Kommunernas marknadsföringsundersökning 2018: Marknadsföringen till stöd för kommunens livskraft ökar

Kommunernas marknadsföring har blivit mer systematisk och den har fått mer resurser visar Kommunförbundets marknadsföringsundersökning bland kommunerna. Kommunerna önskar öka livskraften och invånar- och företagsunderlaget i kommunen med hjälp av marknadsföringsmetoder. Nästan hälften av de som ansvarar för marknadsföringen i de kommuner som deltog i enkäten tror att satsningarna på marknadsföring kommer att öka de närmaste åren.

Kommunförbundets marknadsföringsundersökning i kommunsektorn genomfördes i november 2018. Enkäten besvarades av 111 kommuner, alltså 37,6 procent av fastlandskommunerna. Undersökningen genomfördes nu för fjärde gången, senast år 2016.

Kommunerna tillfrågades om organiseringen av marknadsföringen, resurserna, målen och planeringen, kommunens profilering, lockbeten för inflyttning, den visuella framtoningen, metoderna för marknadsföringskommunikationen och samarbetet med reklambyråer.

– Marknadsföringsåtgärderna har en stark koppling till kommunernas strategiska mål. Bland kommunerna som svarat hade 52 procent gjort upp separata marknadsföringsplaner utgående från målen, säger Kommunförbundets marknadsföringschef Eija Rautiainen.

Gemensam marknadsföring och digitala metoder

– Kommunerna samarbetar med andra kommuner i synnerhet inom turismen men också i närings- och företagsmarknadsföringen. Däremot är samarbetet med andra sammanslutningar såsom turistorganisationer samt aktörer inom näringsliv och kultur mindre vanligt.

– Man satsar mer än tidigare på intern marknadsföring och kommunikation till kommunens personal. Det ger också marknadsföringen utåt en bred bas och naturlig kraft. Kommunerna och personalen har också tagit i bruk digitala metoder i marknadsföringen. Totalt 79 procent av de tillfrågade anser att sociala medier är en mycket viktig marknadsföringskanal, säger Eija Rautiainen.

Miljön och boendet toppar profileringen

Mer än hälften, dvs. 55 procent, av kommunerna som svarade har definierat de grundläggande budskapen för sin marknadsföring. Oftast profileras kommunen med hjälp av livsmiljön (66 %) och boendet (55 %). På tredje plats kommer kommunens geografiska läge (44 %), naturen (41 %) samt barn- och familjevänligheten (40 %).

De vanligaste konkreta föremålen för marknadsföringen är sevärdheter (68 %) och tomtmark (64 %).

Kommunerna som besvarade enkäten anlitar reklam- eller kommunikationsbyråer regelbundet (41 %) eller ibland (55 %). För två år sedan var siffrorna 38 och 37 procent. Av en utomstående byrå väntar man sig fram för allt innovationer, men lokalkännedom och erfarenhet av det kommunala ansågs också vara viktigt. Konkurrensutsättning av marknadsföring och jämförelse av skapande arbete ansågs vara ganska svårt.

Det är främst de största städerna som har egna heltidsanställda marknadsförare. Men också medelstora kommuner har anställt flera informatörer och marknadsförare. I de flesta kommunerna är det kommundirektören som har marknadsföringsansvaret.

Eija Rautiainen, marknadsföringschef, tfn 045 316 1600

Jari Seppälä, informationssakkunnig, tfn 050 66 743

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Enkätresultat från kommunerna: Tillgång på personal största problemet i äldreomsorgen26.3.2019 09:04:53 EETTiedote

Tillgången på arbetskraft är det största problemet inom boendeservicen för äldre, enligt den enkät Kommunförbundet genomförde i februari. Det här anser 54 procent av dem som besvarat enkäten. Oron för detta är jämnt spridd över kommuner av alla storlekar. Enkäten resulterade i 215 svar, varav 180 kom från kommuner och 35 från samkommuner. Enkätsvar skickades in från 143 olika kommuner.

Tusen fullmäktigeledamöter vill till riksdagen25.3.2019 09:13:43 EETTiedote

Av kandidaterna i vårens riksdagsval sitter cirka 40 procent i kommunfullmäktige. Det här framgår av en utredning som Kommunförbundet gjort. Den här gången kandiderar totalt 2 468 personer i riksdagsvalet. Sammanlagt 990 av dem valdes till kommunfullmäktige vid kommunalvalet 2017. Andelen fullmäktigeledamöter som ställer upp i valet är ungefär den samma som för fyra år sedan. Vid riksdagsvalet 2015 var 880 fullmäktigeledamöter uppställda, dvs. 41 procent av alla kandidater. - Riksdagsledamotens uppgifter intresserar kommunernas förtroendevalda och man har helt säkert nytta av sin erfarenhet från det kommunala i arbetet som riksdagsledamot, säger Marianne Pekola-Sjöblom, forskningschef på Kommunförbundet. Kandidater från sammanlagt 258 kommuner ställer upp i riksdagsvalet. Av dem är 165 sittande riksdagsledamöter, 2 Europaparlamentariker och 990 är ledamöter i kommunfullmäktige. Fullmäktigeledamöterna som ställer upp i valet representerar sammanlagt 220 kommuner. I Helsingfors kandidera

Eduskuntaan hakee lähes tuhat kunnanvaltuutettua25.3.2019 09:03:58 EETTiedote

Kevään eduskuntavaalien ehdokkaista noin 40 prosenttia istuu kuntien valtuustoissa, ilmenee Kuntaliiton selvityksestä. Uuteen eduskuntaan hakee yhteensä 2468 ehdokasta, joista 990 valittiin kevään 2017 kuntavaaleissa kuntien valtuustoihin. Ehdokkaina olevien kunnanvaltuutettujen osuus on suunnilleen sama kuin neljä vuotta sitten. Vuoden 2015 eduskuntavaaleissa ehdolla oli 880 kunnanvaltuutettua eli 41 prosenttia ehdokkaista. - Kansanedustajan tehtävät kiinnostavat kuntien luottamushenkilöitä, ja kuntakokemuksesta on varmasti hyötyä kansanedustajan työssä, toteaa Kuntaliiton tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom. Eduskuntavaaleihin on asettunut ehdokkaita kaikkiaan 257 kunnasta. Ehdokkaista 165 on istuvia kansanedustajia, 2 europarlamentaarikkoa ja 990 kunnanvaltuutettua. Ehdolle asettuneet kunnanvaltuutetut edustavat yhteensä 220 kuntaa. Lukumääräisesti ja suhteellisesti eniten kunnanvaltuutettuja on ehdolla Helsingistä, yhteensä 56 eli 66 prosenttia valtuutetuista. Vantaalla, Jyvä