Kommunförbundet förbundsdelegation valdes för mandattiden 2018–2021

Finlands Kommunförbunds förbundsdelegation har fått 76 ledamöter, av vilka en representerar landskapet Åland. Valnämnden i Kommunförbundets fullmäktige har idag 16.1.2018 fastställt valresultatet.

Kommunförbundet informerar
16.1.2018
Får publiceras genast

Kommunförbundet förbundsdelegation valdes för mandattiden 2018–2021

Kommunförbundets medlemskommuner förrättade val av förbundsdelegation 15.11–31.12.2017 per valkrets. Av ledamöterna respektive ersättarna valdes 66 genom röstning i kommunerna. Dessutom valdes nio ledamöter och ersättare från utjämningsplatser och en ledamot och ersättare från landskapet Åland.

Från och med 2018 heter Kommunförbundets högsta beslutande organ förbundsdelegationen. Tidigare kallades organet fullmäktige.

Ledamöterna och ersättarna i förbundsdelegationen ska vara fullmäktigeledamöter i kommunerna. Valet av ledamöter till förbundsdelegationen förrättas per valkrets, och valkretsarna är de samma som i riksdagsvalet. Förbundsdelegationen har en mandattid på fyra år. Den nya förbundsdelegationen väljer ordförande och vice ordförande samt styrelse för Kommunförbundet för den följande fyraårsperioden vid sitt sammanträde 15.2.2018.

År 2018 fördelas platserna i förbundsdelegationen mellan partierna på följande sätt enligt valresultatet:

Saml 19
SDP 17
C 17
Gröna 8
VF 5
Sannf 4
SFP 3
KD 2

Landskapet Åland 1

Annika Kokko, ordförande för fullmäktiges valnämnd, tfn 044 2731967
Riitta Myllymäki, sekreterare för fullmäktiges valnämnd, Kommunförbundet, tfn 050 349 5460

Bestämmelserna om valet av förbundsdelegation till Kommunförbundet finns i sin helhet

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina: Kuntien edellytyksiä kohtuuhintaisen asumisen järjestämiseen on vahvistettava31.10.2018 10:00Tiedote

- Kunnilla, erityisesti suurimmilla kaupunkiseuduilla, on keskeinen vastuu riittävän ja monipuolisen asuntotuotannon turvaamisessa. Tämän perustana on pitkäjänteinen maapolitiikka ja kaavoitustoimivalta, sanoi Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina Kuntaliiton asuntopoliittisessa seminaarissa Helsingissä keskiviikkona. Valtion ja kaupunkiseutujen väliset maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimukset ovat osoittautuneet tehokkaaksi tavaksi edistää ja yhteensovittaa valtion ja kuntien suuria investointeja sekä kohtuuhintaista asuntotuotantoa. - MAL- sopimuksia on kehitettävä vahvemmaksi yhteistyön välineeksi ja valtion on oltava valmis laajentamaan niitä uusille seuduille. Myös kohtuuhintaista asumista palvelevia infra-avustuksia tarvitaan jatkossakin, muistutti Reina. Maapolitiikan keinovalikoimaa ei tule kaventaa Tällä hetkellä vireillä on lunastuslain muutos, jolla lakkautettaisiin niin sanotut arvonleikkaussäännökset, jotka ovat olennainen osa kuntien maapoliittista keinovali