Kommunförbundet om grundlagsutskottets utlåtande om vårdreformen: Steg i rätt riktning för kommunernas och landskapens självstyrelse

Kommunförbundet anser att grundlagsutskottet i sitt torsdagsutlåtande om lagpaketet för vård- och landskapsreformen har fäst vikt vid samma frågor som förbundet och kommunfältet har tagit ställning till under hela beredningstiden.

KOMMUNFÖRBUNDET INFORMERAR
30.6.2017
Får publiceras genast

- Grundlagsutskottets utlåtande motsvarar till centrala delar Kommunförbundets ståndpunkter om till exempel förutsättningarna för självstyrelse för kommunerna och landskapen och i anknytning till detta särskilt bolagiseringsskyldigheten och överföringen av offentliga förvaltningsuppgifter till privata aktörer, egendomsarrangemang och den orealistiska tidsplanen, säger Kommunförbundets vice verkställande direktör Timo Reina

- Framför allt ståndpunkten att landskapen inte är skyldiga att bolagisera sin verksamhet kommer att förtydliga landskapens roll i tryggandet av lika tillgång till social- och hälsovårdstjänster. Enligt grundlagsutskottet kräver EU-lagstiftningen inte bolagisering. Kommunförbundet anser det vara positivt att lagen om valfrihet inom social- och hälsovården ska beredas på nytt, men så att målen för valfriheten tryggas, säger Kommunförbundets vice verkställande direktör Hanna Tainio.

Ett viktigt ställningstagande är att det föreslagna förbudet för kommunerna, samkommunerna och deras dotterbolag att producera social- och hälsovårdstjänster begränsar den kommunala självstyrelsen och därmed måste omprövas.

Kommunerna och landskapen ska betraktas som en helhet med tanke på självstyrelsen. I enlighet med finansieringsprincipen ska både kommunerna och landskapen få full ersättning för kostnader som föranleds av lagstadgade uppgifter.Förbundet ser också positivt på att grundlagsutskottet rejält höjde tröskeln för begränsningar av kommunernas beskattningsrätt, också när det är fråga om extraordinära begränsningar.

- Detta slogs nu entydigt fast i grundlagsutskottets utlåtande. Landskapens självstyrelse tryggas bland annat genom att staten i fortsättningen inte kan styra landskapen genom allmänt hållna bemyndiganden att utfärda förordning, säger ledande juristen Kirsi Mononen.

Kommunernas egendom blev som väntat en grundlagsfråga

Ett mycket viktigt ställningstagande är enligt Kommunförbundet att kompensationsbestämmelser som tryggar kommunernas självstyrelse ska kopplas till arrangemangen kring kommunernas egendom. Det är en förutsättning för att egendomsarrangemangen ska kunna behandlas i vanlig lagstiftningsordning.

- Syftet är att förhindra att kommunernas ekonomiska självstyrelse försvagas så mycket att kommunerna inte kan besluta om sin egen ekonomi, vilket hör till kärnan i deras självstyrelse, säger Timo Reina. Kompensationsbestämmelserna måste beredas så att de verkligen tryggar självstyrelsen. Kommunernas ekonomiska självstyrelse, finansieringsprincipen och kommunernas egendom åtnjuter grundlagsskydd, påpekar Timo Reina.

Realistiska tidsplaner behövs – införande i olika etapper

Den föreslagna tidsplanen är enligt grundlagsutskottets utlåtande omöjlig att uppfylla i den form som regeringen föreslagit. Bedömningen bygger framför allt på oro för att likabehandlingen av medborgarna kan äventyras.

- Responsen om tidsplanerna måste beaktas i reformens följande skeden. Mer tid för beredningen möjliggör ett bättre resultat och vi kan undvika kaos, säger Hanna Tainio.

- Det är viktigt att förändringarna bereds omsorgsfullt med beaktande av helheten. De ständiga oklarheterna kring genomförandet av reformen förorsakar problem och osäkerhet i beredningen av landskapen. Till exempel saknas det ICT-system och redskap för informationshanteringen och det är svårt att få dem att fungera inom den målsatta tidsplanen.

Närmare upplysningar

Timo Reina, vice verkställande direktör, 040 555 8458
Hanna Tainio, vice verkställande direktör, tfn 050 567 1624
Kirsi Mononen, ledande jurist, tfn 040 569 5511

Bilaga på Kommunforbundet.fi på finska https://www.kuntaliitto.fi/sites/default/files/media/file/170630_%20tiedoteliite_Kuntaliitto_perustuslakivaliokunnan%20lausunnosta_PeLV%2026_2017vp.pdf

09 7711http://www.kunnat.net

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Sociala medier allt viktigare kanal för att hålla sig informerad om ärendena i hemkommunen14.9.2017 09:27Tiedote

De sociala medierna som en kanal på vilken invånarna kan följa ärendena i hemkommunen ökar i popularitet, framgår det av Kommunförbundets stora invånarundersökning. För 18–29-åringarna är de sociala medierna vid sidan av lokaltidningen den viktigaste kanalen för att hålla sig informerade om kommunens verksamhet. I den här åldersgruppen uppger 50 procent att de följer antingen sociala medier eller läser lokaltidningen för att hitta information om hemkommunens beslut eller verksamhet.

Some entistä tärkeämpi kanava kotikunnan asioiden seuraamiseen14.9.2017 09:14Tiedote

Sosiaalinen media kasvattaa suosiotaan oman kotikunnan asioiden seuraamisessa, selviää Kuntaliiton laajasta kuntalaiskyselystä. 18–29-vuotiailla sosiaalinen media on paikallislehden ohella tärkein kanava kunnan toiminnan seuraamisessa. Tästä ikäryhmästä 50 prosenttia ilmoittaa seuraavansa joko sosiaalista mediaa tai paikallislehteä etsiessään tietoa kotikuntansa päätöksistä tai toiminnasta.

Inbjudan: Kommunmarknaden 13–14.9.2017 i Kommunernas hus6.9.2017 09:59Kutsu

Kommunmarknaden 13–14.9.2017 i Kommunernas hus i Helsingfors, Alpgatan 1. Partiledardebatt 13.9.2017 kl. 10–11.30. Kommunmarknaden är ett årligt forum för kommunsektorn och hela offentliga sektorn som lockar sakkunniga, beslutsfattare, organisationsfolk och företagsrepresentanter till Kommunernas hus. Evenemanget pågår i två dagar och ordnas i år för 24:e gången. I programmet ingår omkring 270 seminarier och informationsinslag, och 200 utställare medverkar.

Sote- ja maakuntauudistuksen valmisteluun uskottavuutta - kuntatalous kestävällä uralla31.8.2017 14:41Tiedote

Kuntaliitto on tyytyväinen siihen, että hallitus ei leikkaa kuntien valtionosuuksia sote- ja maakuntauudistuksen valmistelun rahoittamiseksi. - Tämä on periaatteellisesti ja taloudellisesti tärkeä budjettiriihen linjaus myös tulevaisuutta ajatellen. Kunnat vastaavat täysimääräisesti tehtävistään uudistuksen voimaantuloon saakka ja joutuvat lisäksi resursoimaan omaakin uudistamistyötään, toteaa Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina.