Kommunernas marknadsföringsundersökning 2018: Marknadsföringen till stöd för kommunens livskraft ökar
Kommunförbundets marknadsföringsundersökning i kommunsektorn genomfördes i november 2018. Enkäten besvarades av 111 kommuner, alltså 37,6 procent av fastlandskommunerna. Undersökningen genomfördes nu för fjärde gången, senast år 2016.
Kommunerna tillfrågades om organiseringen av marknadsföringen, resurserna, målen och planeringen, kommunens profilering, lockbeten för inflyttning, den visuella framtoningen, metoderna för marknadsföringskommunikationen och samarbetet med reklambyråer.
– Marknadsföringsåtgärderna har en stark koppling till kommunernas strategiska mål. Bland kommunerna som svarat hade 52 procent gjort upp separata marknadsföringsplaner utgående från målen, säger Kommunförbundets marknadsföringschef Eija Rautiainen.
Gemensam marknadsföring och digitala metoder
– Kommunerna samarbetar med andra kommuner i synnerhet inom turismen men också i närings- och företagsmarknadsföringen. Däremot är samarbetet med andra sammanslutningar såsom turistorganisationer samt aktörer inom näringsliv och kultur mindre vanligt.
– Man satsar mer än tidigare på intern marknadsföring och kommunikation till kommunens personal. Det ger också marknadsföringen utåt en bred bas och naturlig kraft. Kommunerna och personalen har också tagit i bruk digitala metoder i marknadsföringen. Totalt 79 procent av de tillfrågade anser att sociala medier är en mycket viktig marknadsföringskanal, säger Eija Rautiainen.
Miljön och boendet toppar profileringen
Mer än hälften, dvs. 55 procent, av kommunerna som svarade har definierat de grundläggande budskapen för sin marknadsföring. Oftast profileras kommunen med hjälp av livsmiljön (66 %) och boendet (55 %). På tredje plats kommer kommunens geografiska läge (44 %), naturen (41 %) samt barn- och familjevänligheten (40 %).
De vanligaste konkreta föremålen för marknadsföringen är sevärdheter (68 %) och tomtmark (64 %).
Kommunerna som besvarade enkäten anlitar reklam- eller kommunikationsbyråer regelbundet (41 %) eller ibland (55 %). För två år sedan var siffrorna 38 och 37 procent. Av en utomstående byrå väntar man sig fram för allt innovationer, men lokalkännedom och erfarenhet av det kommunala ansågs också vara viktigt. Konkurrensutsättning av marknadsföring och jämförelse av skapande arbete ansågs vara ganska svårt.
Det är främst de största städerna som har egna heltidsanställda marknadsförare. Men också medelstora kommuner har anställt flera informatörer och marknadsförare. I de flesta kommunerna är det kommundirektören som har marknadsföringsansvaret.
Närmare upplysningar:
Eija Rautiainen, marknadsföringschef, tfn 045 316 1600
Jari Seppälä, informationssakkunnig, tfn 050 66 743
Yhteyshenkilöt
Riina Siirtolatiedottaja
Puh:050 577 1021riina.siirtola@kuntaliitto.fiLiitteet
Tietoja julkaisijasta
Kuntatalo / Toinen linja 14
00530 HELSINKI
09 7711http://www.kuntaliitto.fi
Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Ramförhandlingarna hörsammade kommunerna delvis – normerna måste luckras upp snabbt16.4.2024 18:38:49 EEST | Tiedote
Kommunförbundet och kommunerna är lättade över att regeringen vid ramförhandlingarna lovade kompensera åtminstone en del av den statsandelsnedskärning som staten stått i beråd att genomföra till följd av slutnotan för social- och hälsovårdsreformen. Om nedskärningen hade genomförts fullt ut, hade det inneburit att kommunernas statsandelar minskat permanent med 400 miljoner euro. En förbättring av kommunalskattens effektivitet ger på lång sikt också större spelrum i kommunernas ekonomi.
Kehysriihi vastasi kuntien huoliin osittain – normien keventämisessä edettävä ripeästi16.4.2024 16:52:45 EEST | Tiedote
Kuntaliitto ja kunnat ovat helpottuneita, että hallitus lupasi kehysriihessä kompensoida edes osan sote-uudistuksen loppulaskuun liittyvästä valtionrahoituksen leikkauksesta. Jos leikkaus olisi toteutunut täysimääräisesti, se olisi merkinnyt 400 miljoonan euron pysyvää vähenemistä kuntien valtionosuuksiin. Myös kunnallisverotuksen efektiivisyyden parannus tuo pitkällä aikavälillä kuntien taloudenhoitoon lisää liikkumavaraa.
Finalen i FM i kommunal kommunikation: känslor, ankor och lättläst språk16.4.2024 06:00:00 EEST | Tiedote
I FM i kommunal kommunikation har sex finalister utsetts. Tävlingen är indelad i två kategorier: kommunikationskampanjer och kommunikationsåtgärder. I båda kategorierna valdes tre tävlingsbidrag ut till finalen.
Kuntaviestinnän SM-kilpailun finaalissa tunteita, ankkoja ja selkokieltä16.4.2024 06:00:00 EEST | Tiedote
Kuntaviestinnän SM-kilpailun kuusi finaalityötä on valittu. Kilpailussa on kaksi sarjaa: viestintäkampanja ja viestintäteko. Kummastakin kategoriasta finaaliin etenee kolme kilpailutyötä.
Kommunförbundets budskap till ramförhandlingarna: Vårdreformens överraskande slutfaktura måste kompenseras så att välfärden och livskraften kan tryggas11.4.2024 15:50:58 EEST | Tiedote
Vid ramförhandlingarna måste lösningar hittas så att det inte blir kommunerna som får stå för den överraskande tilläggsfakturan på över 400 miljoner euro för vårdreformen, kräver Kommunförbundets styrelses arbetsutskott.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme