Kommunförbundets vice vd Timo Reina och Laitilas stadsdirektör Johanna Luukkonen blir styrelseledamöter i Hansel Ab

Kommunförbundets styrelse valde vid sitt sammanträde 30.8.2018 Kommunförbundets vice vd Timo Reina och Laitilas stadsdirektör Johanna Luukkonen till styrelseledamöter i upphandlingsbolaget Hansel Ab, som genomgår förändringar. Målet är att den nya styrelsen ska inleda sitt arbete 1.1.2019.

Finlands Kommunförbund rf:s förbundsdelegation beslutade i maj att KL-Kuntahankinnat Oy fusioneras med Hansel Ab. Efter fusionen ägs bolaget av staten (65 %) och Finlands Kommunförbund rf (35 %). Arrangemanget förutsätter en ändring av lagen om Hansel och samtycke av riksdagen. Tidsplanen för lagändringen och riksdagsbehandlingen är avgörande för hela fusionens tidsplan.

Efter fusionen har Hansel Ab:s styrelse fem platser, varav Kommunförbundet får två.

Timo Leivo, styrelseordförande, KL-Kuntahankinnat Oy, tfn 050 621 81

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Utmaningarna i tävlingen Klash har öppnats: Nu letar vi efter team som ska lösa kommunernas utmaningar11.4.2019 09:49:49 EESTTiedote

Klash är en riksomfattande innovationstävling och idégenerator där vi söker nya lösningar på problem som kommunerna definierat. Tävlingens mål är att förbättra kommunernas livskraft med hjälp av konkreta, nya lösningar. Nu letar vi efter team som vill påverka kommunernas framtida lösningar. Utmaningarna gäller transporter och mobilitet i glesbygden, stöd för kommuninvånarnas frivilliga verksamhet och att hjälpa ungdomar att hitta studievägar och hållas kvar på dem.

Klash-haastekilpailu avautui: Nyt etsitään ratkaisijoita kuntien haasteisiin11.4.2019 09:46:13 EESTTiedote

Klash on valtakunnallinen haastekilpailu ja ideakiihdyttämö, jossa haetaan innovatiivisia ratkaisuja kuntien määrittelemiin ongelmiin. Tavoitteena on parantaa Suomen kuntien elinvoimaa konkreettisten uusien ratkaisujen avulla. Nyt etsitään tiimejä vaikuttamaan tulevaisuuden ratkaisuihin. Haasteet liittyvät haja-asutusalueilla liikkumiseen, kuntalaisten omaehtoisen toiminnan tukemiseen sekä nuorten opintopolkujen löytymiseen ja niissä pysymiseen.

Bekämpandet av klimatförändringen förutsätter starkt partnerskap mellan kommunerna och staten8.4.2019 08:34:51 EESTTiedote

Kommunförbundet har kompletterat sina klimatpolitiska mål för regeringsprogrammet. Kommunerna behöver bättre förutsättningar att bekämpa klimatförändringen och främja den cirkulära ekonomin, anser Kommunförbundet. Kommunerna måste ha möjlighet att delta i beslutsfattandet om målen och resurser måste riktas till att stödja klimatåtgärder och den cirkulära ekonomin i kommunerna.

Kunnat lisänneet työllisyyspanostuksiaan - Kuntaliitto esittää työllistymisen lähipalveluja kunnille5.4.2019 02:45:00 EESTTiedote

Kuntaliiton tuoreen työllisyyskyselyn tulokset osoittavat, että kunnat ovat lisänneet panostuksiaan työllisyyden edistämiseen. Kun mukaan lasketaan kuntien osuus työmarkkinatuesta, kunnat rahoittavat työllisyydenhoitoa yli 800 miljoonalla eurolla. Kasvua viiden vuoden takaiseen kyselyyn on 240 miljoonaa euroa, mikä selittyy pääosin kuntien osuudella työmarkkinatuesta.