Kommunförbundet beräknade kostnaderna för förlängd läroplikt: Hundratals miljoner euro i merkostnader för kommunerna

Finlands Kommunförbund har beräknat kostnaderna för förlängd läroplikt. Om den allmänna läroplikten börjar vid 6 års ålder eller förskoleundervisningen vid 5 års ålder, skulle verksamheten omfatta en hel åldersklass, varav 13 500 vore barn som inte tidigare har omfattats av småbarnspedagogiken.

KOMMUNFÖRBUNDET INFORMERAR
20.4.2018
Får publiceras kl. 10.00

Kommunförbundet beräknade kostnaderna för förlängd läroplikt:

Hundratals miljoner euro i merkostnader för kommunerna

Finlands Kommunförbund har beräknat kostnaderna för förlängd läroplikt.

– Det stigande antalet barn kräver stora investeringar, uppskattningsvis 300 miljoner euro i nya lokaler samt ca 12 miljoner euro om året för underhåll. Den nya åldersklassen, dvs. femåringarna, får stöd för skolresor och det sker förändringar i stödet för sexåringarnas skolresor. Förändringarnas kostnadseffekter kommer att vara 16 miljoner euro, framhåller Terhi Päivärinta, direktör för undervisnings- och kulturenheten vid Kommunförbundet.

Merkostnaderna för att förlänga läroplikten till andra stadiet uppskattas till 183 miljoner euro per år

Om läroplikten förlängs så att den omfattar utbildning på andra stadiet medför det kostnader särskilt i form av avgiftsfria läromedel. Beroende på hur läromedlen återanvänds innebär återanvändningen också stora kostnader för personella insatser.
Läromedelskostnaderna varierar beroende på beräkningssättet mellan 80 och 114 miljoner euro per år. Övriga kostnader uppstår av riktat stöd för specialundervisning (28 mn euro) och kritiskt stöd för elever som riskerar att hoppa av skolan i ett övergångsskede (18 mn euro). Merkostnader uppstår likaså av stöd för skolresor (14 mn euro) och inkvarteringsstöd.

Kommunförbundets beräkningar av merkostnaderna för utvidgad läroplikt bygger på den gällande lagstiftningen, dock med utgångspunkt i att sexåringarna får behålla sin subjektiva rätt till småbarnspedagogik som kompletterar förskoleundervisningen oberoende av när läroplikten börjar.

Grundskolan behöver utvecklas

De sakkunniga vid Kommunförbundet lyfter fram frågan hur man kunde göra läropliktsstarten mer flexibel och stödja den så att alla barn och unga slutför sin skolgång.

– Kommunförbundet efterlyser en diskussion om effekterna av nedskärningarna i utbildningen på 2010-talet. Vi behöver en lösning på hur nedskärningarnas negativa effekter på basfinansieringen av utbildningen kunde tas tillbaka. Det här är nödvändigt för att vi ska kunna bygga en jämlik skolgång för alla, säger Terhi Päivärinta.

För utbildningen på andra stadiet tänker sig Kommunförbundet riktade åtgärder för i synnerhet studerande som riskerar att avbryta studierna.

– Kommunförbundets styrelse kommer att ta ställning till beräkningarna och riktlinjerna för läroplikten senare i vår, säger Hanna Tainio, vice verkställande direktör vid Kommunförbundet.

Hanna Tainio, vice vd, tfn 050 567 1624, twitter:@HannaTainio ‏
Terhi Päivärinta, direktör, undervisning och kultur, tfn 050 590 4796, twitter: @TerhiPaivarinta ‏
Leena Pöntynen, sakkunnig i grundläggande utbildning, tfn 050 305 1365, twitter: @leenapontynen
BILAGA: Kommunförbundets beräkningar och synpunkter i diskussionen om läroplikt

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Kommunförbundets verkställande direktör Jari Koskinen öppnade partiledarpanelen på Kommunmarknaden: Sysselsättningsförsöken bör fortsätta – utmaningarna inom den kommunala ekonomin kräver konkreta åtgärder12.9.2018 10:00Tiedote

De regionala sysselsättningsförsöken har på ett drygt år gett 10 000 arbetstillfällen för svårsysselsatta och sparat utgifter på 11,5 miljoner euro för arbetsmarknadsstödet. Trots det står regeringen i beråd att avbryta sysselsättningsförsöken i slutet av 2018.