Kommunernas marknadsföringsundersökning 2018: Marknadsföringen till stöd för kommunens livskraft ökar

Kommunernas marknadsföring har blivit mer systematisk och den har fått mer resurser visar Kommunförbundets marknadsföringsundersökning bland kommunerna. Kommunerna önskar öka livskraften och invånar- och företagsunderlaget i kommunen med hjälp av marknadsföringsmetoder. Nästan hälften av de som ansvarar för marknadsföringen i de kommuner som deltog i enkäten tror att satsningarna på marknadsföring kommer att öka de närmaste åren.

Kommunförbundets marknadsföringsundersökning i kommunsektorn genomfördes i november 2018. Enkäten besvarades av 111 kommuner, alltså 37,6 procent av fastlandskommunerna. Undersökningen genomfördes nu för fjärde gången, senast år 2016.

Kommunerna tillfrågades om organiseringen av marknadsföringen, resurserna, målen och planeringen, kommunens profilering, lockbeten för inflyttning, den visuella framtoningen, metoderna för marknadsföringskommunikationen och samarbetet med reklambyråer.

– Marknadsföringsåtgärderna har en stark koppling till kommunernas strategiska mål. Bland kommunerna som svarat hade 52 procent gjort upp separata marknadsföringsplaner utgående från målen, säger Kommunförbundets marknadsföringschef Eija Rautiainen.

Gemensam marknadsföring och digitala metoder

– Kommunerna samarbetar med andra kommuner i synnerhet inom turismen men också i närings- och företagsmarknadsföringen. Däremot är samarbetet med andra sammanslutningar såsom turistorganisationer samt aktörer inom näringsliv och kultur mindre vanligt.

– Man satsar mer än tidigare på intern marknadsföring och kommunikation till kommunens personal. Det ger också marknadsföringen utåt en bred bas och naturlig kraft. Kommunerna och personalen har också tagit i bruk digitala metoder i marknadsföringen. Totalt 79 procent av de tillfrågade anser att sociala medier är en mycket viktig marknadsföringskanal, säger Eija Rautiainen.

Miljön och boendet toppar profileringen

Mer än hälften, dvs. 55 procent, av kommunerna som svarade har definierat de grundläggande budskapen för sin marknadsföring. Oftast profileras kommunen med hjälp av livsmiljön (66 %) och boendet (55 %). På tredje plats kommer kommunens geografiska läge (44 %), naturen (41 %) samt barn- och familjevänligheten (40 %).

De vanligaste konkreta föremålen för marknadsföringen är sevärdheter (68 %) och tomtmark (64 %).

Kommunerna som besvarade enkäten anlitar reklam- eller kommunikationsbyråer regelbundet (41 %) eller ibland (55 %). För två år sedan var siffrorna 38 och 37 procent. Av en utomstående byrå väntar man sig fram för allt innovationer, men lokalkännedom och erfarenhet av det kommunala ansågs också vara viktigt. Konkurrensutsättning av marknadsföring och jämförelse av skapande arbete ansågs vara ganska svårt.

Det är främst de största städerna som har egna heltidsanställda marknadsförare. Men också medelstora kommuner har anställt flera informatörer och marknadsförare. I de flesta kommunerna är det kommundirektören som har marknadsföringsansvaret.

Eija Rautiainen, marknadsföringschef, tfn 045 316 1600

Jari Seppälä, informationssakkunnig, tfn 050 66 743

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

I stora städer stabiliserades kostnadsutvecklingen för hälso- och sjukvården, i medelstora kommuner ökade social- och hälsovårdskostnaderna18.6.2019 10:00:00 EESTTiedote

Kommunförbundet har utrett kostnaderna för hälso- och sjukvården i stora städer och kostnaderna för social- och hälsovården i medelstora kommuner år 2018. Enligt jämförelsematerialet ökade kostnaderna för hälso- och sjukvården bara lite i de stora städerna. I de medelstora kommunerna ökade social- och hälsovårdskostnaderna betydligt.