Kommunsektorns segslitna avtalstvist är slut, fackförbundet JHL godkände förhandlingsresultatet – alla påtryckningar avslutas

Fackförbundet JHL:s representantskap godkände vid sitt konstituerande möte den 8 juni det förhandlingsresultat som uppnåddes på måndagen. Förhandlingsresultatet gäller alla kommunala avtal, också SH-avtalet. Godkännandet innebär att de övertids- och skiftbytesförbud som pågått inom kommunbranschen avslutas idag.

Fackförbundet JHL:s representantskap godkände på onsdagen den 8 juni förhandlingsresultatet om nya tjänste- och arbetskollektivavtalsvillkor. I och med godkännandet omfattas det allmänna AKTA-avtalet, SH-avtalet för social- och hälsovården, TS-avtalet för de tekniska samt TIM-AKA-avtalet för timanställda av de nya anställningsvillkoren. Också läkaravtalet LS och läraravtalet UKTA tillämpar de nya anställningsvillkoren.

Godkännandet av förhandlingsresultatet innebär att de övertids- och skiftbytesförbud som pågått inom kommunsektorn avslutas idag, den 8 juni klockan 24.

Det nu godkända separata avtalet har slutits mellan JHL och Jyty (förhandlingsorganisationen JAU), de högutbildades förhandlingsorganisation FOSU och arbetstagarparten KT. Vi berättar mer om innehållet i avtalet senare idag.

Mer information:

JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772
JHL:s förhandlingschef Kristian Karrasch, 040 728 9046

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s cirka 165 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.

Följ Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL

Senaste pressmeddelandena från Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL