Kommunförbundets styrelseordförande Sirpa Paatero: Vårdreformen bör också behandlas i EU

Internationellt sett har Finland konkurrenskraftiga social- och hälsovårdstjänster. Vårt social- och hälsovårdssystem behöver ses över, men det är ändå inte helt defekt, sade Kommunförbundets styrelseordförande Sirpa Paatero när hon öppnade Kommunförbundets ekonomi- och finansieringsforum i Helsingfors på onsdagen.

KOMMUNFÖRBUNDET INFORMERAR
Talreferat
Får publiceras 7.2.2018 kl. 11.30

Kommunförbundets styrelseordförande Sirpa Paatero:
Vårdreformen bör också behandlas i EU

– Vi behöver inte en förändring med mycket osäkra konsekvenser. Senast nu gäller det att noga överväga vad som verkligen behöver rättas till i vårt nuvarande system, så att vi kan nå de ursprungliga målen för vårdreformen. Reformen måste genomföras utan att vi slår sönder det som fungerar. Det skapar bara osäkerhet bland kommuninvånarna, kaos i strukturerna och mer kostnader för hela samhället, framhöll Paatero.

– I beredningen av vårdreformen finns det också problem med de konkurrens- och EU-rättsliga tolkningarna i anknytning till valfrihetslagstiftningen. Både enligt grundlagsutskottets utlåtande och högsta förvaltningsdomstolen bör lagförslagen bedömas i samarbete med EU-myndigheter och meddelas EU-kommissionen. Det är befogat att följa denna ståndpunkt.

Balanseringen av kommunekonomin på kommunernas ansvar

– Kommunernas bokslutsuppgifter för fjolåret visar att kommunerna sköter sin ekonomi på ett ansvarsfullt sätt. Räkenskapsperiodens resultat var utmärkt, kostnadsutvecklingen var mycket måttfull och lånestockens tillväxt avtog trots att investeringarna hölls på en hög nivå.

– De faktorer som påverkat kommunernas utgifter och inkomster mest under de senaste åren är inte den ekonomiska utvecklingen utan regeringens åtgärder, som haft radikala verkningar på kommunfältet och som också enligt regeringens egna beräkningar sammantaget landat på minus. Balanseringen av kommunekonomin har nu blivit kommunernas ansvar, sade Paatero.

Sysselsättningsförsöken bör fortsätta

– Vissa kommuner, främst stora städer, är redo att ta på sig helhetsansvaret för främjande av sysselsättningen. För att det ska lyckas krävs det också i fortsättningen närtjänster inom social- och hälsovården. Dessa tjänster ska nu enligt planerna både verksamhetsmässigt och administrativt flyttas längre bort från serviceanvändarna och det lokala beslutsfattandet på ett sätt som inte testats någonstans tidigare. Sysselsättningsförsöket i Tammerforsregionen har redan under en kort tid visat sig vara effektivt. Klart är att försöket måste fortsätta på samma sätt som annan god praxis och andra lyckade försök, underströk Paatero.

– Jag hoppas verkligen att ett samarbete av Allians-typ, som nu kopplats till den planerade reformen för tillväxttjänsterna, kan leda till genuint samarbete mellan landskapet och kommunerna, så att de sinsemellan kan komma överens om ansvar, skyldigheter och arbetsfördelning.

Sirpa Paatero, Kommunförbundets styrelseordförande, tfn 050 512 1602

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Kommunförbundets styrelse godkände förbundets mål för regeringsprogrammet 2019-2023: Det flerdimensionella kommunfältets verksamhetsförutsättningar och självstyrelse måste stärkas18.10.2018 15:14Tiedote

Kommunförbundets styrelse har på sitt möte 18.10.2018 godkänt förbundets mål för regeringsprogrammet för riksdagsperioden 2019–2013. Förbundet kommer att ompröva sina mål när landskaps- och vårdreformens framskridande avgjorts. I alla scenarier kommer kommunerna ännu under flera år att ansvara för kommuninvånarnas social- och hälsovårdstjänster.