Kommunförbundet förbundsdelegation valdes för mandattiden 2018–2021

Finlands Kommunförbunds förbundsdelegation har fått 76 ledamöter, av vilka en representerar landskapet Åland. Valnämnden i Kommunförbundets fullmäktige har idag 16.1.2018 fastställt valresultatet.

Kommunförbundet informerar
16.1.2018
Får publiceras genast

Kommunförbundet förbundsdelegation valdes för mandattiden 2018–2021

Kommunförbundets medlemskommuner förrättade val av förbundsdelegation 15.11–31.12.2017 per valkrets. Av ledamöterna respektive ersättarna valdes 66 genom röstning i kommunerna. Dessutom valdes nio ledamöter och ersättare från utjämningsplatser och en ledamot och ersättare från landskapet Åland.

Från och med 2018 heter Kommunförbundets högsta beslutande organ förbundsdelegationen. Tidigare kallades organet fullmäktige.

Ledamöterna och ersättarna i förbundsdelegationen ska vara fullmäktigeledamöter i kommunerna. Valet av ledamöter till förbundsdelegationen förrättas per valkrets, och valkretsarna är de samma som i riksdagsvalet. Förbundsdelegationen har en mandattid på fyra år. Den nya förbundsdelegationen väljer ordförande och vice ordförande samt styrelse för Kommunförbundet för den följande fyraårsperioden vid sitt sammanträde 15.2.2018.

År 2018 fördelas platserna i förbundsdelegationen mellan partierna på följande sätt enligt valresultatet:

Saml 19
SDP 17
C 17
Gröna 8
VF 5
Sannf 4
SFP 3
KD 2

Landskapet Åland 1

Annika Kokko, ordförande för fullmäktiges valnämnd, tfn 044 2731967
Riitta Myllymäki, sekreterare för fullmäktiges valnämnd, Kommunförbundet, tfn 050 349 5460

Bestämmelserna om valet av förbundsdelegation till Kommunförbundet finns i sin helhet

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Klash – en ny tävling: En miljon euro delas ut till kommunerna för att stödja utvecklingen av livskraft och välfärd16.8.2018 13:19Tiedote

Kommunsektorns stora aktörer har tagit initiativ till en helt ny tävling för att hitta lösningar och nya idéer för att stärka kommunernas livskraft. Målsättningen för tävlingen och idégeneratorn Klash är att hjälpa kommunerna att lösa dagens och morgondagens problem. Med hjälp av tävlingen hoppas man hitta nya lösningsmodeller för invånarnas välfärd, en bättre miljö och för att utveckla ekonomin.

Klash – uusi haastekilpailu: Jaossa miljoonan euron tuki kunnille elinvoiman ja hyvinvoinnin kehittämiseksi16.8.2018 12:47Tiedote

Kunta-alan isot toimijat ovat käynnistäneet täysin uudenlaisen haastekilpailun löytääkseen ratkaisuja ja uusia avauksia kuntien elinvoiman vahvistamiseksi. Klash-haastekilpailun ja ideakiihdyttämön tavoitteena on auttaa kuntia ratkaisemaan tämän hetken ja tulevaisuuden ongelmia. Kilpailun avulla pyritään löytämään uusia ratkaisumalleja ihmisen ja ympäristön hyvinvoinnin sekä talouden kehittämiseksi.