019: Kommunförbundet efterlyser Finlands aktivaste kommun

I tävlingen Finlands aktivaste kommun, som nu ordnas för andra gången, söks åter den kommun som på bästa sätt främjat kommuninvånarnas motionsmöjligheter. I år är temat kommunernas livskraft och sociala gemenskap.

Tävlingen är en del av programmet för den nationella Idrottsgalan och den ordnas av Kommunförbundet i samarbete med Undervisnings- och kulturministeriet. Vinnaren belönas med Uno-pokalen under Idrottsgalan som ordnas på Hartwall Arenan i Helsingfors 17.1.2019.

Livskraft och social gemenskap genom idrott

I tävlingen söks den kommun som med hjälp av motion och idrott lyckats stärka livskraften och den sociala gemenskapen på orten. Vid valet av vinnare betonas särskilt hur väl kommunen lyckats göra idrott och motion till en attraktionsfaktor och hur mycket idrott och motion bidragit till den sociala gemenskapen i kommunen.

– Med tävlingen Finlands aktivaste kommun vill Kommunförbundet synliggöra det goda arbete som kommunerna gör för att främja motion, idrott och hälsa. Samtidigt vill vi lyfta fram god praxis och exempel som kan spridas till hela kommunfältet, säger Teemu Japisson, sakkunnig i idrotts- och ungdomsfrågor.

Tävlingen är öppen och avgiftsfri för alla kommuner. Anmälan till tävlingen via denna länk:

Anmälningstiden löper ut fredag 19.10 kl. 12. Kommunförbundets expertjury väljer ut tre finalister, som offentliggörs i Yles direktsändning 8.12.

kommunforbundet.fi/aktivastekommunen #liikkuvinkunta

Teemu Japisson, sakkunnig, tfn 0400 878 949

Riina Siirtola, tiedottaja, Kuntaliitto, p. 050 577 1021

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Kommunförbundets styrelse godkände förbundets mål för regeringsprogrammet 2019-2023: Det flerdimensionella kommunfältets verksamhetsförutsättningar och självstyrelse måste stärkas18.10.2018 15:14Tiedote

Kommunförbundets styrelse har på sitt möte 18.10.2018 godkänt förbundets mål för regeringsprogrammet för riksdagsperioden 2019–2013. Förbundet kommer att ompröva sina mål när landskaps- och vårdreformens framskridande avgjorts. I alla scenarier kommer kommunerna ännu under flera år att ansvara för kommuninvånarnas social- och hälsovårdstjänster.