Kommunförbundets vice vd Timo Reina och Laitilas stadsdirektör Johanna Luukkonen blir styrelseledamöter i Hansel Ab

Kommunförbundets styrelse valde vid sitt sammanträde 30.8.2018 Kommunförbundets vice vd Timo Reina och Laitilas stadsdirektör Johanna Luukkonen till styrelseledamöter i upphandlingsbolaget Hansel Ab, som genomgår förändringar. Målet är att den nya styrelsen ska inleda sitt arbete 1.1.2019.

Finlands Kommunförbund rf:s förbundsdelegation beslutade i maj att KL-Kuntahankinnat Oy fusioneras med Hansel Ab. Efter fusionen ägs bolaget av staten (65 %) och Finlands Kommunförbund rf (35 %). Arrangemanget förutsätter en ändring av lagen om Hansel och samtycke av riksdagen. Tidsplanen för lagändringen och riksdagsbehandlingen är avgörande för hela fusionens tidsplan.

Efter fusionen har Hansel Ab:s styrelse fem platser, varav Kommunförbundet får två.

Timo Leivo, styrelseordförande, KL-Kuntahankinnat Oy, tfn 050 621 81

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina: Kuntien edellytyksiä kohtuuhintaisen asumisen järjestämiseen on vahvistettava31.10.2018 10:00Tiedote

- Kunnilla, erityisesti suurimmilla kaupunkiseuduilla, on keskeinen vastuu riittävän ja monipuolisen asuntotuotannon turvaamisessa. Tämän perustana on pitkäjänteinen maapolitiikka ja kaavoitustoimivalta, sanoi Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina Kuntaliiton asuntopoliittisessa seminaarissa Helsingissä keskiviikkona. Valtion ja kaupunkiseutujen väliset maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimukset ovat osoittautuneet tehokkaaksi tavaksi edistää ja yhteensovittaa valtion ja kuntien suuria investointeja sekä kohtuuhintaista asuntotuotantoa. - MAL- sopimuksia on kehitettävä vahvemmaksi yhteistyön välineeksi ja valtion on oltava valmis laajentamaan niitä uusille seuduille. Myös kohtuuhintaista asumista palvelevia infra-avustuksia tarvitaan jatkossakin, muistutti Reina. Maapolitiikan keinovalikoimaa ei tule kaventaa Tällä hetkellä vireillä on lunastuslain muutos, jolla lakkautettaisiin niin sanotut arvonleikkaussäännökset, jotka ovat olennainen osa kuntien maapoliittista keinovali