Kommunförbundets styrelses arbetsutskott om förlängd läroplikt: Det krävs stärkt basfinansiering, ökade stödåtgärder inom grundläggande utbildning och på andra stadiet samt flexiblare skolstart

Kommunförbundets styrelses arbetsutskott har behandlat kostnadsberäkningar för en förlängd läroplikt. Förbundet föreslår mer flexibilitet såväl vid skolstarten som i den fortsatta skolgången, en förlängning av förskoleundervisningstiden samt riktade stödåtgärder inom den grundläggande utbildningen och på andra stadiet.

KOMMUNFÖRBUNDET INFORMERAR
3.5.2018
Får publiceras genast

Kommunförbundets styrelses arbetsutskott om förlängd läroplikt:

En tillräcklig basfinansiering garanterar att en högklassig grundläggande utbildning kan ordnas lokalt på bästa sätt. Arbetsutskottet påtalar de nedskärningar i statsandelarna för basservicen som gjorts under 2010-talet. Målet bör vara en betydlig ökning av basfinansieringen.

Förbundet anser att det framför allt krävs satsningar på elevhandledning, elevvård och lösningar på inlärningsproblem. Stärkt elevvård och stöd vid skolstarten utgör redskap för tidig upptäckt och tidigt ingripande. Stödåtgärderna borde vara mer tydligt riktade till dem som behöver dem.

Kommunförbundet föreslår att den avgiftsfria tvååriga förskoleundervisningen ska inledas vid 5 års ålder. Skolstarten skulle ske flexibelt vid 6–8 års ålder, exempelvis med ett årskurslöst övergångsskede där förskole- och grundläggande undervisning integreras, om eleven deltar i den förskoleundervisning som kommunen anordnar. Med dessa åtgärder kan vi bättre än förr trygga en skolstart enligt varje barns egna förutsättningar. Kommunerna kommer även framöver att ha en central roll i främjandet av barnens inlärning och välbefinnande.

Förskoleundervisningen skulle inte vara en del av läroplikten utan om familjen så önskar skulle barnet kunna få den kunskap som motsvarar förskoleundervisningen på annat sätt än som en del av skolan, vilket är möjligt också i dag.

Kommunförbundets förslag innefattar en ökning av kommunernas skyldigheter och förutsätter tilläggskostnader på 165 miljoner euro, som bör kompenseras kommunerna fullt ut. Därtill skulle det uppstå kostnader på flera hundra miljoner euro för investeringar.

Utbildningen på andra stadiet bör ha kommunal förankring även framöver

Kommunförbundets styrelses arbetsutskott framhåller att utbildningen på andra stadiet bör vara kommunalt förankrad även i fortsättningen.

Vid övergången från grundskolan till andra stadiet behövs satsningar på handledning under det kritiska övergångsskedet och handledning av studerande som avbrutit sina studier. Specialundervisningen på andra stadiet borde också stärkas. Under den grundläggande utbildningen bör man säkerställa att alla elever har den kunskap som behövs vid övergången till andra stadiet.

Examenssystemet på andra stadiet bör utvecklas så att de studerande ges sådana kunskaper och färdigheter som är nödvändiga i arbetslivet i framtiden. Kommunförbundet anser att läromedelskostnaderna bör beaktas som en del av studiestödssystemet.

Det har också gjorts betydande nedskärningar i basfinansieringen för utbildningen på andra stadiet. Kommunförbundets styrelses arbetsutskott anser att denna basfinansiering bör stärkas så att de föreslagna utvecklings- och stödåtgärderna kan genomföras på lokal nivå på bästa möjliga sätt.

Kommunförbundets styrelses arbetsutskott
Sirpa Paatero, Kommunförbundets styrelseordförande, tfn  050 512 1602
Sari Rautio, I vice ordförande för Kommunförbundets styrelse, tfn  040 522 0933
Tapani Tölli, II vice ordförande för Kommunförbundets styrelse, tfn  050 511 3180

Undervisnings- och kulturenheten vid Kommunförbundet
Terhi Päivärinta, direktör, tfn  050 590 4796

Kommunförbundets pressmeddelande om kostnadseffekterna av en förlängd läroplikt, publicerat 20.4.2018

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Kommunförbundets verkställande direktör Jari Koskinen öppnade partiledarpanelen på Kommunmarknaden: Sysselsättningsförsöken bör fortsätta – utmaningarna inom den kommunala ekonomin kräver konkreta åtgärder12.9.2018 10:00Tiedote

De regionala sysselsättningsförsöken har på ett drygt år gett 10 000 arbetstillfällen för svårsysselsatta och sparat utgifter på 11,5 miljoner euro för arbetsmarknadsstödet. Trots det står regeringen i beråd att avbryta sysselsättningsförsöken i slutet av 2018.