Kommunförbundet utser årets fullmäktigeledamot

Kommunförbundet delar i år för första gången ut priset Årets fullmäktigeledamot. Tävlingen ger de förtroendevalda möjlighet att berätta om sitt eget eller kollegernas arbete och framgångar. Genom tävlingen vill Kommunförbundet berömma en fullmäktigeledamot som på ett exemplariskt sätt verkat för framtidsbyggandet och främjat samarbete.

Årets fullmäktigeledamot får ett hederstecken och diplom som designats av Assi Arnimaa-Leinonen. Dessutom får vinnarens fullmäktige Kommunförbundets och Kommunstiftelsens stipendium på 10 000 euro för utbildning och konsultation.

– Kommunförbundet vill betona lokaldemokratins betydelse och lyfta fram det viktiga arbete som de förtroendevalda utför, säger Kommunförbundets verkställande direktör Minna Karhunen.

Bedömningskriterierna är förnyelse och samarbetsförmåga

Vinnaren väljs av en expertjury vars medlemmar representerar sakkunniga inom det kommunala och förtroendevalda. I bedömningskriterierna betonas särskilt förmågan att förnya och samarbeta.

– De förtroendevaldas arbete förändras och arbetssätten kan behöva förnyas då och då. De bästa förnyarna är fullmäktigeledamöterna själva och därför hoppas vi att av dem få in exempel på hur arbetet utvecklats. Ett konstruktivt samarbete mellan fullmäktigeledamöterna och fullmäktigegrupperna har stor betydelse för kommunens beslutskultur. Det är en tradition som vi hoppas kommer att fortsätta i framtiden, säger Karhunen.

Anmälningstiden till tävlingen pågår från den 6 mars till den 15 maj 2019. Vinnaren offentliggörs 12.6.2019 på Kommunordförandedagarna.

Närmare upplysningar om tävlingen och anmälningsanvisningar fås på adressen kuntaliitto.fi/vuodenvaltuutettu.

Sini Sallinen, programchef för Kommunerna 2021, tfn 050 464 5662

Medieförfrågningar: Mariam Rguibi, informatör, tfn 044 264 5683

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Tusen fullmäktigeledamöter vill till riksdagen25.3.2019 09:13:43 EETTiedote

Av kandidaterna i vårens riksdagsval sitter cirka 40 procent i kommunfullmäktige. Det här framgår av en utredning som Kommunförbundet gjort. Den här gången kandiderar totalt 2 468 personer i riksdagsvalet. Sammanlagt 990 av dem valdes till kommunfullmäktige vid kommunalvalet 2017. Andelen fullmäktigeledamöter som ställer upp i valet är ungefär den samma som för fyra år sedan. Vid riksdagsvalet 2015 var 880 fullmäktigeledamöter uppställda, dvs. 41 procent av alla kandidater. - Riksdagsledamotens uppgifter intresserar kommunernas förtroendevalda och man har helt säkert nytta av sin erfarenhet från det kommunala i arbetet som riksdagsledamot, säger Marianne Pekola-Sjöblom, forskningschef på Kommunförbundet. Kandidater från sammanlagt 258 kommuner ställer upp i riksdagsvalet. Av dem är 165 sittande riksdagsledamöter, 2 Europaparlamentariker och 990 är ledamöter i kommunfullmäktige. Fullmäktigeledamöterna som ställer upp i valet representerar sammanlagt 220 kommuner. I Helsingfors kandidera

Eduskuntaan hakee lähes tuhat kunnanvaltuutettua25.3.2019 09:03:58 EETTiedote

Kevään eduskuntavaalien ehdokkaista noin 40 prosenttia istuu kuntien valtuustoissa, ilmenee Kuntaliiton selvityksestä. Uuteen eduskuntaan hakee yhteensä 2468 ehdokasta, joista 990 valittiin kevään 2017 kuntavaaleissa kuntien valtuustoihin. Ehdokkaina olevien kunnanvaltuutettujen osuus on suunnilleen sama kuin neljä vuotta sitten. Vuoden 2015 eduskuntavaaleissa ehdolla oli 880 kunnanvaltuutettua eli 41 prosenttia ehdokkaista. - Kansanedustajan tehtävät kiinnostavat kuntien luottamushenkilöitä, ja kuntakokemuksesta on varmasti hyötyä kansanedustajan työssä, toteaa Kuntaliiton tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom. Eduskuntavaaleihin on asettunut ehdokkaita kaikkiaan 257 kunnasta. Ehdokkaista 165 on istuvia kansanedustajia, 2 europarlamentaarikkoa ja 990 kunnanvaltuutettua. Ehdolle asettuneet kunnanvaltuutetut edustavat yhteensä 220 kuntaa. Lukumääräisesti ja suhteellisesti eniten kunnanvaltuutettuja on ehdolla Helsingistä, yhteensä 56 eli 66 prosenttia valtuutetuista. Vantaalla, Jyvä